Verificarea situaţiei fiscale personale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit reprezintă, potrivit Codului de procedură fiscală, ansamblul activităţilor desfăşurate de organul fiscal central având ca obiect examinarea totalităţii drepturilor şi a obligaţiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie şi a altor elemente relevante pentru stabilirea situaţiei fiscale reale a persoanei fizice verificate.
Mai precis, verificarea constă în compararea între, pe de o parte, veniturile declarate de contribuabili și, pe de altă parte, situația fiscală personală a contribuabilului. Această verificare se efectuează având în vedere documentele şi informaţiile deţinute/obţinute de organul fiscal central care au relevanţă pentru determinarea situaţiei fiscale, cu notificarea persoanei fizice.
Dacă organul fiscal constată o diferență semnificativă între, pe de o parte, veniturile declarate de contribuabili sau de plătitorii de venit și, pe de altă parte, situația fiscală personală, acesta continuă verificarea prin comunicarea avizului de verificare și stabilește baza impozabila ajustată prin utilizarea metodelor indirecte. Diferența este semnificativă dacă între veniturile estimate calculate în bază situației fiscale personale și veniturile declarate de contribuabili sau de plătitorii de venit este o diferență mai mare de 10%, dar nu mai puțin de 50.000 lei, aşa cum Codul de procedură fiscală stabileşte la art. 138 alin. (6).
În situația în care organul fiscal constată diferențe semnificative, acesta solicită contribuabilului prezentarea, în termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sancțiunea decăderii, de documente justificative sau alte clarificări relevante pentru situația sa fiscală.
Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singură dată, la solicitarea justificată a contribuabilului, cu acordul organului fiscal.
Drepturile persoanelor fizice pe timpul verificării fiscale
Drepturile şi obligaţiile persoanelor fizice, valabile pe timpul inspecţiei fiscale, sunt cuprinse în "Carta drepturilor şi obligaţiilor persoanei fizice supuse verificării fiscale", aprobată prin Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.162/2016.
Legat de drepturile contribuabilului supus inspecţiei fiscale, acesta trebuie în primul rând înştiinţat despre această acţiune printr-un aviz de verificare, care va fi transmis de organul fiscal, în scris, cu cel puţin 15 zile înainte de data începerii verificării fiscale. Potrivit documentului citat anterior, avizul de verificare trebuie să cuprindă:
- temeiul juridic al verificării;
- data de începere a verificării;
- perioada ce urmează a fi supusă verificării;
- posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a verificării;
- locul desfăşurării verificării şi persoana de contact la care se va prezenta contribuabilul;
- informaţiile şi înscrisurile relevante pentru verificare.
De la data comunicării avizului, contribuabilul are la dispoziţie 60 de zile, sub sancţiunea decăderii, să prezinte documentele justificative în vederea clarificării situaţiei fiscale personale.
Mai departe, contribuabilul vizat de controlul Fiscului are dreptul de a solicita amânarea datei de începere a verificării situaţiei fiscale personale, o singură dată, printr-o solicitare scrisă, şi doar pentru motive justificate. În acest caz, contribuabilului i se va comunica data la care a fost reprogramată acţiunea de verificare fiscală.
De asemenea, contribuabilii pot solicita, printr-o cerere scrisă, schimbarea locului de desfăşurare a verificării fiscale, care poate avea loc şi la:
- domiciliul contribuabilului;
- domiciliul/sediul persoanei care va acorda asistenţa de specialitate sau juridică, dacă domiciliul acestei persoane reprezintă şi sediul său profesional.
Pentru motive justificate, persoanele au dreptul de a solicita prelungirea termenului de prezentare a informațiilor și înscrisurilor relevante pentru verificare cu 30 de zile, o singură dată.
Ordinul ANAF nr. 1.162/2016 reglementează şi dreptul persoanelor fizice de a beneficia de asistenţă de specialitate sau juridică, pe toată durata verificării fiscale.
În altă ordine de idei, Carta drepturilor şi obligaţiilor persoanei fizice supuse verificării fiscale aminteşte şi de posibilitatea persoanelor fizice de a colabora la constatarea stărilor de fapt fiscale, de a da informaţii, de a prezenta înscrisuri relevante pentru verificarea fiscală, precum şi orice alte date necesare clarificării situaţiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal. Totodată, la începerea verificării, poate fi desemnată o persoană care să dea aceste informaţii.
În acelaşi timp însă, soțul/soția, rudele ori afinii contribuabilului, până la gradul al treilea inclusiv, au dreptul de a refuza furnizarea de informații, efectuarea de expertize, precum și prezentarea unor înscrisuri. De asemenea, consultanții fiscali, experții contabili, auditorii, avocații, notarii publici, medicii curanți sau preoții au dreptul să refuze comunicarea de informații. Totuşi, cu excepția preoților, aceste persoane pot comunica informații, dar doar cu acordul persoanei fizice.
