În vara anului trecut, mai exact pe 16 iulie, intra în vigoare Legea nr. 193/2015 pentru modificarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, un act normativ despre ale cărui prevederi AvocatNet.ro a relatat aici.
Pe scurt, documentul citat stabilea că persoanele cu handicap grav sau accentuat vor fi scutite de la plata taxei asupra autoturismelor, motocicletelor cu ataş şi mototriciclurilor pe care le deţin, indiferent dacă acestea sunt sau nu adaptate handicapului proprietarului.
De altfel, prevederile de mai sus au fost valabile până la începutul anului 2016, atunci când a intrat în vigoare noul Cod fiscal, cel care, la articolul 502, prevede abrogarea art. 26 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, adică exact temeiul legislativ care prevedea scutirea de la plata taxei auto pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat.
Ulterior, în încercarea de a îndrepta problema creată de la începutul anului, parlamentarii au iniţiat un proiect de act normativ prin care să redea persoanelor cu handicap posibilitatea de a beneficia de anumite facilităţi fiscale.
Astfel, în şedinţa de săptămâna trecută, ultima de dinaintea startului vacanţei parlamentare (1 iulie), senatorii au adoptat Propunerea legislativă pentru modificarea art.3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. Totuşi, pentru a intra în vigoare, documentul va avea nevoie şi de votul decisiv al Camerei Deputaţilor, forul decizional în acest caz. Iar cum parlamentarii sunt în vacanţă până la 1 septembrie, rezultă că deputaţii se vor pronunţa asupra proiectului de lege cel mai devreme în toamnă.
Potrivit propunerii legislative citate, timbrul de mediu (fosta taxă auto) nu va fi datorat de persoanele cu handicap grav sau accentuat, în timp ce persoanele cu handicap vor fi scutite de la plata taxei doar dacă maşinile pe care le conduc sunt adaptate corespunzător handicapului. Totuşi, facilitatea va fi valabilă pentru o singură maşină, aleasă de beneficiar.
Concret, dacă prevederile propuse vor intra în vigoare, la art. 3 al OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu va fi stipulat că o astfel de taxă nu se va aplica "autovehiculelor special modificate în scopul conducerii de către persoanele cu handicap, precum şi a autovehiculelor aflate în proprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat, celor pentru transportul persoanelor cu handicap şi invaliditate, aflate în proprietatea reprezentanţilor legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat şi ai minorilor încadraţi în gradul I de invaliditate, pentru un singur autovehicul, la alegerea beneficiarului".
Legea nr. 448/2006 defineşte persoanele cu handicap ca fiind acele persoane cărora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale şi/sau asociate, le împiedică total sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa societăţii, necesitând măsuri de protecţie în sprijinul integrării şi incluziunii sociale.
Notă: Dacă scutirea de la plata taxei auto a fost abrogată de noul Cod fiscal, actul normativ păstrează totuşi scutirea de la plata impozitului anual pentru mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat.
Comentarii articol (2)