În 2016, pe lângă modificările care au fost aduse deja legislației fiscale prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2016, firmele au fost vizate și de unele schimbări pe planul declarațiilor ce trebuie depuse și a altor documente și proceduri care le "îngreunează" activitatea.
În continuare, puteţi afla, în principal, despre:
- entitățile ce sunt scutite temporar de analiza riscurilor de securitate și de depunerea unor declarații fiscale anuale;
- ce impozit se elimină de la 1 ianuarie;
- eliminarea Registrului operatorilor intracomunitari (ROI).
Unele firme au scăpat temporar de analiza riscurilor de securitate
Analiza de risc la securitatea fizică este obligatorie pentru toate societățile comerciale -- indiferent de natura capitalului social -- care dețin bunuri sau valori cu orice titlu și sunt obligate să asigure protecția acestora. Iar lista completă a celor care au această obligație este prevăzută în Legea nr. 333/2003 (sunt obligate, spre exemplu, să facă această analiză și instituții publice).
Totuși, Guvernul a amânat, pentru firmele înființate până la 16 iunie 2012, obligația elaborării analizei până la data de 1 iulie 2017. Ceea ce înseamnă că firmele înființate după această dată trebuie să întocmească analiza de la momentul începerii activității. Legea prevede că lipsa acesteia se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 de lei.
Practic, această analiză ne ajută să identificăm eventualele vulnerabilități și riscuri cu potențial periculos pentru securitatea fizică a angajaților, a clienților afacerii noastre și nu numai. Totodată, ea trebuie să găsească și soluții în menținerea siguranței, după cum prevede legea.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
S-a hotărât eliminarea ROI
Contribuabilii care efectuează operațiuni intracomunitare nu vor mai trebui să se înscrie în Registrul operatorilor intracomunitari, de la 1 ianuarie, potrivit OUG nr. 84/2016. Aici ne referim atât la persoanele impozabile, cât și la cele neimpozabile care vor vrea să facă livrări de bunuri în Uniunea Europeană sau să presteze servicii în alte state ale Uniunii.
Ca motivare pentru eliminarea registrului, actul normativ care prevede această schimbare indică faptul că, în prezent, există modalități mult mai eficiente decât ROI pentru a preveni evaziunea fiscală.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
Temporar, nu se vor mai depune trei declarații fiscale
Printre modificările la Codul fiscal aduse de OUG nr. 84/2016 se numără și prevederea care suspendă depunerea declarațiilor informative 392A, 392B și 393 până la 31 decembrie 2019.
Cei care trebuie să depună, de principiu, formularele 392A și 392B sunt contribuabilii plătitori sau neplătitori de TVA cu o cifră de afaceri sub 220.000 de lei, iar cei care depun formularul 393 sunt plătitorii de TVA care prestează servicii de transport internațional de persoane.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
Angajatorii scapă de depunerea formularului 205
Pentru anul 2017, angajatorii care folosesc deja declarația unică 112 nu vor mai trebui să depună la Fisc și declarația 205 (cea care a luat locul fișelor fiscale), potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2016. Formularul va trebui depus însă în 2017 pentru anul 2016, ceea ce înseamnă că angajatorul este scutit efectiv de depunere abia începând cu anul 2018.
Din 2018 vor fi scutiți, de asemenea, de depunerea formularului 205 și plătitorii de venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală, din pensii, din arendare, precum și din asocierea unei persoane fizice cu o persoană juridică plătitoare de impozit pe profit sau de tip microîntreprindere.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
Taxa pe stâlp dispare de la 1 ianuarie
În curând va fi eliminat impozitul pe construcţii, cunoscut și ca "taxa pe stâlp". În 2016, impozitul s-a calculat prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la 31 decembrie 2015.
Potrivit Codului fiscal, la plata (în două tranșe a) acestui impozit au fost obligate în 2016 trei categorii de contribuabili: persoanele juridice române, cu unele excepții (instituții publice, fundații etc.), persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România, dar și persoanele juridice cu sediu social în România înfiinţate potrivit legislaţiei europene.
Notă: Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.