Conform noului Cod fiscal, o microîntreprindere poate să aplice începând din acest an un sistem de cote de impozitare diferențiate, în anumite condiții.
De asemenea, actul normativ citat a stabilit faptul că modificarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderii în cursul unui an fiscal și trecerea la impozitul pe profit trebuie să aibă loc în mod obligatoriu în următoarele situații:
1. microîntreprinderea realizează în cursul anului de impunere venituri mai mari de 100.000 euro;
2. ponderea veniturilor realizate în anul curent din consultanţă şi management în veniturile totale ajunge să fie de peste 20% inclusiv;
3. microîntreprinderea începe să desfăşoare activităţi în domeniul bancar, în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital (cu excepția activităţii de intermediere), în domeniul jocurilor de noroc sau în domeniul explorării, dezvoltării și exploatării zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale.
Precizăm că limitele fiscale precizate de Codul fiscal pot fi verificate pe baza veniturilor care au înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal. În ceea ce privește încadrarea în condițiile aferente nivelului veniturilor, trebuie luate în calcul veniturile care constituie baza impozabilă, în timp ce cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar precedent.
Concret, dacă în cursul unui an se vor regăsi în oricare dintre cele trei situații menționate anterior, microîntreprinderile vor datora impozit pe profit începând cu trimestrul respectiv și vor avea obligația de modificare a vectorului fiscal și de stabilire, plată și declarare a impozitului pe profit, precizează Cristina Dobrescu, consilier Direcția Generală Proceduri pentru Administrarea Veniturilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, într-un articol publicat în revista Finanțe Publice și Contabilitate.
Obligații declarative la modificarea sistemului de impunere
La ora actuală, o microîntreprindere care se regăsește într-una din cele trei situații descrise la începutul articolului și care trebuie, în consecință, să renunțe la regimul de impozitare specific în favoarea unui impozit pe profit trebuie să depună în termen de 15 zile la organul fiscal în a cărui evidență este înregistrată fiscal formularul 010 „Declaraţia de înregistrare fiscală/Declaraţia de menţiuni/Declarația de radiere pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică”.
Potrivit sursei citate, calculul impozitului pe profit se efectuează luând în considerare veniturile şi cheltuielile realizate începând cu trimestrul în care s-au depășit limitele fiscale de la primele două puncte sau au început să fie desfășurate activități de natura celor de la punctul trei.
Vă reamintim totodată că atât plata, cât și declararea impozitului pe profit se efectuează trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni următoare încheierii trimestrului respectiv.
În ceea ce privește declararea impozitului pe profit trimestrial, aceasta se face prin formularul 100 “Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”, în care se completează poziția nr. 2 din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat.
Notă: În situația în care modificarea sistemului de impozitare are loc în trimestrul IV, atunci formularul 100 “Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat” nu mai trebuie să fie depus la Fisc, iar definitivarea şi plata impozitului pe profit se efectuează până la termenul de depunere a declaraţiei privind impozitul pe profit.
Ce informații se trec obligatoriu în Declarația privind impozitul pe profit
Formularul 101 “Declarație privind impozitul pe profit” trebuie să fie depus la Fisc până pe 25 martie a anului următor celui de realizare a venitului și se completează luând în considerare veniturile şi cheltuielile realizate începând cu trimestrul în care s-a produs una din situațiile care au dus la renunțarea la regimul de impunere pe veniturile microîntreprinderii, iar la rubrica privind plățile anticipate nu se cuprinde impozitul pe veniturile microîntreprinderilor declarat în cursul anului.
Pe de altă parte, dacă depășirea limitelor fiscale privind nivelul veniturilor sau ponderea veniturilor din consultanță a avut loc în cursul anului 2015, formularul 101 se completează având în vedere veniturile şi cheltuielile realizate de la începutul anului fiscal, iar la rubrica privind plățile anticipate se cuprinde și impozitul pe veniturile microîntreprinderilor declarat în cursul anului, a explicat Cristina Dobrescu.
Sursa citată a mai arătat că, în cazul în care în cursul anului 2015, au fost desfășurate activități în domeniul bancar, în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital (cu excepția activităţii de intermediere) sau în domeniul jocurilor de noroc, formularul 101 trebuie să fie completat având în vedere numai veniturile şi cheltuielile realizate începând cu trimestrul în care s-a produs situația respectivă, iar la rubrica privind plățile anticipate nu se cuprinde impozitul pe veniturile microîntrepriderilor declarat în cursul anului.
Nu uitați că în formular este obligatorie și menționarea perioadei cuprinsă între data de întâi a primei luni din trimestrul în care au început să fie desfășurate activități în domeniul bancar, în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital (cu excepția activităţii de intermediere) sau în domeniul jocurilor de noroc, şi sfârşitul anului de raportare.
Condiţiile de încadrare a firmelor în categoria microîntreprinderilor în 2016
Începând cu prima zi a acestui an, condițiile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor și cotele de impunere aferente acestora au fost modificate. Astfel, potrivit Codului fiscal, poate fi microîntreprindere orice persoană juridică care îndeplinește cumulativ anumite condiții, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, și anume:
- a realizat venituri, altele decât cele obţinute din desfăşurarea activităţilor în domeniul bancar, în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital (cu excepția activităţilor de intermediere), în domeniul jocurilor de noroc, în domeniul explorării, dezvoltării și exploatării zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale;
- ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi management în veniturile totale este de sub 20%;
- au realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 100.000 euro (cursul de schimb valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile);
- capitalul social este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale;
- nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti, potrivit legii.
Totodată, Codul fiscal prevede că sistemul de impunere este opțional în cazul persoanelor juridice nou-înființate care, la data înregistrării în registrul comerțului, au subscris un capital social care reprezintă cel puțin echivalentul în lei al sumei de 25.000 de euro.
Vă reamintim că, începând din acest an, cotele de impozitare sunt diferențiate (1%, 2%, respectiv 3%), în funcție de numărul de salariați, astfel:
- cotă de impozitare de 1% pentru microîntreprinderile care vor avea cel puţin doi salariați;
- cotă de impozitare de 2% pentru microîntreprinderile cu un singur angajat;
- cotă de impozitare de 3% pentru microîntreprinderile care nu vor avea nici măcar un salariat.
În situația în care în cursul anului fiscal numărul de salariați se modifică, aceste cote de impozitare se aplică în mod corespunzător, începând cu trimestrul în care are loc modificarea, precum AvocatNet.ro a explicat pe larg AICI. Pentru microîntreprinderile care au unul, respectiv doi salariați, și care aplică cotele de impozitare prevăzute de lege, al căror raport de muncă încetează, condiția referitoare la numărul de salariați va fi considerată îndeplinită dacă în cursul aceluiași trimestru sunt angajați noi salariați.
În fine, pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi sau cele care au cel mult doi salariați, în situația în care numărul acestora se modifică, în scopul menținerii/modificării cotei de impozitare prevăzute anterior, noii salariați trebuie angajați cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată pe o perioadă de cel puțin 12 luni.
Puteți citi mai multe despre regimul fiscal al microîntreprinderilor în 2016 în acest articol, unde găsiți și informații despre cât de avantajos este să angajezi încă o persoană pentru a beneficia de procent redus la impozitul pe micro.