Potrivit Ordinului MFP nr. 123/2016 privind principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice (MFP), care stabilește regulile pentru depunerea situațiilor financiare corespunzătoare anului 2015, persoanele juridice aflate în lichidare trebuie să depună, în termen de 90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic, la unitățile teritoriale ale MFP o raportare contabilă anuală. Acest termen se împlinește pe 30 martie.
Această obligație se aplică persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1) - (4) din Legea contabilității, și anume societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile cooperatiste și celelalte persoane juridice, însă numai dacă se află în lichidare.
Ordinul MFP nr. 123/2016 mai precizează că persoanele juridice aflate în lichidare pot să depună raportările anuale direct la registratura untităților teritoriale ale MFP sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată.
Potrivit actului normativ citat, situațiile financiare anuale pentru persoanele juridice aflate în procedura de lichidare trebuie să cuprindă următoarele formulare:
- Situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii (cod 10);
- Situaţia veniturilor şi cheltuielilor (cod 20);
- Date informative (cod 30);
- Situaţia activelor imobilizate (cod 40).
Formularele "Situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii", "Situaţia veniturilor şi cheltuielilor", "Date informative" şi "Situaţia activelor imobilizate", cuprinse în raportarea contabilă anuală la 31 decembrie, sunt întocmite pe baza balanţei de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie, după cum se menționează în Ordinul MFP nr. 123/2016.
Entităţile trebuie să completeze datele de identificare (denumirea entităţii, adresa, numărul de telefon şi numărul de înmatriculare la registrul comerţului), precum şi datele referitoare la încadrarea corectă în forma de proprietate şi codul unic de înregistrare, fără a folosi prescurtări sau iniţiale. În căsuţe se vor trece codurile care delimitează încadrarea entităţii, se arată în sursa citată.
De asemenea, situațiile financiare anuale încheiate la 31 decembrie trebuie să fie semnate de persoanele abilitate, potrivit legii, și de către administratorul sau persoana care gestionează entitatea.
Raportările contabile anuale la 31 decembrie se depun la unitățile teritoriale ale MFP în format hârtie şi în format electronic sau numai în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, având ataşată o semnătură electronică extinsă.
Formatul electronic al raportărilor contabile anuale la 31 decembrie, generat prin programele de asistenţă, constă într-un fişier PDF având ataşat un fişier xml.
Nerespectarea reglementărilor emise de MFP cu privire la întocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal a situațiilor financiare anuale constituie contravenție și se sancționează cu amendă.
Astfel, pentru nedepunerea în termenul legal a situațiilor financiare, amenda este cuprinsă între 300 și 1.000 de lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 și 15 zile lucrătoare. Dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 și 30 de zile lucrătoare, amenda variază între 1.000 și 3.000 de lei, în timp ce, dacă perioada de întârziere depășește 30 de zile lucrătoare, contribuabilii pot plăti până la 4.500 de lei, dar nu mai puțin de 1.500 de lei.
Mai mult decât atât, pentru neîntocmirea și nesemnarea situațiilor financiare anuale, amenda este cuprinsă între 2.000 si 3.000 lei.