Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3607/2016 pentru aprobarea Instrucţiunilor de completare a numărului de evidenţă a plăţii a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1.023 din 20 decembrie 2016.
- Anumite categorii de contribuabili sunt obligate să completeze numărul de evidenţă a plăţii, iar noi instrucţiuni de completare a acestuia au fost stabilite prin intermediul acestui document.
- Din acest articol aflaţi cine trebuie să completeze numărul de evidenţă a plăţii şi cum.
- Intrare în vigoare: 5 ianuarie 2017 (odată cu publicarea Ordinului MFP nr. 2937/2016).
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2016 pentru prorogarea unor termene, instituirea unor noi termene, privind unele măsuri pentru finalizarea activităţilor cuprinse în contractele încheiate în cadrul Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru finanţarea Proiectului privind reforma sistemului judiciar, semnat la Bucureşti la 27 ianuarie 2006, ratificat prin Legea nr. 205/2006, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1.030 din 21 decembrie 2016.
- Prin intermediul acestui act, termenul de intrare în vigoare a legii care introduce procedura de insolvență pentru persoanele fizice a fost din nou amânat, de data aceasta cu şapte luni. Astfel, procedura introdusă prin Legea nr. 151/2015 se va aplica de la 1 august 2017.
- În acelaşi timp, OUG nr. 98/2016 a amânat cu nouă luni termenul pentru introducerea caselor de marcat echipate cu jurnal electronic, în detrimentul aparatelor dotate cu role jurnal pe suport hârtie, astfel că primii care vor trebui să se conformeze vor fi marii contribuabili, începând cu 1 ianuarie 2018.
- Dealii despre amânarea legii insolvenţei persoanelor fizice sunt aici, iar despre noul calendar al caselor de marcat, aici.
- Intrare în vigoare: 21 decembrie 2016.
Hotărârea Guvernului nr. 965/2016 pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1.035 din 22 decembrie 2016.
- Actul normativ reintroduce posibilitatea ridicării maşinilor parcate neregulamentar pe drumurile publice, începând de la finalul acestei săptămâni.
- Totuşi, rămâne de văzut dacă ridicarea autoturismelor va fi posibilă din weekend, în condiţiile în care unele autorităţi locale ar putea să nu fie pregătite corespunzător, respectiv să nu deţină spaţii speciale de depozitare, dar nici persoane care să se ocupe de ridicare, transport, depozitare, pază și relația cu persoanele care vin să-și recupereze vehiculele.
- Toate informaţiile necesare sunt aici şi aici.
- Intrare în vigoare: 21 ianuarie 2017.
Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 3254/2016 privind aprobarea măsurii de sprijin, constând în acordarea unor ajutoare de stat şi ajutoare de minimis pentru îmbunătăţirea competitivităţii economice prin creşterea productivităţii muncii în întreprinderi mici şi mijlocii în cadrul Programului operaţional regional 2014-2020 a apărut pe 27 decembrie 2016 în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1053.
- Întreprinderile mici și mijlocii au posibilitatea de a depune, din 2017, proiecte de investiții în cadrul unui apel de proiecte nou din Programul Operațional Regional, prin care pot obţine finanţări nerambursabile cuprinse între 200.000 şi un milion de euro.
- Din acest articol aflaţi ce persoane sunt eligibile pentru obţinerea sprijinului financiar şi în ce domenii pot folosi banii.
- Intrare în vigoare: 1 ianuarie 2017.
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3696/2016 pentru aprobarea procedurii privind recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de impozit, contribuţii de asigurări sociale de sănătate şi contribuţii de asigurări sociale, precum şi pentru aprobarea unor formulare şi modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.655/2015 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 600 „Declaraţie privind îndeplinirea condiţiilor de încadrare în categoria persoanelor asigurate obligatoriu în sistemul public de pensii“ a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1069 din 30 decembrie 2016.
- Actul normativ citat se adresează persoanelor fizice ce au calitatea de plătitor de impozit pe profit, datorează asigurări sociale de sănătate (CASS) sau contribuţia la pensii (CAS).
- Concret, acesta aprobă un nou model al declaraţiei 600, dar şi o nouă procedură pentru calculul impozitului şi a contribuţiilor sociale atunci când apar elemente ce justifică recalcularea.
- Informaţii suplimentare citiţi aici.
- Intrare în vigoare: 30 decembrie 2016.
Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 3293/2016 pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea şi valorificarea bunurilor sechestrate a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1072 din 30 decembrie 2016.
- De la finalul lui 2016, bunurile sechestrate sunt evaluate şi valorificate după noi reguli, astfel că procedura aplicabilă în cazul datoriilor administrate de organul fiscal local este una diferită de cea folosită de organul fiscal central.
- Mai multe informaţii sunt aici.
- Intrare în vigoare: 30 decembrie 2016.
Hotărârea Guvernului nr. 937/2016 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investiţiilor întreprinderilor mici și mijlocii a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1067 din 30 decembrie 2016.
- Potrivit actului normativ, IMM-urile care fac o investiție inițială consistentă sunt sprijinite să-şi dezvolte afacerile printr-o nouă schemă de ajutor de stat, prin intermediul căreia o entitate poate primi până la cinci milioane de lei.
- Detalii, aici.
- Intrare în vigoare: 30 decembrie 2016.
Hotărârea Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 15 din 6 ianuarie 2017.
- Documentul Executivului stabileşte că, de la 1 februarie, salariul minim brut pe ţară va creşte cu 200 de lei, urmând să ajungă la valoarea de 1.450 de lei pe lună. Asta înseamnă că salariatul plătit cu minimul pe economie va primi lunar suma netă de 1.065 de lei, cu 140 de lei mai mult decât încasează în prezent.
