Fiecare dintre noi posedă un set de informații strict legate de persoana noastră. Sunt așa-numitele date cu caracter personal, la care - de principiu - numai noi, unele autorități publice și private și persoanele cărora le acordăm încredere ar trebui să aibă acces. În realitate, cei care dobândesc acces la unele dintre datele noastre personale sunt mult mai mulți, iar de cele mai multe ori noi suntem cei care le furnizăm, fără să ne dăm seama.
Totuși, cei care ajung să cunoască datele noastre și vor să se folosească de ele în diverse scopuri trebuie să respecte anumite prevederi legale. Iar respectarea legislației în materia protecției datelor personale revine atât firmelor, cât și cetățenilor obișnuiți. Astfel, potrivit Legii nr. 677/2001, cei care înmagazinează și se folosesc de datele noastre sunt definiți ca "operatori" și cuprind toate persoanele fizice și juridice, de drept public sau privat, inclusiv autoritățile și instituțiile publice, care își stabilesc scopul și mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal.
Ce sunt datele cu caracter personal |
Datele cu caracter personal reprezintă orice informaţie referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă, cum ar fi numele şi prenumele, adresa, locul şi data naşterii, codul numeric personal, seria şi numărul cărții de identitate, numărul de înmatriculare al maşinii, cetăţenia, funcția, profesia, locul de muncă, e-mail-ul, telefonul, imaginea sau semnătura. |
Legea nr. 677/2001 prevede că operatorii trebuie să folosească datele noastre cu bună-credință, să le stocheze în scopuri bine determinate și mai ales legitime, iar dacă se folosesc de ele (prelucrarea ulterioară stocării), trebuie să respecte prevederile legale.
Ce facem dacă cineva prelucrează necorespunzător datele noastre
Ai aflat că un operator se folosește de datele tale personale fără să-ți fi cerut acordul ori le transmite unui terț fără ca tu să vrei asta? Nu ai fost informat în legătură cu prelucrarea datelor tale și ai avut de suferit din această pricină? Ai solicitat un statut de anonimitate și totuși datele tale au fost dezvăluite ca atare?
Dacă cineva a încălcat, în raport cu noi, legislația în materia protecției datelor personale, trebuie mai întâi să încercăm să remediem problema cu operatorul respectiv. Dar atunci când operatorul nu dorește să remedieze situația sau rezolvarea oferită nu ne satisface nevoile de confidențialitate, înainte de a lua calea proceselor în justiție ar trebui să facem o sesizare la ANSPDCP.
Aceasta este autoritatea care se ocupă în România de protecția datelor noastre personale și care poate să ne ofere sprijin în astfel de situații, având posibilitatea de a-i sancționa pe operatorii care se fac vinovați de încălcarea dreptului nostru la viață privată și protecția datelor personale.
Cum facem o sesizare la ANSPDCP
Înainte de a face o sesizare la ANSPDCP, trebuie să îndeplinim două criterii:
a) să fi încercat deja să remediem problema cu operatorul și să fi trecut 15 zile de la solicitarea pe care i-am trimis-o și
b) să nu avem deja un proces în instanță cu același obiect și aceleași părți (noi și operatorul).
Dacă nu îndeplinim aceste două condiții, putem să facem o sesizare la ANSPDCP, care ne oferă pe site-ul său și câteva modele de plângeri, în funcție de dreptul care ne-a fost încălcat.
Sesizarea trebuie făcută în scris și trebuie să fie însoțită obligatoriu de dovezi (care să sprijine atât acuzațiile noastre, cât și faptul că am încercat să remediem problema cu operatorul). Plângerile noastre pot fi trimise prin poştă, inclusiv cea electronică, online, pe site-ul Dataprotection.ro sau depuse la sediul instituţiei.
Comentarii articol (14)