1. Dosarul poate fi creat fără acordul pacientului?
Da, acest lucru este posibil, conform informațiilor prezentate pe site-ul oficial al DES, atunci când un medic trimite pentru prima oară un document medical în sistemul DES. În esență, dacă pacientul n-are dosar electronic, acesta este creat în baza acelui prim document medical transmis și în baza informațiilor pe care autoritățile deja le au despre persoana în cauză.
2. Dosarul poate fi creat și la cererea pacientului?
Da, constituirea la cerere este a doua variantă prin care DES al unui pacient se poate crea, se arată în Ordinul Ministerului Sănătății (MS) nr. 1123/2016. Mai exact, orice pacient asigurat în sistemul medical de stat poate cere unui medic o matrice de securitate, iar apoi, pentru a se autentifica online, acesta trebuie să stabilească o parolă de acces în sistemul DES. Pentru a obține matricea, pacientul are nevoie de actul de identitate.
3. Cum se accesează DES?
Dosarul electronic al fiecărui pacient poate fi accesat online pe site-ul www.des-cnas.ro. După obținerea matricei și stabilirea parolei de acces, autentificarea în sistem se face fie prin folosirea cardului de sănătate și a codului PIN asociat, dar și cu ajutorul parolei de acces, fie prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sănătate sau a codului numeric personal, a matricei de securitate și a parolei de acces. De reținut că prima variantă implică existența unui cititor de carduri de sănătate.
4. Am nevoie neapărat de un cititor de carduri de sănătate?
În principiu, orice medic de familie ar trebui să aibă un asemenea cititor de carduri, pe care pacientul să-l poată folosi la accesarea dosarului propriu de sănătate. Totuși, chiar și fără un cititor, pacientul poate accesa online DES de oriunde, după ce acesta este creat, în baza codului de asigurat sau a codului numeric personal, a matricei de securitate și a parolei de acces.
5. Ce fel de informații sunt incluse în DES?
Informațiile pacienților din dosarul electronic sunt organizate, potrivit Ordinului MS nr. 1123/2016, în cinci mari module: sumar de urgență (de exemplu, alergiile și internările recente), istoric medical (istoricul de boli/diagnostice și bolile cronice diagnosticate, printre altele), antecedente declarate de pacient (informații despre mediul și modul de viață, de exemplu), date personale (prenumele, numele, sexul, vârsta etc.) și documente medicale (fișe de observație clinică, trimiteri pentru investigații sau prescripții medicale, de exemplu). Mai multe informații sunt aici.
6. Cine poate să consulte dosarul unui pacient?
În afară de pacient, dosarul de sănătate mai poate fi accesat de către reprezentantul legal al acestuia (dacă este cazul), scrie pe site-ul oficial al DES. În rest, orice medic are nevoie de acordul pacientului pentru a-i consulta dosarul, excepție făcând doar urgențele (practic, în acest caz pot fi consultate strict informațiile din modulul „Sumar de urgență”). Nimeni altcineva nu poate accesa informațiile medicale ale unui pacient.
7. Un pacient poate face modificări în propriul DES?
Singurele informații din DES pe care un pacient le poate introduce sau le poate modifica sunt cele din modulul „Antecedente declarate de pacient”. Totuși, chiar dacă un pacient modifică ulterior antecedentele introduse, informațiile vechi rămân în continuare la dosar. În rest, numai medicii pot adăuga documente medicale într-un DES.
8. Pacientul poate să evite declararea anumitor boli?
Informațiile medicale din fiecare dosar electronic sunt preluate din documentele transmise de medici, astfel că un pacient nu poate avea control asupra datelor ce figurează în sistem. De asemenea, după cum se mai arată pe site-ul DES, documentele medicale nu pot fi șterse, ci pot fi anulate (dacă este cazul), dar doar de către medici.
Notă: Informații mai multe despre DES pot fi găsite în acest articol scris de AvocatNet.ro și pe site-ul oficial al DES.
Comentarii articol (0)