Întocmirea și prezentarea dosarului se va face conform Ordinului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 442/2016 privind cuantumul tranzacțiilor, termenele pentru întocmire, conținutul și condițiile de solicitare a dosarului prețurilor de transfer și procedura de ajustare/estimare a prețurilor de transfer.
Atragem atenția asupra faptului că interpretarea organelor fiscale este că, în cadrul controlului, dacă se solicită un dosar pentru ultimii trei ani, companiile trebuie să actualizeze dosarul conform structurii ordinului citat pentru toată perioadă analizată. Din punctul nostru de vedere, abordarea este o forțare a legislației, fiind, practic, o aplicare retroactivă a documentului.
Pentru companiile verificate, efortul este semnificativ și cerințele sunt greu de respectat în perioada acordată de organele fiscale, de regulă de 30-60 de zile. Există informații conform cărora este în discuție modificarea legislaţiei actuale, inclusiv referitor la această aplicare retroactivă a prevederilor ordinului.
Obligații noi din 2017 care trebuie pregătite chiar din acest an
Astfel, din 2017, trebuie să aibă pregătit dosarul pentru tranzacțiile efectuate în 2016, până la termenul de depunere a declarației anuale de profit, marii contribuabili care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu următoarele praguri de semnificație:
- 200.000 euro, exclusiv TVA în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare;
- 250.000 euro, exclusiv TVA în cazul tranzacțiilor privind prestările de servicii primite/prestate;
- 350.000 euro, exclusiv TVA în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale.
Obligația le revine și celorlalți contribuabili, la solicitarea organului de inspecție fiscală, în cadrul unei inspecții fiscale, astfel:
- contribuabilii/plătitorii din categoria marilor contribuabili, care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate sub nivelul pragurilor de semnificație de 200.000 euro, 250.000 euro și 350.000 euro, dar peste cele menționate pentru alte categorii de contribuabili (50.000 euro/50.000 euro/100.000 euro);
-
contribuabilii/plătitorii din categoriile contribuabililor mici și mijlocii, care derulează tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare din pragurile de semnificație:
- 50.000 euro, exclusiv TVA, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare;
- 50.000 euro, exclusiv TVA, în cazul tranzacțiilor privind serviciile primite/prestate;
- 100.000 euro, exclusiv TVA, în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale.
Observăm că toți contribuabilii cărora li se solicită dosarul prețurilor de transfer ar putea fi obligați să actualizeze dosarul pentru toată perioada din urmă vizată de ANAF.
Au obligația respectării principiului valorii de piață, în cadrul unei inspecții fiscale, conform regulilor generale prevăzute de reglementările financiar-contabile și fiscale în vigoare, contribuabilii/plătitorii care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate sub oricare din pragurile de semnificație menționate în ordin.
România se mişcă în trendul internaţional
Reamintim că prețurile de transfer sunt una dintre principalele ținte ale autorităților fiscale din întreaga lume. În fiscalitatea internațională are loc o schimbare de paradigmă care va influența treptat nu doar relația cu autoritățile, ci însuși modelul de business al companiilor.
Atât Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), cât și Comisia Europeană iau măsuri astfel încât impozitele să fie plătite în statele în care sunt realizate profiturile. Practic, intenția este ca grupurile de companii să recurgă cât mai puțin la mutarea profiturilor în scopuri fiscale către jurisdicții unde activitatea este scăzută sau inexistentă, în schimb impozitele sunt mici sau zero.
În acest context, România a făcut în ultima vreme mai mulți pași în direcția schimbării legislației naționale. Rezultatele se vor vedea mai clar în 2017 și în anii următori, pe măsură ce și la nivel european vor fi implementate reformele referitoare la societățile controlate, erodarea bazei de impunere și transferul profiturilor, combaterea evitării taxelor sau implementarea bazei comune consolidate de impozitare a profiturilor. La începutul lunii noiembrie, Ministerul de Finanțe a publicat un proiect de lege privind aderarea României ca membru al Planului BEPS (Base Erosion and Profit Shifting).
Până la implementarea noilor prevederi în legislația națională, există deja acte normative de mare impact în zona prețurilor de transfer în 2017, așa cum am arătat (Ordinul ANAF nr. 442/2016).
Sunt așteptate alte schimbări de mare impact
În perspectivă, trebuie să rețineți că anii următori vor aduce alte schimbări de impact pentru marile grupuri de companii. Odată ce va adera la Planul BEPS, România:
- va implementa cele patru standarde minime ale BEPS (practicile fiscale dăunătoare, abuzul de tratate fiscale, raportarea țară cu țară și mecanismele de soluționare a litigiilor);
- va monitoriza evoluția impozitelor ca urmare a provocărilor economiei digitale, precum și prin analiza economică a BEPS;
- se va alătura organismelor-cheie de luare a deciziilor în domeniul fiscal internațional, cum ar fi Comisia pentru afaceri fiscale a OECD și a organelor sale subsidiare.
Totodată, la nivel european sunt în pregătire, urmând să se aplice în următorii ani:
Directiva Anti Tax Avoidance (ATAD), care reglementează deductibilitatea dobânzilor, impozitarea la ieșire a transferului de active, norma generală antiabuz, calcularea veniturilor societății străine controlate, tratamentul neunitar al elementelor hibride.
România are termen până la 31 decembrie 2018 să introducă prevederile ATAD în legislația națională. Remarcăm, însă, că unele se aplică deja, cum ar fi deductibilitatea dobânzilor și norma genarală antiabuz (art. 11 din Codul fiscal).
Pachetul referitor la baza impozabilă consolidată comună a societăților (CCCTB)
Va fi obligatorie pentru marile grupuri de companii din UE, va introduce reguli unice pentru calcularea bazei impozabile în UE pentru impozitul pe profit, în locul celor 28 de sisteme aplicate în fiecare stat membru și ar urma să fie implementată în două etape: baza comună impozabilă, ulterior consolidarea acesteia.
Country by County Reporting (CCR)
Grupurile de companii trebuie să transmită raportări detaliate privind activitatea în fiecare stat în care are filiale, subsidiare etc.
--
Nota redacției: AvocatNet.ro a scris aici şi aici despre obligativitatea întocmirii dosarului preţurilor de transfer.