Ordonanţa de urgenţă nr. 39/2016 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 489 din 30 iunie şi prevederile acesteia vor intra în vigoare pe rând, începând cu 1 ianuarie 2017 şi ulterior.
Actul normativ vizează producătorii echipamentelor electrice şi electronice care, în baza prevederilor OUG nr. 5/2015, un act normativ care transpune în legislaţia naţională directive europene, sunt obligaţi să asigure o rată de colectare a deşeurilor din astfel de echipamente, astfel:
- de minimum 40% pentru anul 2016;
- de minimum 45% pentru perioada 2017-2020;
- de minimum 65% începând cu anul 2021.
Notă: Potrivit normelor în vigoare, pentru a se stabili dacă ratele minime au fost atinse, se transmit rapoarte către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, cu informaţii privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice colectate separat.
Revenind la OUG publicată săptămâna trecută, odată ce noile prevederi vor intra în vigoare, unitatea care răspunde de gestionarea Fondului pentru mediu, respectiv Administraţia Fondului pentru Mediu, va putea controla operatorii economici care introduc pe piaţă echipamente electrice şi electronice, precum şi pe cei care comercializează deşeuri de baterii şi acumulatori portabili.
Practic, Administraţia Fondului va fi împuternicită să desfăşoare inspecţii fiscale şi controale inopinate la contribuabilii/ plătitorii de mediu şi să îi sancţioneze financiar pe cei ce nu vor respecta noile obligaţii.
Concret, potrivit actului normativ citat, la veniturile fondului de mediu vor contribui, cu 4 lei/kg, producătorii care nu vor îndeplini rata de colectare şi reciclare a deşeurilor şi care pun la vânzare echipamente electrice şi electronice precum aparate de uz casnic, unelte electrice şi electronice sau jucării, echipament pentru petrecerea timpului liber şi echipament sportiv etc.
În acelaşi timp, pentru alte echipamente electrice, precum cele de iluminat, contribuţia va fi de 20 de lei/kg şi va fi datorată, la fel ca şi cea de 4 lei/kg, în următoarele cazuri:
- de la 1 ianuarie 2017 până la 31 decembrie 2017, pentru diferența dintre cantitățile de echipamentele electrice și electronice declarate ca fiind introduse pe piața națională și cantitățile constatate de Administrația Fondului ca fiind introduse pe piața națională (cantități sustrase la declarare constatate prin inspecție);
- de la 1 ianuarie 2018, pentru diferențele dintre cantitățile de deșeuri de echipamente electrice la care există obligația anuală de colectare și cantitățile efective colectate (diferența până la atingerea procentelor amintite sau cantitățile nereciclate);
În plus, aceeaşi contribuţie de 4 sau 20 de lei/kg, după caz, va fi datorată şi de către operatorii economici autorizați pentru preluarea obligațiilor anuale de colectare, plata făcându-se pentru diferențele dintre cantitățile de deșeuri stabilite prin obiectivele anuale și cantitățile efectiv colectate în numele clienților pentru care au preluat obligațiile.
De asemenea, o contribuţie de 4 lei/kg va fi datorată şi de către operatorii economici care introduc pe piaţa naţională baterii şi acumulatori portabili, astfel:
- de la data 1 ianuarie 2017 până la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenţa dintre cantităţile de baterii şi acumulatori portabili declarate ca fiind introduse pe piaţa naţională şi cantităţile constatate de Administraţia Fondului ca fiind introduse pe piaţa naţională;
- de la data de 1 ianuarie 2018, pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de baterii şi acumulatori portabili corespunzătoare obligaţiilor anuale de colectare şi cantităţile efectiv colectate.
În altă ordine de idei, printre sursele de finanţare la fondul de mediu se vor regăsi în continuare:
- contribuția de 3% din veniturile din deșeuri feroase și neferoase, cedate la operatorii economici autorizați;
- contribuția de 2 lei/kg pentru operatorii economici autorizați pentru diferențele între cantitățile de ambalaje sau anvelope uzate puse în piață la care nu s-a îndeplinit obligația obiectivelor de valorificare (diferență între cantitatea ce trebuia reciclată și cantitatea efectiv reciclată);
- suma de 100 lei/tonă datorată de autoritățile publice locale ce nu reduc cu 15% deșeurile municipale față de anul precedent.
Firmele care vând echipamente electrice trebuie să informeze clienţii despre colectarea deşeurilor
Conform prevederilor cuprinse în OUG nr. 5/2015, în vigoare din aprilie anul trecut, atât producătorii, cât şi distribuitorii sunt obligaţi să ofere cumpărătorilor anumite informaţii atunci când îşi vând echipamentele electrice şi electronice (EEE).
Mai exact, la momentul vânzării de EEE, clienţii trebuie informaţi cu privire la costurile colectării, tratării şi eliminării deşeurilor echipamentelor, acestea fiind evidenţiate separat. Costurile nu pot fi mai mari decât cele reale suportate pentru echipamentele respective atunci când acestea devin deşeuri.
În plus, ordonanţa de urgenţă amintită prevede că producătorii trebuie să informeze clienţii referitor la:
- obligaţia de a colecta separat deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE) şi de a nu le elimina împreună cu deşeurile municipale nesortate;
- sistemele de predare şi colectare puse la dispoziţie, încurajând coordonarea informaţiilor despre centrele de colectare existente, indiferent de producătorii sau alţi operatori care le-au înfiinţat;
- rolul utilizatorilor din gospodarii în reutilizarea, reciclarea şi alte forme de valorificare a DEEE;
- potenţialele efecte nocive asupra mediului şi sănătăţii umane ca urmare a prezenţei substanţelor periculoase în EEE;
- semnificaţia simbolului pubelei cu roţi barată cu o cruce.
În cazul în care nu sunt furnizate informaţiile pentru clienţi -- la cumpărarea de EEE -- şi echipamentele nu au simbolul specific aplicat, amenzile aplicabile sunt cuprinse între 40.000 şi 50.000 de lei.
Notă: Atunci când vând produse noi, distribuitorii sunt obligaţi să preia gratuit DEEE în sistemul "unul la unul" (de exemplu, la achiziţionarea unui aspirator nou se va putea preda un aspirator vechi), dacă acest lucru este solicitat de cumpărător, dar şi să informeze despre această posibilitate înainte de cumpărare. Mai multe detalii sunt aici.
Comentarii articol (0)