1. Poți să verifici imediat dacă ești asigurat la sănătate
Persoanele care vor să verifice dacă figurează ca asigurate în evidențele statului au la dispoziție o aplicație online a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Totodată, aceasta poate fi folosită și pentru a confirma/infirma calitatea de asigurat a altcuiva.
Aplicația este disponibilă aici și, pentru a putea fi folosită, este nevoie doar de codul numeric personal și de introducerea unui număr aleatoriu de verificare generat automat de sistem. După acest pas, sistemul afișează un mesaj care confirmă sau infirmă calitatea de asigurat. Totodată, mesajul poate include referiri la emiterea cardului de sănătate al persoanei în cauză și la data înscrierii la medicul de familie.
2. Informațiile tale medicale pot fi incluse într-un dosar electronic
Informațiile medicale ale fiecărui pacient asigurat în sistemul sanitar de stat pot sta la baza unui dosar electronic individual de sănătate, ce poate fi accesat online. Concret, dosarul poate fi creat atât la cererea pacientului, cât și fără acordul acestuia.
Dosarul electronic de sănătate poate fi găsit aici, iar autentificarea pacientului în portal se face fie prin folosirea cardului național de sănătate și a codului PIN asociat, dar și cu ajutorul parolei de acces, fie prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sănătate sau a codului numeric personal, a matricei de securitate și a parolei de acces. Important de știut este că, dacă dosarul încă nu există, înainte de prima autentificare în sistem trebuie obținută de la un medic o matrice de securitate și trebuie setată o parolă de acces.
3. Poți afla de la Fisc dacă angajatorul îți declară contribuțiile sociale
Angajatorii sunt obligați să declare (și să achite), pentru fiecare salariat în parte, contribuțiile sociale obligatorii reținute. În acest sens, Spațiul Privat Virtual al Fiscului poate fi folosit pentru a obține pe loc o listă a contribuțiilor raportate de angajator pentru sănătate, pensii și șomaj.
Spațiul Privat Virtual este un serviciu online ce poate fi folosit de orice persoană fizică, după crearea unui cont de utilizator. Prin intermediul acestuia mai pot fi aflate datoriile la stat sau pot fi depuse anumite declarații fiscale.
4. Data pensionării tale este la îndemână, în caz că nu o știi
Orice persoană asigurată în sistemul public de pensii are posibilitatea de a afla când se va putea pensiona, cu ajutorul unei aplicații online a Casei Naținale de Pensii Publice. Pentru a obține informația, este nevoie doar de precizarea datei de naștere și a sexului, plus introducerea unui cod aleatoriu de siguranță generat automat de sistem.
Aplicația este disponibilă aici, iar aceasta arată datele de pensionare pentru limită de vârstă, de pensionare anticipată și de pensionare anticipată parțială. De asemenea, sistemul indică și stagiul de cotizare (cu alte cuvinte, anii munciți legal) necesar pentru obținerea uneia dintre cele trei tipuri de pensie. Așadar, trebuie reținut că, chiar dacă cineva a ajuns la vârsta de pensionare, acesta nu se poate pensiona efectiv dacă nu are stagiul de cotizare necesar.
5. Poți afla unde ajung banii tăi de pensie privată
În cazul în care nu știu la ce fond le ajung banii de pensie privată, cetățenii pot afla această informație cu ajutorul unei aplicații online a Autorității de Supraveghere Financiară. Aceasta a fost lansată acum câteva luni și poate fi folosită cu ușurință.
Aplicația poate fi găsită aici, iar informațiile necesare pentru a o folosi sunt prenumele, numele, codul numeric personal, numărul de telefon și adresa de e-mail. Singurul neajuns al aplicației este că informația este transmisă, fie telefonic, fie prin e-mail, în cel mult zece zile de la solicitare.
--
Notă: Acest articol face parte din seria „Cetățeanul și statul”, prin intermediul căreia vă informăm despre cele mai importante servicii online pe care le puteți folosi în relația cu autoritățile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.