Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 977 din 6 decembrie 2016, iar cele mai multe dintre prevederile actului normativ care aduce modificări multiple Codului fiscal, inclusiv cele analizate azi, au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2017.
Concret, documentul citat aduce schimbări în mai multe zone cheie ale fiscalităţii, precum: impozitul pe profit, microîntreprinderile, taxa pe valoarea adăugată (TVA), impozitul pe venit sau taxele locale. În ceea ce priveşte impozitul pe profit, principalele modificări, aplicabile deja de la 1 ianuarie 2017, stabilesc:
- noi cheltuieli deductibile la determinarea rezultatului fiscal,
- reguli mai avantajoase pentru aplicarea scutirii pe profitul reinvestit,
- clarificări în ceea ce privește aplicarea unui exercițiu fiscal diferit de anul calendaristic.
Totodată, formularul 101, prin care se declară impozitul pe profit, a fost modificat recent, în conformitate cu prevederile din Codul fiscal.
Astfel, în zona impozitului pe profit, OUG nr. 84/2016 introduce noi reguli care să reglementeze şi alte situaţii legate de anul fiscal modificat, suplimentar faţă de cele existente până la final de 2016.
Mai exact, în contextul în care prevederile din Codul fiscal cuprind reglementări privind trecerea de la anul calendaristic la anul fiscal modificat, dar fără să fi fost reglementate și situațiile în care contribuabilii solicită fie revenirea la anul calendaristic, fie modificarea perioadei anului fiscal modificat, măsurile aplicabile de la 1 ianuarie 2017 stabilesc următoarele:
- dacă anul fiscal modificat redevine an fiscal calendaristic, ultimul an fiscal modificat include şi perioada cuprinsă între ziua ulterioară ultimei zile a anului fiscal modificat şi 31 decembrie a anului calendaristic respectiv;
- dacă se modifică perioada anului fiscal modificat, primul an nou fiscal modificat include şi perioada cuprinsă între ziua ulterioară ultimei zile a anului fiscal modificat şi ziua anterioară primei zile a noului an fiscal modificat.
De asemenea, noile dispoziţii cuprind şi precizări legate de termenele privind comunicarea către organele fiscale competente a modificării perioadei anului fiscal. Astfel, contribuabilii comunică organelor fiscale competente modificarea perioadei anului fiscal, după cum urmează:
- până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv, de la data la care s-ar fi închis anul fiscal modificat, pentru contribuabilii care îşi vor modifica anul fiscal potrivit primei variante de mai sus;
- în termen de 15 zile de la data începerii noului an fiscal modificat, în cazul celor care îşi vor modifica anul fiscal potrivit celei de-a doua ipostaze prezentate anterior.
Scutirea de impozit a profitului reinvestit, extinsă
Totodată, prin intermediul documentului lansat de Ministerul Finanţelor Publice (MFP), aprobat de Guvern şi publicat luna trecută în Monitor, a fost extinsă aplicarea facilității de scutire de impozit a profitului reinvestit și asupra dreptului de utilizare a programelor informatice, concomitent cu aplicarea nelimitată în timp a acestei facilității fiscale.
"Dorim să extindem scutirea de impozit a profitului reinvestit pe o perioadă nedeterminată pentru a aduce această predictibilitate fiscală astfel încât dumneavoastră să ştiţi că şi anul viitor şi în 2017, 2018, 2019 veţi putea beneficia de această facilitate şi vă veţi putea face un plan de afaceri având ca input aceste informaţii privind fiscalitatea în România", declara ministrul finanţelor publice din acel moment, Anca Dragu, conform presei centrale.
De altfel, o astfel de măsură a fost luată după ce s-a constatat că, în practică, "industria de inovare exploatează, în mod specific, dreptul de utilizare al programului informatic fără achiziția dreptului de proprietate asupra softului respectiv, achiziția de patente, de drepturi de proprietate intelectuală asupra designului și a altor inovații legate de acel program informatic", după cum este explicat în expunerea de motive ce a însoţit OUG nr. 84/2016 în forma sa de proiect.
Codul fiscal prevede, la art. 22, scutirea de impozit pentru profitul reinvestit în echipamente tehnologice, calculatoare electronice și echipamente periferice, mașini și aparate de casă, de control și de facturare, precum și în programe informatice, produse și/sau achiziționate, inclusiv în baza contractelor de leasing financiar, și puse în funcțiune până la 31 decembrie 2016.
În continuare, activele corporale pentru care se va aplica scutirea de impozit vor fi cele prevăzute în subgrupa 2.1, respectiv în clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe.
Nu în ultimul rând, lista cheltuielilor deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal a fost completată, din prima zi a lui 2017, cu cheltuielile efectuate pentru organizarea și desfășurarea învățământului profesional și tehnic, potrivit reglementărilor legale din domeniul educației naționale.
În motivarea măsurii propuse şi aprobate de Executiv, cei din MFP arătau că, până acum, cheltuielile cu pregătirea profesională erau deductibile la calculul rezultatului fiscal numai pentru salariați, acestea fiind considerate cheltuieli asimilate salariilor, iar pentru elevi erau deductibile bursele acordate în cadrul unor limite fiscale.
Astfel, pentru stimularea implicării persoanelor juridice în procesul de formare profesională și tehnică a elevilor, au fost introduse prevederi referitoare la deducerea cheltuielilor efectuate de persoanele juridice din domeniu.
Potrivit art. 25 din Codul fiscal, la acest moment sunt considerate cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal cheltuielile efectuate de operatorii economici cu înscrierea în cărțile funciare sau cărțile de publicitate imobiliară, după caz, a dreptului de proprietate a statului sau a unităților administrativ-teritoriale asupra bunurilor publice primite în administrare/concesiune, după caz, cheltuieli efectuate la solicitarea conducătorului instituției titulare a dreptului de proprietate.
Formularul 101, modificat recent
Documentul prin care este declarat impozitul pe profit, formularul 101 - "Declarație privind impozitul pe profit", a fost actualizat în luna noiembrie a anului trecut, prin intermediul Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3386/2016.
Declaraţia de impozit pe profit se completează şi se depune anual de către plătitorii de impozit pe profit, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul. Prin urmare, declararea obligaţiilor anuale aferente anului fiscal 2016 se va face în noul format până cel târziu la 25 martie 2017.
În ceea ce priveşte noutăţile aduse documentului, acestea vizează:
- eliminarea unor indicatori, respectiv veniturile și cheltuielile extraordinare în contextul în care clasificarea veniturilor și cheltuielilor a fost modificată, potrivit noilor reglementãri contabile, precum și elementele similare cheltuielilor, ca urmare a modificării prevederilor fiscale începând cu 1 ianuarie 2016;
- detalierea indicatorului amortizare fiscală în cazul mijloacelor fixe prevăzute în Codul fiscal;
- actualizarea corelațiilor între indicatori, ca urmare a modificării conținutului formularului;
- actualizarea instrucțiunilor de completare a formularului.
Notă: Mai multe detalii despre modificările aduse formularului 101 puteţi citi aici.