- De partea cealaltă, cheltuiala totală a angajatorului cu un salariu minim va crește până la 1.789 de lei, cu 245 de lei în plus faţă de acum.
- Aveţi detalii aici şi aici.
- Intrare în vigoare: 6 ianuarie 2017.
Legea nr. 1/2017 privind eliminarea unor taxe și tarife, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 15 din 6 ianuarie 2017.
- De la 1 februarie, atunci când legea amintită va intra în vigoare, vor fi eliminate peste 100 de taxe şi tarife pe care le plătesc în prezent persoanele fizice şi firmele.
- Dintre cele mai importante, amintim eliminarea timbrului de mediu (taxa auto) pentru autovehicule, a taxelor pentru constituirea entităţilor la Registrul Comerţului sau a taxei radio-TV.
- Explicaţii pe larg găsiţi aici, aici şi aici.
- Intrare în vigoare: 1 februarie 2017.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 2/2016 privind unele măsuri fiscal-bugetare a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 6 ianuarie 2017.
- Actul normativ aprobă mai multe măsuri fiscal-bugetare, dintre care amintim: creşterea salariului de luna viitoare, cu 20%, pentru bugetarii din instituţiile şi autorităţile publice ale administrației publice locale, o nouă creştere a punctului de pensie de la 1 iulie şi, implicit, pensii mai mari, dar şi gratuitatea acordată studenţilor pentru transportul la clasa a II-a a trenurilor din țară.
- Toate detaliile despre aceste subiecte sunt aici, aici şi aici.
- Intrare în vigoare: 6 ianuarie 2017.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din 6 ianuarie 2017.
- Începând cu luna februarie, baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu va mai fi plafonată la cinci salarii medii pe economie, aşa cum se întâmplă acum, pentru persoanele care obţin venituri din salarii, precum şi pentru cele ce câştigă bani doar din investiţii (dobânzi, dividende etc) - detalii aici şi aici.
- Totodată, contribuţia la pensii pentru salariaţi nu va mai fi plafonată din februarie, la rândul ei, astfel că firmele și angajații o vor plăti pentru tot venitul realizat - detalii aici.
- O altă măsură foarte importantă cuprinsă în actul normativ este cea care stabileşte că firmele cu capital privat care au realizat venituri de până la 500.000 de euro în 2016 sunt obligate să își modifice sistemul de impunere, din februarie, devenind plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor - detalii aici, unde găsiţi şi informaţii despre noile cote de impozitare aplicate microîntreprinderilor, în funcţie de numărul de angajaţi.
- Intrare în vigoare: 6 ianuarie 2017.
Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 34/2016 a Completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 18 din 9 ianuarie 2017.
- Prin această decizie, judecătorii au stabilit că angajatorii pot să comunice deciziile de concediere și pe e-mail, această modalitate fiind permisă de legislația în vigoare.
- Acest lucru este posibil dacă salariatul a dat angajatorului o adresă de poștă electronică la care poate fi contactat și părțile comunică în mod obișnuit în acest fel.
- Detalii, aici.
- Intrare în vigoare: 9 ianuarie 2017.
Ordinul președintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului nr. 1/2017 privind documentaţia şi informaţiile necesare înregistrării precum și modalitatea şi termenele de raportare, pentru entitățile de recuperare creanțe a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 33 din 11 ianuarie 2017.
- Din 2017, prin OUG nr. 52/2016, s-a stabilit că activitatea de recuperare creanţe poate fi desfășurată doar de către entităţile înregistrate la ANPC.
- În acest sens, actul publicat săptămâna precedentă în Monitor enumeră documentele ce trebuie transmise Autorităţii de către aceste entităţi, alături de o cerere, pentru înregistrare.
- Mai multe sunt aici.
- Intrare în vigoare: 11 ianuarie 2017.
Legea nr. 2/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 36 din 12 ianuarie 2017.
- Din februarie, pensiile mai mici de 2.000 de lei vor fi scutite de impozitul pe venit, iar contribuţia la sănătate a pensionarilor nu va mai fi oprită din pensie, ci va achitată din bugetul de stat.
- Practic, ambele măsuri se vor traduce, începând cu veniturile aferente lunii viitoare, printr-o creștere a pensiilor.
- Explicaţii pe marginea acestui subiect sunt aici.
- Intrare în vigoare: 15 ianuarie 2017.
Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.425/2016 pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului privind efectuarea de lucrări destinate eficienței energetice, beneficiari persoane fizice a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 34 din 12 ianuarie 2017.
- Conform documentului, persoanele fizice care vor să-și izoleze termic locuința vor putea cere de la stat o sumă nerambursabilă de până la 40.000 de lei, în cadrul programului „Casa verde Plus”.
- Totuși, pentru a putea beneficia efectiv de bani, cetățenii trebuie să aștepte stabilirea sesiunii de înscriere.
- Informaţii pe larg citiţi în acest articol.
- Intrare în vigoare: 12 ianuarie 2017.
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 210/2017 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor şi a tipurilor de obligaţii fiscale care formează vectorul fiscal şi pentru abrogarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.841/2015 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului (088) „Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA“ a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 40 din 13 ianuarie 2017.
- Potrivit ordinului apărut vineri, formularul 088, folosit actualmente pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura afaceri ce implică taxa pe valoarea adăugată (TVA), va fi eliminat de la 1 februarie.
- Prin urmare, evaluarea intenției și capacității de a desfășura activități economice va fi făcută în lipsa declarației 088.
- Detalii puteţi citi aici.
- Intrare în vigoare: 13 ianuarie 2017.