Un alt drept al contribuabilului este acela de a fi informat pe parcursul desfăşurării verificării fiscale asupra constatărilor rezultate. De asemenea, la finalizarea verificării fiscale, organul fiscal prezintă constatările şi consecinţele lor, acordând celui verificat posibilitatea de a-şi exprima, în scris, punctul de vedere.
Un alt aspect foarte important, cuprins în "Carta drepturilor şi obligaţiilor persoanei fizice supuse verificării fiscale", face referire la dreptul contribuabilului de a fi verificat numai pentru impozitele şi taxele aflate în cadrul termenului de prescripție.
În altă ordine de idei, persoana fizica beneficiază de dreptul de a fi verificat o singură dată. Astfel, aceasta poate fi verificată, o singură dată, pentru fiecare perioadă impozabilă și pentru fiecare categorie de venituri. Doar în cazuri excepționale, dacă apar elemente noi necunoscute organelor fiscale, se poate dipune o reverificare.
În altă ordine de idei, persoanele ce participă la verificare trebuie să păstreze secretul fiscal, cum ar fi datele de identificare, sursa și valoarea bunurilor, plăți, conturi, rulaje, credite, datorii etc.
În cazul în care contribuabilul se simte lezat de rezultatul verificării fiscale, el poate contesta decizia de impunere emisă cu această ocazie de organul de verificare fiscală. Conform dispoziţiilor, contestaţia se formulează în scris şi va cuprinde:
- datele de identificare ale contribuabilului;
- obiectul contestaţiei;
- motivele de fapt şi de drept;
- dovezile pe care se întemeiază;
- semnătura contribuabilului.
Contestaţia se depune în scris, în termen de 45 de zile de la data comunicării deciziei de impunere emisă în urma controlului, la organul fiscal emitent al actului atacat.
Ce obligaţii au contribuabilii pe parcursul controlului
Contribuabilii supuşi verificărilor fiscale prealabile trebuie să prezinte, la solicitarea organelor fiscale, o declaraţie de patrimoniu şi venituri. Elementele de patrimoniu şi de venituri ce trebuie declarate de persoana fizică supusă verificării situației fiscale personale au fost stabilite prin Ordinul ANAF nr. 3.704/2015 şi pot fi consultate aici.
În situația în care solicitarea are loc odată cu comunicarea avizului de verificare, declarația se depune în termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare. În acest caz, solicitarea se anexează la avizul de verificare. Dacă solicitarea are loc pe perioada verificării situației fiscale personale, declarația se depune în termen de 15 zile de la data comunicării solicitării.
Atenţie! Nedepunerea declaraţiei de patrimoniu în termenul prevăzut de Codul de procedură fiscală (15 zile, dacă solicitarea declaraţiei are loc în perioada verificării sau în 60 de zile, în cazul în care solicitarea documentului de catre autorităţi are loc odată cu comunicarea avizului de verificare) constituie contravenţie şi se sancţionează cu o amenda cuprinsă între 10.000 şi 50.000 de lei.
Pe timpul desfăşurării verificării fiscale, contribuabilii persoane fizice trebuie să se prezinte la locul, data şi ora precizate în avizul de verificare şi să furnizeze toate informaţiile necesare pentru determinarea stării de fapt fiscale. De asemenea, persoanele verificate trebuie să coopereze cu organul fiscal, prin prezentarea faptelor cunoscute de acesta.
Totodată, aceştia vor pune la dispoziţia inspectorilor fiscali registrele, evidenţele, documentele de afaceri, precum şi orice alte înscrisuri relevante pentru clarificarea stării de fapt fiscale.
În plus, contribuabilii au obligaţia inclusiv de a permite efectuarea cercetărilor la faţa locului. Mai exact, indiferent de locul unde se desfăşoară controlul, aceştia trebuie să permita funcţionarilor împuterniciţi de organul fiscal, precum şi experţilor folosiţi pentru această acţiune, să efectueze o cercetare la faţa locului. Astfel, funcţionarii şi experţii pot intra pe terenuri, în încăperi şi în orice alte incinte, dacă este necesar pentru a face constatări în interes fiscal.
În schimb, contribuabilii au dreptul să refuze intrarea în domiciliu sau în reşedinţă. În acest caz, intrarea în domiciliul sau în reşedinţă se poate face doar cu autorizarea instanţei judecătoreşti competente.
Notă: Din acest articol puteţi afla cum se desfăşoară, în 2017, controalele Fiscului la persoanele fizice.