Programul național "Școala altfel" se va desfășura în anul școlar 2016-2017 conform metodologiei aprobate recent prin Ordinul MENCS nr. 5034/2016 pentru aprobarea Metodologiei de organizare a Programului național "Școala altfel", publicat în Monitorul Oficial nr. 771 din 3 octombrie 2016, în vigoare de la data publicării.
"Școala altfel" este un program național care contribuie, prin intermediul unor activități specifice, la dezvoltarea competenței de învățare a tinerilor și la dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale acestora. Atât copiii, cât și cadrele didactice sunt încurajate să își manifeste creativitatea și să îmbine într-un mod plăcut teoria cu aplicațiile ei din viața de zi cu zi.
Programul are o durată de cinci zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și poate fi derulat în baza unei planificări ce rămâne la decizia fiecărei unități de învățământ. Potrivit Ordinului MENCS nr. 4577/2016 privind structura anului şcolar 2016-2017, această perioadă de cinci zile trebuie să se încadreze într-unul dintre următoarele intervale:
-
pentru învăţământul preşcolar şi primar:
- 21 noiembrie 2016 - 2 decembrie 2016;
- 27 februarie 2017 - 31 martie 2017;
- 15 mai 2017 - 9 iunie 2017;
-
pentru învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi postliceal:
- 17 octombrie 2016 - 2 decembrie 2016;
- 27 februarie 2017 - 31 martie 2017;
- 15 mai 2017 - 9 iunie 2017.
Calendarul de derulare a programului trebuie să fie stabilit, potrivit ordinului dintâi menționat, până lunea viitoare, iar activitățile trebuie proiectate astfel încât să corespundă intereselor copiilor din respectivele școli. În acest sens, fiecare școală va trebui să se consulte cu elevii pentru a afla care sunt interesele lor generale, urmând ca apoi să întocmească o ofertă a programului "Școala altfel", care să corespundă cu interesele lor și să cuprindă o gamă cât mai variată de activități din care cei mici să poată alege.
Orarul stabilit al activităților și distribuția copiilor pe activități vor fi afișate la școală și comunicate elevilor și părinților cu cel puțin două săptămâni înainte de perioada pentru care s-a planificat programul.
Participarea la activități, obligatorie pentru elevi și profesori
Pentru a putea participa la activitățile care le corespund cel mai bine intereselor lor, copiii vor trebui să se înscrie efectiv în program, prin alegerea activităților la care vor să participe.
În perioada alocată programului nu se organizează cursuri conform orarului obișnuit al școlii, ci în baza unui program special. Cu toate acestea, perioada alocată programului nu este facultativă nici pentru elevi, nici pentru profesori. Participarea la program este obligatorie pentru toți cei implicați, chiar dacă activitățile se vor desfășura în afara unității de învățământ. Pentru aceasta, directorul de școală va monitoriza prezența copiilor și a cadrelor didactice la activitățile din program, asistat eventual și de inspectori școlari. Cu alte cuvinte, absențele de la activități vor fi înregistrate.
În cazurile în care aceste activități se derulează în afara școlilor, ele trebuie să aibă un pronunțat caracter educațional și nu sunt permise deplasările elevilor pe durata întregului program. În aceste situații, obligația pe care o are cadrul didactic de a veghea asupra siguranței elevilor se menține pe tot parcursul deplasărilor.
Metodologia prevede pentru finalizarea programului o etapă de evaluare și autoevaluare a învățării. Astfel, copiii preșcolari/elevii își vor autoevalua implicarea în activități și vor reflecta asupra învățării în scris (prin chestionare, mesaje scrise) sau oral. De asemenea, cadrele didactice vor evalua comportamentele de învățare individuale și de grup, schimbările de atitudine și preocupările elevilor. Aceste evaluări își propun, de fapt, să identifice soluții eficiente pentru problemele procesului de învățare, dar și pentru problemele sociale și emoționale ale copiilor.
Comentarii articol (0)