Începând din acest an, dezvoltatorii imobiliari care acordă credite pentru locuințele vândute trebuie să fie înregistrați la ANPC ca să poată să desfășoare această activitate. Obligația impusă acestora a fost stabilită anul trecut, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 52/2016.
În plus, dezvoltatorii sunt obligați și să facă anumite raportări la Protecția Consumatorilor, referitoare atât la contractele de credit în derulare, cât și la cele care vor fi încheiate în fiecare an cu consumatorii, potrivit Ordinului ANPC nr. 4/2017 privind documentaţia şi informaţiile necesare înregistrării, precum și modalitatea şi termenele de raportare pentru dezvoltatorii imobiliari.
Ordinul, care a intrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 55 din 18 ianuarie 2017, îi obligă pe dezvoltatori să transmită Autorității, odată cu solicitarea de înregistrare, și anumite informații referitoare la contractele pe care le au în desfășurare. Concret, aceștia trebuie să atașeze cererii de înregistrare și informații privind numărul contractelor de credit încheiate (și care sunt în derulare), precum și valoarea totală pe care o au de plătit consumatorii.
Mai mult decât atât, obligația de raportare continuă și după momentul înregistrării la Protecția Consumatorilor. Conform actului normativ, toți dezvoltatorii imobiliari trebuie să transmită anual la ANPC, în perioada 1 ianuarie - 1 martie, raportări care cuprind numărul contractelor de credit încheiate în anul anterior (și valoarea totală pe care o au de plătit consumatorii împrumutați) și informații despre moneda în care s-au acordat creditele și costul total al creditelor pentru cei care au achiziționat locuințe.
Aceste raportări, precum și documentele aferente, se pot transmite prin poștă sau se pot depune direct la sediul ANPC din bulevardul Aviatorilor nr. 72, în București.