Legea nr. 102/2016 privind incubatoarele de afaceri a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 393 din 23 mai 2016.
- Potrivit actului normativ, aplicabil din luna iunie, firmele care înfiinţează incubatoare de afaceri vor putea beneficia de o serie de facilităţi fiscale, acordate în baza unei scheme de ajutor de minimis.
- Astfel, fondatorii incubatoarelor de afaceri vor fi scutiţi, printre altele, de la plata impozitului pentru terenul aferent incubatorului de afaceri sau de la plata impozitului corespunzător clădirilor care fac parte din incubatorul de afaceri.
- Totodată, aceştia vor fi scutiţi de la plata oricăror taxe datorate pentru eliberarea oricăror certificate de urbanism, autorizaţii de construire şi/sau desfiinţare de construcţii pentru terenurile şi clădirile aferente incubatorului de afaceri.
- Aflaţi de aici care sunt celelalte facilităţi acordate fondatorilor de incubatoare (persoane juridice de drept privat sau autorităţi publice locale), dar şi care sunt tipurile de incubatoare ce pot fi înfiinţate, conform legii.
- Termen de intrare în vigoare: 22 iunie.
Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice a apărut în Monitorul Oficial, Partea, nr. 390 din 23 mai 2016.
- Documentul citat stabileşte că pragurile achiziţiilor publice directe este stabilit acum în lei, nu în euro. Concret, autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii atunci când valoarea estimată a achiziţiei este mai mică de 132.519 lei (aproximativ 30.000 de euro, la cursul actual leu-euro), fără TVA.
- În cazul lucrărilor, achiziţionarea directă poate fi făcută dacă valoarea estimată este mai mică de 441.730 de lei (aproximativ 100.000 de euro, la cursul actual leu-euro), fără TVA.
- Aflaţi toate informaţiile relevante din acest articol.
- Termen de intrare în vigoare: 26 mai.
Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 954/2016 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 397 din 25 mai 2016.
- La fel ca şi anul trecut, proprietarii de maşini îşi pot schimba maşinile vechi cu unele noi, prin intermediului Programului "Rabla".
- Concret, prima pentru casarea unei maşini vechi şi cumpărarea uneia noi este tot de 6.500 de lei. Însă la aceasta se adaugă câte un ecobonus (cu posibilitate de cumulare) pentru cumpărarea de autoturisme mai prietenoase cu mediul: 750 de lei, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 de grame pe kilometru, în regim de funcţionare mixt sau 1.500 de lei, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid.
- Un alt aspect important reglementat de actul normativ menţionat este acela că fiecare proprietar poate să beneficieze de mai multe prime de casare, pentru predarea unui număr echivalent de maşini vechi. Totodată, proprietarii persoane fizice au posibilitatea de a ceda prima de casare unei alte persoane fizice.
- Detalii suplimentare găsiţi aici.
- Termen de intrare în vigoare: 25 mai.
Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 955/2016 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 397 din 25 mai 2016.
- Potrivit actului normativ publicat la mijlocul săptămânii precedente, persoanele care vor să-şi cumpere maşini electrice noi pot să ceară de la stat sume de până la 20.000 de lei.
- Mai precis, prin programul "Rabla Plus", aşa cum mai este numit de autorităţi, Guvernul vrea să încurajeze achiziţionarea de maşini prietenoase cu mediul, astfel încât persoanele fizice, firmele şi entităţile fără personalitate juridică pot să ceară bani de la stat pentru a-şi cumpăra maşini electrice noi.
- Concret, categoriile de persoane menţionate anterior pot obţine un ecotichet în valoare de 20.000 de lei, pentru cumpărarea unei maşini noi pur electrice sau de 5.000 de lei, pentru cumpărarea unei maşini noi electrice hibride cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 de grame pe kilometru.
- Şi în cazul maşinilor electrice, un solicitant poate primi un ecotichet pentru fiecare maşină cumpărată.
- Mai multe citiţi aici.
- Termen de intrare în vigoare: 25 mai.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, precum şi pentru completarea art. 31 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 389 din 23 mai 2016.
