Cele mai frecvente probleme ale companiilor derivă din aspecte ce țin de contabilizarea incorectă a cheltuielilor generate de un spațiu închiriat sau de înregistrarea fiscală a acestor imobile.
Proprietarul facturează chiria cu TVA? |
Închirierea imobililelor este o operațiune scutită de TVA. Totuși, proprietarii au posibilitatea să notifice ANAF dacă doresc să aplice TVA. O copie după notificare trebuie trimisă și chiriașului.
Dacă totuși proprietarul facturează chiria cu TVA, dar a uitat să notifice ANAF, această notificare se poate face chiar și în timpul controlului fiscal.
Când trebuie înregistrat imobilul ca punct de lucru? |
Toate imobilile închiriate, în care se desfășoară activitate economică, trebuie declarate ca puncte de lucru la Registrul Comerțului. Dacă imobilele nu sunt declarate ca puncte de lucru, organele fiscale vor considera toate cheltuielile aferente ca fiind nedeductibile.
Pentru punctele de lucru care au minim 5 angajați, trebuie să se depună declarația 060 “„Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni pentru sediile secundare”, în termen de 30 de zile de la depășirea a 5 angajați.
Declarația se depune la organul fiscal aferent punctului de lucru. Punctului de lucru i se va aloca cod de identificare fiscală.
Ați efectuat amenajări la spațiul închiriat? Cum se contabilizează cheltuielile |
Cheltuielile cu amenajările făcute la bunurile închiriate sunt tratate contabil și fiscal în funcție de un criteriu important: dacă aceste lucrări măresc sau îmbunătățesc valoarea spațiului închiriat.
Cheltuielile cu reparațiile sau văruirea spațiului, spre exemplu, sunt tratate ca fiind cheltuieli ale perioadei.
Cheltuielile cu amenajările mai complexe: compartimentări, cablaj electric, reamenajări etc pot fi înregistrate ca active în contul 211 “Construcții” și amortizate pe perioada contractului.
Dacă valoarea amenajării depășește 50% din valorea clădirii, atunci chiriașul trebuie să înștiințeze în 30 de zile proprietarul. Proprietarul trebuie să declare o nouă valoare a clădirii la direcția de impozite și taxe.
Comentarii articol (0)