Să luăm pe rând “avantajele” și să descoperim de ce ele sunt avantaje doar dacă știi să le folosești corect.
1. Cine înfiinţează SRL-D este scutit de taxele de înfiinţare de la Registrul Comerţului
Această măsură a fost gândită ca un ajutor inițial pentru un start-up care nu deține fonduri de a înființa și autoriza legal o activitate. Dar măsura nu poate fi numită o scutire, cel mult o amânare a momentului plății. Ce se întâmplă de fapt este că, la finalul perioadei de trei ani în care ai statut special de SRL-D, ești obligat să faci o mențiune la registrul comerțului și să schimbi statutul firmei din SRL-D în SRL.
Da, este o amânare pentru trei ani a costului de înființare a fimei. Nu este o scutire, în fapt ajungi să plătești acei bani “scutiţi” la început cu “dobândă”, costul final fiind mai mare. Dar, ideea din spatele acestei măsuri a fost un sprijin inițial al viitorului antreprenor, nicidecum o scutire. Dacă după trei ani nu ai 800 de lei să faci această mențiune la registrul comerțului eu îți sugerez să închizi firma, nu să o transformi în SRL. Trei ani sunt suficienți că să îți faci o idee în ce direcție se îndreaptă afacerea ta.
Și ca să spulberăm și acest mit, atât costă – 800 (opt sute lei) să schimbi statutul unui SRL-D în SRL. Nu 200 de lei, nu “o sumă modică”. 800 de lei nu este o sumă modică pentru nimeni, cel puțin nu pentru cei care își înființează SRL-D ca să scape de plata taxelor. Să vedem cum se ajunge la această sumă:
Acestea sunt taxele de schimbare de la forma de SRL-D la SRL, pe care le-ar plăti oricine are SRL-D în mod obligatoriu după ce trec cei trei ani de la înfiinţare. La aceste sume se mai adaugă rezervarea de denumire, în cuantum de 72 de lei. Practic, cei 72 de lei se achită pentru verificarea disponibilităţii firmei, care îşi poate păstra denumirea iniţială, doar că va avea adăugată la final sintagma SRL în loc de SRL-D.
Prin urmare, în total, la finalul celor trei ani, achiţi 72 de lei+ 752 de lei = 824 de lei pentru schimbare formei juridice din SRL-D în SRL.
Probabil confuzia vine din faptul că pe site-ul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) sunt detaliate următoarele date:
Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale - detalii:
- 45 lei – taxele de registru;
- 27 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru – 50% Fondul de lichidare și 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2014;
- 72 lei pentru fiecare sediu autorizat pe bază declarației pe proprie răspundere (45 lei taxa de registru, la care se adaugă 27 lei reprezentând un procent aplicat taxei de registru – 50% Fondul de lichidare și 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2014);
- tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Se pare că unii oameni au adunat pur și simplu sumele de mai sus și au ignorat punctulețul cu tariful de publicare în Monitorul Oficial, care se adaugă acelor costuri, precum și următoarea notă de subsol, de pe aceeași pagină cu tarifele de mai sus: Redactarea actelor, obținerea autentificării sau, după caz, darea de dată certă, acordarea de indrumări pentru completarea corectă a cererii de înregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistentă din cadrul oficiului registrului comerțului de pe langă tribunal.
Aceste taxe de redactare, fie că le plătești la ONRC, fie că le plătești unui avocat, tot sunt niște taxe de plată în plus.
Atenţie! Dacă intervii asupra SRL-D-ului în acești trei ani cu alte mențiuni la registrul comerțului, cum ar fi:
- adăugarea de coduri CAEN nepermise de lege pentru un SRL-D sau adăugarea de coduri CAEN care duce la depășirea a cinci grupe de activitate (iarăși interzis pentru SRL-D) sau
- schimbarea asociaților cu unii care au mai avut firme în spațiul european înainte, sau chiar tu devii în această perioadă de trei ani asociat în altă firmă,
atunci vei plăți așa:
- taxele necesare trecerii de la SRL-D la SRL – care se achită tot acum, la înregistrarea mențiunii și nu după ce trec cei trei ani (cei 824 de lei de care discutam mai sus)
- taxele inițiale de înființare ale SRL-ului, pe care le-ai fi plătit dacă ai fi înființat un simplu SRL și nu un SRL-D (detaliate mai jos).
În total, aceste taxe de care ai fost inițial scutit sunt în valoare de jur de 565 de lei - deci mai puțin decât plătești la finalul celor trei ani, respectiv 824 de lei.