- De la începutul săptămânii precedente, odată cu intrarea în vigoare a OUG amintite, procurorii pot să ceară băncilor, fără a avea aprobarea judecătorului, informaţii despre situaţia financiară a unei persoane.
- Aşadar, procurorii nu mai au nevoie de încuviinţarea prealabilă a judecătorului de drepturi şi libertăţi pentru a cere de la bănci date despre existenţa şi conţinutul conturilor bancare.
- Aflaţi toate informaţiile necesare din acest articol.
- Termen de intrare în vigoare: 23 mai.
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1503/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare şi a Procedurii de radiere, la cerere sau din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 403 din 27 mai 2016.
- Potrivit actului normativ, firmele care aplică sistemul TVA la încasare nu mai sunt înscrise din oficiu de-acum, ci doar la cerere, în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare.
- Concret, noua procedură se aplică pentru înregistrarea la cerere, în registrul amintit, a persoanelor impozabile care au sediul activității economice în România, a căror cifră de afaceri în anul calendaristic precedent nu depășeşte plafonul de 2.250.000 de lei și care sunt înregistrate în scopuri de TVA.
- De asemenea, procedura se aplică și pentru înregistrarea la cerere a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA în cursul anului calendaristic curent.
- Aveţi mai multe informaţii despre acest subiect aici.
- Termen de intrare în vigoare: 27 mai.
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1559/2016 privind aprobarea Procedurii de soluționare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată depuse în condițiile titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 394 din 24 mai 2016.
- Ordinul citat introduce, practic, o nouă procedură de soluționare a cererilor de restituire a TVA, care vizează contribuabilii care au facturat cu TVA bunuri către entități fără scop patrimonial care transportă bunuri în afara Uniunii Europene, ca parte a unor activități umanitare, caritabile sau educative.
- Astfel, persoana impozabilă care a făcut livrarea de bunuri către organizația fără scop patrimonial poate să solicite restituirea TVA colectată și plătită pentru livrarea de bunuri. Pentru ca acest lucru să fie posibil, contribuabilul trebuie să depună la organul fiscal competent (direct la registratură sau prin poștă, prin scrisoare recomandată) o cerere de restituire a TVA, la care să anexeze documente justificative.
- Un aspect important de precizat este acela că procedura într-o astfel de situaţie este diferită de cea a rambursării de TVA.
- Detalii, aici.
- Termen de intrare în vigoare: 24 mai.
Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 7 din 4 aprilie 2016 a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 399 din 26 mai 2016.
- Decizia Curţii clarifică, practic, procedura de concediere pentru motive ce ţin de persoana salariatului.
- Astfel, atunci când se constată inaptitudinea fizică şi/sau psihică a salariatului, acesta poate fi concediat de angajator. Totuşi, într-un asemenea caz, medicul de medicina muncii este singurul în măsură să stabilească aptitudinea unui salariat pe un anumit loc de muncă.
- Aşadar, indiferent că fişa de aptitudine a medicului de medicina muncii este contestată sau nu, acesta este actul în baza căruia angajatorul poate recurge la varianta concedierii.
- Mai multe informaţii găsiţi aici.
- Termen de intrare în vigoare: 26 mai.
Hotărârea Guvernului nr. 371/2016 pentru modificarea și completarea Statutului personalului voluntar din serviciile de urgență voluntare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.579/2005 a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 397 din 25 mai 2016.
- Actul normativ stabileşte că activitatea voluntarilor care acţionează în situaţii de urgenţă este considerată de-acum înainte experienţă profesională şi/sau de specialitate, în funcţie de tipul activităţii, cu condiţia ca aceasta să fie realizată în domeniul studiilor absolvite.
- Totuşi, pentru a putea deveni voluntari în serviciile de urgenţă, solicitanţii trebuie să aibă cel puţin 18 ani şi să îndeplinească o serie de condiţii.
- În plus, aceştia trebuie să urmeze un curs de iniţiere de servant pompier, în cel mult un an de la încheierea contractului de voluntariat, dar şi alte cursuri de formare profesională, în funcţie de specializare.
- Detalii în acest articol.
- Termen de intrare în vigoare: 25 mai.
Comentarii articol (0)