Formularul electronic al S1055 – Înștiințare privind modificarea exercițiului financiar în baza art. 27 din Legea contabilității a fost publicat ieri pe site-ul ANAF, la secțiunea Declarații electronice.
Exercițiul financiar este acea perioadă pentru care trebuie să fie întocmite situațiile financiare anuale. De regulă, potrivit Legii contabilității, acesta coincide cu anul calendaristic și are o durată de 12 luni.
Există totuși și posibilitatea ca exercițiul financiar să fie diferit de anul calendaristic. Potrivit actului normativ citat, au posibilitatea să aleagă un alt tip de exercițiu financiar surcursalele cu sediul în România, care aparțin unei persoane juridice cu sediul în străinătate, persoanele juridice cu sediul în România și persoanele nou-înființate, care se încadrează în categoriile menționate anterior.
Potrivit Legii contabilității, nu pot opta pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic:
- instituţiile de credit,
- instituţiile financiare nebancare, definite potrivit legii, înscrise în Registrul general,
- instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică, definite potrivit legii, care acordă credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la prestarea de servicii de plată, respectiv emitere de monedă electronică şi prestare de servicii de plată,
- entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Concret, conform art. 27 din Legea contabilității, persoanele care optează pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic au obligația să întocmească și să depună raportări contabile anuale la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP).
De asemenea, acestea trebuie să înștiințeze în scris unitatea teritorială a MFP despre exercițiul financiar ales, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de începutul exercițiului financiar ales.
Atenție! Persoanele nou-înființate trebuie să depună înștiințarea în termen de 30 de zile calendaristice de la data înființării.
Ce informații trebuie să fie completate în formular
Declarația S1055 - Înștiințare privind modificarea exercițiului financiar cuprinde mai multe câmpuri obligatorii, printre care se numără cele referitoare la datele de identificare ale contribuabilului:
- denumirea,
- codul unic de înregistrare,
- numărul din Registrul comerțului/numărul din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial - asociații, fundații și federații, capitalul social,
- adresa.
Important! Registrul national al persoanelor juridice fara scop patrimonial - asociaţii, fundaţii si federaţii poate fi consultat pe site-ul Ministerului Justitiei, la adresa de internet http://www.just.ro/registrul-national-ong/
După completarea datelor de identificare, administratorul sau altă persoană care are obligația gestionării entității respective trebuie să menționeze data începând de la care optează pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, în baza art. 27 alin. (3) din Legea contabilității.
Apoi, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în actele publice, acesta trebuie să declare că datele din înștiințare sunt corecte și complete, să-și treacă numele și prenumele și să semneze.
În ceea ce privește semnătura electronică, aceasta poate fi aplicată doar în situația în care acțiunea de validare a formularului a fost finalizată cu succes.
Puteți consulta noul formular în fișierul atașat.