În totalul totalului, dacă o comiți și faci mențiunile de mai sus în timpul celor trei ani, achiți 565 + 824 = 1.389 de lei.
Mai sunt și alte cazuri în care îți pierzi statutul de SRL-D, de exemplu, în 45 de zile de la data scadentă a unei obligații fiscale neîndeplinite (taxe neplătite, declarații nedepuse), situație în care plătiți aceleași taxe ca și în cazul schimbării codurilor CAEN. Sau dacă nu reinvestiţi 50% din profitul anului precedent, sau dacă doriți să declanșați procedura insolvenței la încetarea activității.
Așadar, mare atenție la alegerea asociaților, mare atenție la alegerea codurilor CAEN și mare atenție la alegerea contabilului, dacă nu vreți să pierdeți dintr-o prostie statutul de SRL-D.
Concluzie: Înființarea unui SRL-D doar pentru amânarea taxelor este o idee bună doar dacă ai o idee clară definită despre proiectul tău, astfel încât știi sigur ca peste 3 ani vei avea banii necesari schimbării statutului. Ai o idee atât de clară despre proiectul tău încât știi sigur că nu vei întreprinde nici o acțiune care să te facă să pierzi statutul de SRL-D și care să te bage în cheltuielile de mai sus. Deci visezi legea aia cu SRL-D-urile.
2. Poți aplica pentru obținerea unui ajutor nerambursabil de maximum 10.000 de euro
Acesta este într-adevăr un motiv serios să îți faci SRL-D, dacă ești și tu într-adevăr foarte serios și sigur că vrei să accesezi o asemnea facilitate, fiind și motivul principal pentru care acest tip de societate a fost creat. Bineînțeles cunoști faptul că trebuie să aduci cei 50% cofinanțare. Adică statul îți dă 50% din banii necesari proiectului, tu vii cu restul de 50%.
Ești atent la codurile CAEN pe care le autorizezi la înființarea SRL-D-ului și știi exact dacă ele sunt sa nu eligibile pentru aceste fonduri astfel încât să nu te trezești că îți lipsesc exact codurile CAEN necesare pentru aplicația ta și ai nevoie să faci o mențiune la Registrul Comerțului, care culmea și ce să vezi, posibil să te aducă în situația de a pierde statutul de SRL-D. Deci cum ziceam, visezi legea asta cu SRL-D-urile. Trebuie să fii conștient și de faptul că s-ar putea să nu te încadrezi cu planul tău de afaceri în condițiile generale de acordare (știai că trebuie plan de afaceri, nu?).
Dacă accesezi una dintre facilitățile puse la dispoziție de lege (cea referitoare la cei 10.000 euro sau cea referitoare la garanțiile acordate de F.N.G.C.I.M.M pentru garantarea cu până la 80% a unor credite solicitate) – trebuie să angajezi două persoane cu normă întreagă pe perioadă nedeteminată și să îi menții până la pierderea calității de debutant. Asta se traduce într-un cost suplimentar deloc de neglijat ce trebuie luat în calcul.
Concluzie: Înainte de a decide ca vrei să îți faci SRL-D pentru a obține aceste fonduri nerambusabile, fii sigur că ai o sursă de cofinanțare (fie bani personali, fie credit), fii sigur că ai un plan de afaceri care îndeplinește criteriile de evaluare legale. Eventual ia legătură cu o firmă specializată care să te ajute în direcția asta, să îți explice ce fel de cheltuieli sunt eligibile, lucru foarte important de știut. Nu face SRL-D-ul înainte, fără nici un fel de direcție clară, deoarece te vei trezi cu o groază de obligații pe cap și nu vei ști încotro să o apuci. Informează-te! (acest articol mi s-a părut un bun punct de plecare, dar nu este o recomandare în sine a firmei, sunt zeci de firme care se ocupă de acest lucru, stai de vorba cu mai mulți înainte și alege în cunoștință de cauză).
3. Ai scutire de la plata contribuţiilor de asigurări sociale datorate de angajatori, pentru maximum patru salariaţi
Da, este un avantaj, doar pentru cei care oricum aveau de gând să angajeze personal cu normă întreagă şi contract pe perioadă nedeterminată. Totuşi, trebuie să fii capabil să susţii restul taxelor salariale pentru care nu eşti scutit, care nu sunt deloc mici. Iar scutirea nu se acordă pentru suma care depăşeste un salariu mediu brut pe economie din anul anterior per angajat.