Precizari in legatura cu proiectul Legii burselor
private
Pentru informarea corectã a opiniei publice în legãturã cu
iniþiativa legatã de Legea burselor private, Biroul de Presã al Ministerului
Educaþiei ºi Cercetãrii precizeazã urmãtoarele:
1. Paternitatea acestei idei, revendicatã de cãtre PD
cu un tupeu politic ce surclaseazã limita normalã, aparþine, în fond,
studenþilor. Aceºtia, începând cu primele întâlniri pe care le-au avut la
Ministerul Educaþiei ºi Cercetãrii, în lunile octombrie ºi noiembrie, în
procesul de dezbatere a problemelor cu care se confruntau au avansat ºi ideea
identificãrii de noi resurse financiare. Atunci s-au fãcut primele referiri ºi
la fonduri provenind din sectorul privat. La sfârºitul lunii noiembrie ºi în
prima parte a lunii decembrie, în spiritul celor discutate, compartimentele de
specialitate din MEC au elaborat o primã variantã a unui proiect de lege în
acest sens, care a fost ulterior adusã la cunoºtinþa reprezentanþilor
organizaþiilor studenþeºti. Este posibil ca o parte din studenþii PD care au
participat la aceste discuþii sã-ºi fi informat superiorii, care au încropit la
repezealã un proiect de lege;
2. Analiza comparativã a celor douã proiecte
demonstreazã superficialitatea proiectului elaborat peste noapte de cãtre PD ºi
consistenþa celui elaborat de MEC împreunã cu studenþii.
I). Pentru a demonstra caracterul superficial al proiectului emis de PD,
rezultat al elaborãrii pripite, precizãm urmãtoarele elemente:
1) Propunerea legislativã se referã doar la persoanele
juridice! De ce sã nu aibã posibilitatea ºi persoanele fizice sã acorde astfel
de burse?
2) Beneficiazã de burse private doar tinerii care au împlinit
16 ani! Se cunoaºte faptul cã, mai ales în mediul rural, foarte mulþi tineri
dotaþi, elevi în clasele gimnaziale, fãrã resurse materiale suficiente care sã
le permitã continuarea studiilor, chiar dacã sunt obligatorii la acel nivel, au
nevoie de astfel de stimulente. În plus, doctoranzii pe perioada stagiului ºi a
elaborãrii tezei trebuie sã aibã acces la astfel de fonduri.
3) Accesul la astfel de burse se poate face doar prin
concurs! O astfel de prevedere diminueazã ºansele acordãrii unor burse tinerilor
care au deja relaþii de colaborare cu firma la care sunt angajaþi temporar (pe
perioada vacanþei, de exemplu). Trebuie lãsatã libertatea firmei de a elabora ºi
utiliza propriile criterii pentru aplicanþi.
4) Se fixeazã un cuantum maxim al burselor private! Aceastã
normã limiteazã libertatea persoanelor juridice ºi fizice de a acorda o bursã în
funcþie de nivelul la care o considerã stimulatorie.
5) Corelarea numãrului de burse cu numãrul de angajaþi (sã nu
depãºeascã 20% din numãrul acestora) nu este constructivã în condiþiile
economiei moderne (exemplul firmelor de IT). De ce sã nu luãm în seamã alt
indicator mai relevant, precum cifra de afaceri?
6) Introducerea condiþiei ca persoanele juridice sã aibã
sediul în România reprezintã o discriminare clarã! De ce companii prestigioase
care au sediul în þãri ale UE sã nu poatã acorda burse pentru studenþii care
dupã absolvire vor lucra într-o filialã a acesteia în România?
II. Proiectul de lege iniþiat de MEC ºi aflat în dezbatere publicã nu este unul
creat pe o bancã într-un parc sau într-un tren, între Ploieºti ºi Mizil, ci unul
elaborat cu mare grijã faþã de beneficiari – elevi ºi studenþi. Ideologii
pediºti au rãmas la prima idee exprimatã în luna noiembrie ºi anume aceea de a
elabora o lege a burselor private doar pentru studenþi! Noi, însã, am continuat
dezbaterile ºi am ajuns la concluzia cã aceastã iniþiativã poate fi extinsã ºi
la alte categorii de tineri.
Seriozitatea acestui proiect este demonstratã de faptul cã
reprezintã rodul întâlnirilor lunare avute cu studenþii ºi al discuþiilor
tripartite MEC – studenþi – oameni de afaceri. La ultima dezbatere comunã,
înainte de finalizarea proiectului, au participat oameni de afaceri din diferite
sectoare de activitate, din Bucureºti ºi din þarã, precum ºi reprezentanþi ai
Consiliului Investitorilor Strãini.
Argumente pentru realismul acestui proiect ºi pentru impactul
sãu potenþial:
a) lãrgeºte aria potenþialilor furnizori de burse, precum ºi
cea a beneficiarilor: elevi, studenþi, doctoranzi;
b) diversificã formele de sprijin: bani sau servicii (ofertã
de cazare, spre exemplu);
c) reglementeazã problema contractului în cazul elevilor
minori;
d) include instituþia de învãþãmânt în parteneriatul
ofertant-beneficiar;
e) nu fixeazã un cuantum maxim, în schimb, stabileºte unul
opus care nu trebuie sã fie sub salariul minim pe economie;
f) stabileºte condiþii stimulatorii pentru persoanele
juridice ºi fizice care oferã burse;
g) nu intrã în detalii legate de aplicarea legii, acestea
urmând sã fie stabilite printr-un pachet de instrucþiuni de cãtre Ministerul
Educaþiei ºi Cercetãrii ºi Ministerul Finanþelor Publice.
Având în vedere cele de mai sus, Ministerul Educaþiei ºi
Cercetãrii considerã cã proiectul care va rezulta în urma dezbaterilor publice
va fi îmbunãtãþit, va fi mai flexibil, axat pe cerinþele tinerilor ºi adaptat
contextului economico-social actual. Faþã de discuþia penibilã, strict
politicianistã, iscatã de comunicatele de presã ale PD, considerãm cã
beneficiarii acestui tip de burse, precum ºi potenþialii ofertanþi sunt cei care
trebuie sã-ºi exprime punctele de vedere, astfel încât stocul de fonduri care
poate fi accesat sã devinã cât mai consistent.
Comentarii articol (0)