Pe lângă obligația de a încheia în formă scrisă contractul de muncă, angajatorul trebuie să înregistreze, anterior începerii activității noului salariat, contractul în registrul general de evidență al salariaților, care se transmite la inspectoratul teritorial de muncă. Dacă nu încheie contractul în scris și nu-l transmite înainte de începerea activității, se consideră că e un caz de muncă nedeclarată și angajatorul riscă o amendă de 20.000 de lei.
De asemenea, angajatorul este obligat să înmâneze un exemplar al acestui document salariatului respectiv, înainte de începerea activității. De asemenea, el este obligat să păstreze la locul de muncă o copie a contractului individual de muncă pentru salariații care prestează activitate în acel loc, altfel riscând amenzi de câte 10.000 de lei.
În plus, la data încheierii/modificării contractului individual de muncă, angajatorul este obligat să-l informeze pe salariat cu privire la „criteriile de evaluare a activității" sale. Astfel, criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului vor fi incluse în CIM, într-o secțiune specifică.
Elemente obligatorii în CIM
Înainte de începerea activității, potențialul salariat are dreptul de a primi un exemplar al CIM, pentru a fi informat asupra următoarele elemente, care se vor regăsi obligatoriu și în conținutul contractului ce va fi semnat:
- identitatea părților;
- locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea ca salariatul să muncească în diverse locuri;
- sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
- funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România sau altor acte normative, precum și fișa postului, cu specificarea atribuțiilor postului;
- criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
- riscurile specifice postului;
- data de la care contractul urmează să își producă efectele;
- în cazul unui contract de muncă pe durată determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;
- durata concediului de odihnă la care salariatul are dreptul;
- condițiile de acordare a preavizului de către părțile contractante și durata acestuia;
- salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum și periodicitatea plății salariului la care salariatul are dreptul;
- durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și ore/săptămână;
- indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului;
- durata perioadei de probă.
Însă, se prevede că obligația de informare se consideră îndeplinită de către angajator la momentul semnării CIM sau, după caz, a actului adițional.
Codul Muncii prevede că angajatorul poate fi sancționat cu o amendă cuprinsă între 2.000 și 5.000 de lei pentru stipularea în CIM a unor clauze contrare dispozițiilor legale. În același timp, nerespectarea dispozițiilor privind garantarea în plată a salariului minim brut pe țară se pedepsește cu amenda de la 300 la 2.000 lei.
CIM-ul în cazul persoanelor care lucrează în străinătate
Pe lângă aceste informații, salariații care urmează să își desfășoare activitatea în străinătate trebuie să fie informați, în timp util, cu privire la următoarele aspecte:
- durata perioadei de muncă ce urmează să fie prestată în străinătate;
- moneda în care vor fi plătite drepturile salariale, precum și modalitățile de plată;
- prestațiile în bani și/sau în natură aferente desfășurării activității în străinătate;
- condițiile de climă;
- reglementările principale din legislația muncii din acea țară;
- obiceiurile locului a căror nerespectare i-ar pune în pericol viața, libertatea sau siguranța personală;
- condițiile de repatriere a lucrătorului, după caz.
Toate aceste informații trebuie să se regăsească și în conținutul CIM. Dacă angajatorul nu își execută această obligație, salariatul are dreptul să sesizeze, în termen de 30 de zile de la data neîndeplinirii acestei obligații, instanța judecătorească competentă și să solicite despăgubiri corespunzătoare prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neexecutării de către angajator a obligației de informare.
Modificarea elementelor din CIM
Atunci când intervin modificări la contractul de muncă, în special dacă ne referim la chestiuni precum salariul, programul de lucru, durata contractului, condițiile de muncă ș.a.m.d., se încheie întotdeauna acte adiționale între angajator și salariat, acte care, odată semnate și înregistrate în Revisal, devin automat corp comun cu contractul de muncă.
Potrivit Codului, sunt anumite modificări cu privire la raportul de muncă ce reclamă neapărat încheierea unui act adițional:
- identitatea părților;
- locul de muncă, sediul/domiciliul angajatorului;
- funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România sau altor acte normative, precum și fișa postului, cu specificarea atribuțiilor postului;
- criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
- riscurile specifice postului;
- data de la care contractul urmează să își producă efectele;
- în cazul unui contract de muncă pe durată determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;
- durata concediului de odihnă la care salariatul are dreptul;
- condițiile de acordare a preavizului de către părțile contractante și durata acestuia;
- salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum și periodicitatea plății salariului la care salariatul are dreptul;
- durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și ore/săptămână;
- indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului;
- durata perioadei de probă.
De altfel, orice modificare a unuia dintre elementele din CIM impune încheierea unui act adițional la contract, iar, potrivit ultimelor modificări intrate în vigoare la Codul muncii (prin OUG nr. 53/2017, în vigoare de la 7 august 2017), orice act adițional trebuie încheiat și transmis în Revisal înainte ca modificările să-și producă efectele.
_
Modelul contractului individual de muncă a fost modificat si completat prin Ordinul Ministerului Muncii nr. 1616/2011, act normativ care nu a mai fost actualizat de la momentul publicării.
Puteti consulta modelul CIM în fisierul atasat.
Urmăriți tag-ul Biblioteca virtuală AvocatNet.ro, unde vom continua să publicăm, pentru descărcare, documente utile ce nu ar trebui să lipsească niciunui contribuabil care vrea să fie la curent cu noutățile legislative. Descărcați de AICI și celelalte documente pe care le-am publicat până acum în Biblioteca virtuală AvocatNet.ro.
Comentarii articol (13)