Începând cu data de 1 ianuarie 2017, pot să acorde credite doar dezvoltatorii imobiliari înregistrați la ANPC. Această obligație a fost stabilită anul trecut, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 52/2016, și este una dintre măsurile menite să vină în ajutorul consumatorilor care vor să-și achiziționeze o locuință.
În vederea înregistrării, dezvoltatorul trebuie să trimită la Protecția Consumatorului o cerere, însoțită de informații și documente care să ateste că acesta respectă cerințele prevăzute de ordonanță. În conformitate cu prevederile actului normativ în discuție, respectivul dezvoltator imobiliar trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- să aibă sediul social, o sucursală sau un reprezentant în România pentru rezolvarea eventualelor litigii şi pentru a răspunde contravenţional şi/sau penal în faţa autorităţilor publice;
- persoanele responsabile pentru conducerea şi administrarea activităţii dezvoltatorului să aibă o bună reputaţie.
Recent, au fost stabilite și documentele necesare pe care trebuie să le atașeze dezvoltatorul cererii sale de înregistrare, prin Ordinul ANPC nr. 4/2017 privind documentaţia şi informaţiile necesare înregistrării precum și modalitatea şi termenele de raportare pentru dezvoltatorii imobiliari. Actul a intrat în vigoare odată cu publicarea lui în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 55 din 18 ianuarie 2017, și prevede că dezvoltatorii trebuie să depună la înregistrare următoarele documente:
- certificatul de înregistrare, în copie certificată, conform cu originalul;
- certificatul constatator emis de Oficiul Național pentru Registrul Comerțului (ONRC) cu datele societății, în copie certificată, conform cu originalul;
- certificatul constatator emis conform prevederilor art. 171din Legea nr. 359/2004 (este vorba despre cele emise de biroul unic din cadrul ONRC din care rezultă că la sediul social sau secundar nu se desfăşoară activităţile prevăzute în actul constitutiv sau modificator ș.a.m.d.);
- actul constitutiv, în copie certificată, conform cu originalul;
- dovada că societatea comercială este operator de date cu caracter personal, în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001;
- cazierul judiciar pentru persoanele responsabile cu administrarea și conducerea societății;
- declarația pe propria răspundere a administratorului societății comerciale că personalul care interacționează cu clienții în scopul acordării de credite dispune de cunoștințe și experiența adecvate naturii, extinderii și complexității activității vizate (toate detaliile în această privință se regăsesc în Anexa nr. 3 a ordonanței menționate mai sus);
- procedura de acordare a creditului.
În plus, la momentul înregistrării, dezvoltatorii imobiliari trebuie să atașeze și informații privind numărul contractelor de credit încheiate (și care sunt în derulare) precum și valoarea totală de plată de către consumator.
După ce a făcut solicitarea de înregistrare la Autoritate, aceasta din urmă va comunica solicitantului hotărârea sa cu privire la acceptarea sau respingerea cererii de înregistrare în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii cererii. În acest timp, dacă este cazul, ANPC poate să trimită dezvoltatorului o solicitare pentru completarea documentelor depuse inițial.
Dacă solicitarea de înregistrare a fost respinsă de către cei de la Protecția Consumatorului, dezvoltatorul imobiliar poate contestata hotărârea în condițiile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ. Firește că dezvoltatorul va putea introduce ulterior o cerere nouă de înregistrare la ANPC.
Notă: Potrivit ordonanței, noțiunea de dezvoltator imobiliar definește persoana juridică ce se ocupă de toate operațiunile ce privesc construirea, finalizarea și predarea către beneficiari a unor locuințe, precum și de gestionarea surselor financiare necesare pentru realizarea tuturor acestor activități.