În cursul anului trecut, prin Decizia nr. 22/2015 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) s-a stabilit că salariații comercianților cu amănuntul din centrele comerciale pot fi chemați la serviciu în zilele nelucrătoare de sărbătoare legală. Este vorba, în esență, de magazinele în care se vând în cantități mici produse nealimentare, cum ar fi, de exemplu, cele de haine, încălțăminte, accesorii, cărți sau jucării.
Concret, judecătorii au apreciat că magazinele respective se încadrează la categoria locurilor de muncă în care activitatea nu se poate întrerupe din cauza specificului ei. Potrivit Codului muncii, în acest caz salariații trebuie să vină la serviciu inclusiv în zilele nelucrătoare, însă ei au dreptul la compensații legale.
Cu toate că decizia ICCJ vizează, în principal, comercianții cu amănuntul de produse nealimentare, judecătorii au subliniat că „sintagma «specificul activității» privește o gamă largă de unități și locuri de muncă, și anume cele din transporturi aeriene, navale, terestre, telecomunicații, domeniul sanitar și de asistență socială, al aprovizionării populației cu gaze, energie electrică, apă, căldură, alimente, comerțul cu amănuntul și de deservire a populaţiei (magazine, mall-uri, restaurante etc.)”.
Cu alte cuvinte, chiar și în domeniul restaurantelor sau în cel al transporturilor angajatorii sunt îndreptățiți să-și cheme salariații la lucru cu ocazia liberelor legale. „Această modalitate de interpretare și aplicare a legii asigură un just echilibru între situațiile obiective -- care impun continuitatea activității comerciale în zilele de sărbători legale, în funcție de necesitățile consumatorilor -- și imperativul respectării drepturilor prevăzute de lege în favoarea salariaților și a măsurilor de protecție a acestora”, au apreciat magistrații Înaltei Curți.
În acest context, trebuie subliniat că unitățile de alimentație publică sunt obligate în mod expres să aibă program de funcționare în zilele nelucrătoare de sărbătoare legală, conform Codului muncii.
În continuare poți citi despre:
- recompensarea salariaților pentru munca în liberele legale;
- informațiile de bază despre stabilirea programului zilnic al magazinelor.
Angajatorul poate fi amendat dacă nu-și recompensează salariații
Atât în Codul muncii, cât și în decizia ICCJ amintită mai sus, condiția de bază a lucrului în zilele nelucrătoare de sărbătoare legală este recompensarea salariaților.
Astfel, în cazul locurilor de muncă în care activitatea nu poate fi întreruptă din cauza specificului ei, angajaților trebuie să li se asigure compensarea cu timp liber corespunzător în următoarele 30 de zile. Totodată, „în cazul în care, din motive justificate, nu se acordă zile libere, salariații beneficiază, pentru munca prestată în zilele de sărbătoare legală, de un spor la salariul de bază ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal de lucru”, este punctat în lege.
Așadar, un angajator care, pentru activitatea din sărbătorile legale, nu asigură compensarea cu timp liber corespunzător și nu acordă sporul salarial indicat riscă să fie sancționat, de către inspectorii de muncă, cu amenzi cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei. (Amenda este valabilă, în egală măsură, și pentru angajatorii care, cu toate că nu sunt constrânși să aibă activitate în liberele legale, își cheamă salariații la serviciu.)
În altă ordine de idei, important de știut pentru fiecare angajator este faptul că liberele legale și zilele libere plătite stabilite prin contractul colectiv de muncă nu pot fi incluse în durata concediului de odihnă anual. Mai precis, dacă un salariat trebuie să primească liber în opt zile lucrătoare dintr-un an, cu ocazia sărbătorilor legale, acestea nu se scad din minimul de 20 de zile lucrătoare de concediu anual de odihnă (calculul este 20 + 8 = 28, nu 20 - 8 = 12).
Important! Cele 14 zile nelucrătoare de sărbătoare legală existente în prezent sunt 1 și 2 ianuarie, 24 ianuarie (Ziua Unirii Principatelor Române), prima și a doua zi de Paște, 1 mai (Ziua Muncii), 1 iunie (Ziua Copilului), prima și a doua zi de Rusalii, 15 august (Adormirea Maicii Domnului), 30 noiembrie (Sfântul Andrei), 1 decembrie (Ziua Națională a României), 25 și 26 decembrie (prima și a doua zi de Crăciun).
Magazinele pot sta deschise toată săptămâna
Comercianții care vând produse în cantități mici sau cei care prestează servicii de piață au posibilitatea de a-și ține magazinele deschise în toate cele șapte zile ale săptămânii. În acest sens, fiecare comerciant are propriul orar de funcționare, pe care trebuie să-l afișeze (în mod vizibil) la intrare și să-l respecte, ca să nu riște o amendă între 200 și 2.000 de lei.
„Structurile de vânzare cu amănuntul și cele în care se prestează servicii de piață pot fi deschise publicului în toate zilele săptămânii. Fiecare comerciant își stabilește orarul de funcționare cu respectarea prevederilor înscrise în legislația muncii și cu condiția respectării reglementărilor în vigoare privind liniștea și ordinea publică, și în conformitate cu solicitările autorităților administrației publice locale privind continuitatea unor activități comerciale sau de prestări de servicii, în funcție de necesitățile consumatorilor”, este explicat în Ordonanța Guvernului nr. 99/2000.
Referitor la centrele comerciale, normele ordonanței dispun că orarul de funcționare trebuie să fie stabilit de administratorii acestora. Concret, la fixarea orarului se iau în calcul atât necesitățile consumatorilor, cât și solicitările comercianților din centre.
Atenție! Magazinele alimentare nu pot să stea închise mai mult de două zile consecutive. Excepție fac situațiile obiective precum inventarul, concediul salariaților sau suspendarea activității în urma controalelor autorităților. În asemenea cazuri, comercianții trebuie să anunțe motivul și perioada închiderii magazinelor.