Formularul 088 – Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA a fost aprobat prin Ordinul ANAF nr. 112/2015.
Prin aceasta declaratie contribuabilii trebuie sa raspunda la 18 intrebari sub forma de chestionar privind mai multe situatii posibile, pe baza carora va putea fi evaluata intentia si capacitatea lor de a desfasura activitati economice.
Totusi, legislatia in vigoare nu prevede instructiuni de completare a formularului.
Astfel, in lipsa unor criterii obiective pe care contribuabilii sa le aiba in vedere la pregatirea formularului 088 este foarte dificil sa identificam elementele care pot conduce la anularea inregistrarii in scopuri de TVA, a declarat pentru AvocatNet.ro Theodor Artenie, Managing Director Schoenherr Tax.
"Din experienta noastra practica (inregistrari initiale in scop de TVA), zonele de risc au fost: rezidenta actionarilor, istoricul administratorilor, existenta sau nu a angajatilor sau a punctelor de lucru, modalitatea de organizare a functiei financiar – contabile", ne-a explicat consultantul fiscal.
Mai mult decat atat, pentru ca autoritatile fiscale trateaza acest subiect cu o lipsa totala de transparenta este foarte greu de apreciat ce informatii sau documente sunt necesare pentru a evita anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA in urma unei schimbari a sediului, a asociatilor sau a administratorilor, a continuat aceeasi sursa.
"Singurul comentariu pe care mi-l permit in acest context este ca trebuie facuta o evaluare cu maximum de responsabilitate a informatiilor cuprinse in formularul 088, in functie de particularitatile fiecarei situatii, sub rezerva ca singurele instrumente pe care le avem la dispozitie pentru a identifica eventuale zone de risc sunt bunul simt si experienta profesionala", a adaugat Theodor Artenie.
In situatia in care s-ar ajunge la anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA in astfel de conditii, solutia propusa de reprezentantul Schoenherr Tax este contestarea actelor emise de ANAF in acest sens. In paralel, se poate incerca un dialog cu autoritatile fiscale si refacerea formularului 088 pe baza informatiilor astfel obtinute, dar momentan aceasta varianta pare mai degraba utopica, a continuat consultantul fiscal.
Conform legislatiei in vigoare, printre intrebarile cuprinse in formularul 088 se numara:
- Spatiul cu destinatie de sediu social este in proprietate sau inchiriat?
- Domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social?
- Detineti spatii cu destinatia de sedii secundare declarate?
- Exista asociati/administratori care au detinut/detin calitatea de asociat si/sau administrator la alte societati lichidate, insolvente, in inactivitate temporara?
- Exista asociati si/sau administratori care au inscrise in cazierul fiscal fapte de natura contraventiilor ori exista societati, la care acestia detin calitatea de asociati/administratori, care au inscrise in cazierul fiscal fapte de natura contraventiilor?
- Exista deschis/deschise in tara/strainatate cont/conturi bancare in numele persoanei impozabile?
- Numarul contracte individuale de munca incheiate pentru realizarea obiectului de activitate;
- Ce studii/profesii au administratorii persoane fizice si ce ocupatii au avut in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune declaratia?
- La cate societati detin sau au detinut calitatea de asociat, in ultimii 3 ani anterior depunerii acestei declaratii, administratorii si asociatii persoanei impozabile?