Pe 24 februarie, Executivul anunţa lansarea platformei maisimplu.gov.ro, cunoscută sub denumirea de "Comisia de tăiat hârtii", prin intermediul căreia atât cetăţenii, cât şi reprezentanţii mediului de afaceri pot informa autoritățile despre problemele birocratice pe care le întâmpină în relația cu administrația sau pot propune eliminarea anumitor documente care le sunt cerute inutil.
„Prin această platformă vrem să identificăm, prin reacția cetățenilor, acele lucruri care pot fi simplificate, iar efortul de a reduce birocrația trebuie făcut în interiorul ministerelor", spunea la acel moment premierul României, Dacian Cioloş.
În acest context, redacţia Avocatnet.ro a cerut părerea mai multor specialişti pentru a identifica documentele care ar putea fi simplificate sau chiar eliminate din circuit.
Simplificarea relaţiei dintre companii şi stat
Astfel, în ceea ce privește opiniile mediului de afaceri, reprezentanţii companiilor îşi doresc simplificarea Declarației 394 (livrările și prestările din România) în sensul scoaterii obligativității de completare a CNP-ul clienților societății comerciale ce depune documentul. De altfel, completarea formularului a devenit chiar mai complicată decât întocmirea situaţiilor financiare anuale, aşa cum a explicat, la solicitarea AvocatNet.ro, Radu Georgescu, Managing Partner la CFOnetwork.
Potrivit sursei citate, ar trebui să se revină la modelul întâlnit până anul trecut, fiind nevoie totodată de eliminarea penalităţii cuprinse între 500 şi 1.500 de lei pentru depunerea incompletă a declaraţiei 394, întrucât, în practică, cazurile în care facturile se primesc cu întârziere de peste o lună sunt adesea întâlnite.
Notă: Modificat la începutul anului, formularul 394, folosit pentru declararea livrărilor și achizițiilor pe teritoriul național, a fost deja modificat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) printr-un ordin publicat recent în Monitorul Oficial. Principala noutate o reprezintă faptul că termenul de intrare în vigoare a fost amânat până la 1 iulie, în timp ce obligația depunerii retroactive a documentului a fost eliminată. Puteţi afla mai multe de aici.
Apoi, o altă problemă ce ar trebui rezolvată este, în opinia celor de la CFOnetwork, abordarea inspectorilor ANAF în timpul controalelor efectuate la firme. Printr-o analiză a jurisprudenţei fiscale, Radu Georgescu şi colegii săi au constatat că 60% dintre contestaţiile făcute de companii sunt generate de sancţiuni date de către ANAF pentru aspecte formale, precum necompletarea cu toate datele a facturilor sau a documentelor contabile. "Asta denotă faptul că instituţia Fiscului este preocupată mai mult de hârtiile contabile şi mai puţin de natura economică a tranzacţiilor", a concluzionat sursa citată.
Un alt aspect care trebuie îmbunătăţit este, în opinia specialistului, rolul de informare pe care trebuie să îl aibă ANAF în relaţia cu contribuabilii. Concret, Fiscul ar trebui să facă mai multe eforturi pentru a ajuta companiile să aplice corect legile. "ANAF ar trebui să creeze ghiduri detaliate în care să se prezinte comentarii asupra legislaţiei, să se analizeze greşelile constatate la controalele fiscale pentru ca societăţile să înveţe din jurisprudenţa fiscală. În acest moment, ANAF are doar rol punitiv", consideră Radu Georgescu.
Există şi o serie de formulare care, în opinia reprezentantului companiei amintite anterior, ar trebui eliminate din circuitul fiscal. Vizate sunt declaraţiile informative 094 şi 392, cele pe care mulţi dintre contribuabili chiar uită să le depună, întrucât "sunt inutile, aceleaşi informaţii fiind cuprinse în declaraţia 394 şi în situaţiile financiare".
Nu în ultimul rând, simplificarea Formularului 088 (înregistrarea în scopuri de TVA) și explicarea publică a modului de acordare a punctajului acordat, în baza răspunsurilor, în vederea încadrării în diferite zone de risc fiscal, ar trebui să fie o prioritate pentru autorităţi. Chiar şi Ministerul Finanţelor anunţa recent, prin vocea secretarului de stat Gabriel Biriş, că documentul este excesiv şi tratează doar efectele evaziunii fiscale, nu şi cauza, fiind nevoie de simplificarea acestuia.
Simplificarea relaţiei dintre persoanele fizice şi stat
În ceea ce priveşte relaţiile persoanelor fizice cu instituţiile statului, o problemă birocratică semnalată o reprezintă situaţia şoferilor care îşi schimbă domiciliul. Mai exact, aşa cum avocatul Andrei Grigoriu ne-a explicat, în momentul în care un şofer îşi schimbă domiciliul, Serviciul de Evidență a Populației ar trebui să transmită automat datele către Poliția rutieră și să nu mai fie nevoie să fie schimbate atât talonul, cât și cartea de Identitate a vehiculului.
"Normal ar fi ca acestea (talonul şi cartea de Identitate a vehiculului - n. red.) să conțină numai datele mașinii: numele, prenumele și CNP-ul proprietarului. Adresa proprietarului este doar pentru amenzi, dar implică o birocrație inutilă - deja Poliția are bază de date - Serviciul de Evidenţă a Populaţiei", ne-a spus avocatul.
Totodată, accesând platforma pusă la dispoziţie de Executiv, am identificat şi alte dorinţe pe care le au cetăţenii, precum eliminarea completă sau comasarea plăților pentru eliberarea cărții de identitate sau interconectarea bazelor de date dintre autorităţi, astfel încât contribuabilii să nu mai fie plimbaţi de la o instituţie a statului la alta.
Nu în ultimul rând, românii şi-ar dori, atunci când primesc o amendă de circulaţie, să nu mai fie obligați să trimită/să păstreze dovada plății amenzii rutiere, fiind propusă o mai bună colaboare între ANAF şi Poliţia Română/ Ministerul Afacerilor Interne.
Pe de altă parte, cetăţenii solicită şi formularea unei cereri unice și reducerea numărului de documente solicitate pentru a beneficia de prestațiile sociale oferite părintelui: indemnizația pentru creșterea copilului, stimulentul de reinserție și alocația de stat pentru copil. De altfel, aceasta a fost şi una dintre procedurile administrative complicate oferite ca exemplu de Guvern la momentul lansării "Comisiei de tăiat hârtii". Alte proceduri ce trebuie simplificate sunt: demersurile pentru înființarea unei firme, obținerea cazierului judiciar sau eliberarea Formularul A1, cel care confirmă faptul că o persoană îşi achită contribuţiile sociale în altă ţară din Uniunea Europeană.
Legat de acest ultim aspect, departamentul de resurse umane din cadrul Smartree Romania consideră că este nevoie de o mai bună colaborare între instituţii (Registrul Comerţului, Inspectoratul Teritorial de Muncă, ANAF şi Casa Naţională de Pensii Publice), astfel încât informaţiile necesare eliberării acestui formular să fie regăsite cât mai rapid de către Casa de Pensii. În prezent, aşa cum ne-au declarat cei de la Smartree, eliberarea formularului A1 are la bază un dosar care cuprinde, pe lângă informaţii privind detaşarea salariatului, şi adeverinţe sau documente financiare, motiv pentru care termenul în care se eliberează documentul depăşeşte adesea 60 de zile calendaristice.
Comentarii articol (0)