Tratamentul fiscal al cadourilor şi tichetelor cadou acordate salariaţilor cu anumite ocazii a fost modificat semnificativ de la 1 ianuarie 2016, prin noul Cod fiscal, astfel că, în prezent, firmele sunt încurajate să îşi stimuleze angajaţii în preajma anumitor sărbători.
Dacă până la finele anului 2015, cadourile puteau fi acordate doar în beneficiul copiilor minori ai angajaţilor, de anul acesta lucrurile stau diferit, companiile având posibilitatea de a oferi aceste stimulente atât salariaţilor, cât şi copiilor minori ai acestora, în anumite limite.
Din continuarea articolului puteţi afla:
- care este limita până la care salariaţii pot beneficia de stimulente neimpozabile;
- motivele pentru care angajatorii sunt avantajaţi să acorde cadouri ori tichete cadou în această perioadă;
- care e tratamentul fiscal aplicabil cadourilor ce depăşesc plafonul impus de Codul fiscal sau celor oferite cu alte ocazii decât cele stabilite prin lege.
Există o limită până la care cadourile sunt scutite de impozitare
Concret, din 2016, cadourile, inclusiv tichetele cadou oferite de angajatori salariaţilor, cât şi cele oferite în beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum şi beneficiile de acest tip oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte nu depăşeşte 150 lei.
Aşadar, atât timp cât sunt acordate cu ocazia situaţiilor amintite anterior, tichetele cadou nu sunt considerate venituri salariale şi nu sunt impozitate cu 16%. În plus, acestea nu intră în baza de calcul a contribuţiilor sociale dacă sunt prevăzute prin contractul de muncă şi sunt oferite cu ocazia evenimentelor specificate. Dacă stimulentele acordate salariaţilor depăşesc însă plafonul fixat la 150 de lei, diferenţa de bani reprezintă venit impozabil din salarii şi se cuprinde în baza de calcul a contribuţiilor sociale obligatorii.
Cum sărbătoarea Crăciunului se apropie, angajatorii pot acorda cadouri în această perioadă atât salariaţilor, cât şi copiilor minori ai acestora. În plus, chiar şi în cazul în care părinţii au acelaşi angajator, fiecare dintre aceştia poate primi tichete cadou ori cadouri, atât pentru el, cât şi pentru copil/ copii.
Spre exemplu, un angajat cu un copil poate primi cadouri neimpozabile în cuantum de 300 de lei - 150 de lei pentru el şi încă 150 de lei pentru copilul său minor. Păstrând regula, salariatul ce are trei copii minori poate beneficia de tichete cadou, spre exemplu, în valoare de 600 de lei - 150 de pentru el şi câte 150 de lei pentru fiecare dintre cei trei copii ai săi.
Nici salariaţii care nu au copii, sau cei care au copii majori, nu sunt exceptaţi de la regulă, regimul fiscal fiind acelaşi. Astfel, şi aceştia pot primi din partea angajatorului suma de 150 de lei fără a suporta impozite pentru aceasta.
În acelaşi timp, pentru angajator, cadourile acordate salariaţilor cu ocazia situaţiilor amintite anterior, inclusiv de Crăciun, sunt scăzute la calculul impozitului pe profit, cu condiţia ca sumele aferente să se încadreze în limita de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Practic, firmele sunt avantajate să acorde astfel de stimulente salariaţilor, din cel puţin două motive:
- sumele respective sunt neimpozabile pentru salariaţi, în limita a 150 de lei pentru fiecare angajat şi copil minor al acestuia (după cum am arătat mai sus);
- angajatorul recunoaşte o cheltuială care se scade din veniturile obţinute, rezultând astfel un impozit pe profit mai mic datorat la bugetul de stat.
De altfel, până la intrarea în vigoare a noului Cod fiscal, cheltuielile cu cadourile în bani şi în natură erau deductibile la calculul impozitului pe profit în limita unei cote mai mici, de până la 2%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.
Important! Dacă sunt acordate cu alte ocazii decât cele prevăzute în Codul fiscal, cadourile în bani, bunurile, voucherele de cumpărături sau tichetele cadou se iau în calcul la stabilirea impozitului pe venituri din salarii, prin impozitarea cu cota de 16%.