Pentru cei mai mulți respondenți chestionați în cadrul cercetării Business Days, principalul factor de succes în afaceri este reprezentat de echipa companiei, această opțiune de răspuns întrunind voturile majorității celor chestionați – cu excepția profesioniștilor, care au indicat inovația drept factorul principal al succesului în business.
În ordinea descrescătoare a voturilor înregistrate, factorii care determină succesul în afaceri au fost: echipa, inovația, planul de afaceri, ideea de afaceri, networking-ul, înțelegerea și folosirea tehnologiei, sistemul de taxare și fiscalitatea, accesul la finanțare facilă, capitalul de pornire, nivelul competițional al pieței, suportul din partea autorităților și norocul.
Răspunsurile au indicat o anumită omogenitate de opinii între antreprenori, manageri de top și manageri, pe de o parte, față de grupul profesioniștilor, de cealaltă parte. Dacă pentru primii cei mai importanți factori de succes indicați au fost, în ordine, echipa, inovația și planul de afaceri, profesioniștii au pus pe primul plan inovația, apoi planul de afaceri, echipa și ideea de afaceri (ultimele două la egalitate de voturi).
Dacă diferențele de opțiuni în ceea ce îi privește pe profesioniști pot fi explicate prin competențele particulare ale acestora, competențe mai apropiate de activități intelectuale și creative decât de managementul efectiv al organizațiilor, a existat însă și o mică surpriză la analiza distribuției voturilor pe județe; astfel, bihorenii au plasat pe poziția a treia înțelegerea și folosirea tehnologiei, opțiune plasată abia pe locul VI ca medie regională. Printre explicațiile posibile se numără efectul de antrenare al investițiilor în IT&C declanșat de dezvoltarea industriei de profil în județul vecin Cluj.
În ceea ce privește echipa însăși, abilitățile cel mai des menționate de respondenți pentru dezvoltarea acesteia au fost următoarele: creșterea implicării echipei, excelența în relațiile cu clienții, comunicarea, dezvoltarea spiritului de echipă, motivarea și recompensarea, leadership și managementul echipei, atragerea talentelor, controlul rezultatelor, precum și întocmirea și implementarea planurilor de acțiune. Din nou, s-au remarcat diferențele de viziune dintre grupul antreprenori-manageri și cel al profesioniștilor: dacă primii au arătat la unison că nevoia lor cea mai presantă este creșterea implicării echipei, profesioniștii au menționat în primul rând excelența în relațiile cu clienții.
Se mai poate remarca, de asemenea, scorul egal înregistrat, în viziunea top managerilor, de dezvoltarea spiritului de echipă, motivarea și recompensarea, controlul rezultatelor, respectiv întocmirea și implementarea planurilor de acțiune. De altfel, top managerii au fost singurii care le-au indicat pe ultimele două drept abilități esențiale, din nou o consecință probabilă a setului specific de competențe cu care operează acest grup de respondenți.
Atunci când au fost întrebați despre nevoile de training pentru care ar fi dispuși să își perfecționeze abilitățile cu cei mai buni experți, respondenții au indicat, în ordine: negocieri, vânzări, strategie, leadership, marketing, dezvoltare personală, comunicare, management, branding, taxare și fiscalitate.
Există, de asemenea, o nevoie clar resimțită de suport din partea autorităților; la întrebarea „cât de mari sunt așteptările de la administrația centrală pentru sprijinirea economiei locale?” în niciunul dintre județe nu s-a înregistrat o medie mai mică de 3 (pe o scală de de la 1 la 5). În județul Arad s-a înregistrat cea mai mare diferență dintre numărul de total de respondenți care au indicat o valoare de 5 și orice altă variantă de răspuns, fapt care arată clar că managerii și oamenii de afaceri arădeni resimt lipsa sprijinului autorităților publice mai acut decât vecinii lor. Cum bine se știe, Aradul se află pe ultimul tronson al autostrăzii A1, încă nefinalizată, care ar urma să lege Bucureștiul de vestul Europei, ca parte a Coridorului IV paneuropean de transport rutier; din acest motiv, deciziile administrației centrale afectează direct economia județului.
Pe de altă parte, cei chestionați par să fie sceptici în ce privește sprijinul administrațiilor locale. La întrebarea „cum vi se pare modul de susținere a afacerilor din regiune de către administrațiile locale?” în toate cele trei județe s-au înregistrat doar… trei voturi cu scorul maxim (5). Majoritatea relativă a răspunsurilor a fost în mijlocul scalei (77 de răspunsuri cu scorul de 3), însă, cumulate, „notele proaste” (scoruri de 1 și 2) au fost cele mai numeroase (99). Sentimentul de nemulțumire este vizibil.
Fiscalitatea, cea mai mare problemă pentru afaceri
Cu privire la provocările întâmpinate de afacerile din regiune, sistemul stufos de taxare a fost unanim nominalizat ca fiind principalul obstacol; de altfel, a fost indicat ca atare de către toate grupurile chestionate, de la antreprenori la profesioniști, dintr-o listă de 22 de probleme cu care se confruntă mediul de business. Pe locurile următoare s-au situat birocrația excesivă, impredictibilitatea fiscală și nivelul taxelor, urmate de corupție și de zelul și injustețea organelor de control. Altfel spus, cinci din cele șase principale provocări pentru afacerile din vestul țării țin, în percepția celor chestionați, de politici publice și administrative, la care se adaugă corupția, la rândul său un efect secundar al unui sistem de reglementare care funcționează defectuos.
Cercetarea derulată de Business Days, platformă de business networking ce organizează evenimentele regionale cu același nume, s-a derulat pe un eșantion de antreprenori, top manageri, manageri și profesioniști (experți) selectați din trei județe puternic dezvoltate economic din regiunea de vest a României: Timiș, Arad și Bihor, ca preambul pentru următoare ediție a Timișoara Business Days 2016.
La ediția din acest an a Timișoara Business Days, care va avea loc în perioada 6-7 aprilie, sunt așteptați peste 1.000 de oameni de afaceri din regiunea de vest, din țară, dar și din regiunea transfrontalieră Ungaria-Serbia. Evenimentul va avea loc la Complex Senator ( Expovest Timișoara). Mai multe detalii despre program, speakeri și opțiunile de înscriere puteți găsi la adresa http://www.businessdays.ro/Evenimente/Timisoara-2016/Homepage.
Pentru cei interesați,în perioada 7-21 martie sunt active oferta „early bird”și oferta de loializare.
Comentarii articol (0)