Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2017 privind lansarea în cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a Programului de susținere a internaționalizării firmelor românești, cu finanțare de la bugetul de stat pentru perioada 2017-2020 a intrat în vigoare la momentul publicării în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 68 din 26 ianuarie 2017.
Prin programul de susținere a internaționalizării firmelor românești s-a alocat pentru anul 2017 o sumă totală nerambursabilă de 40 milioane de lei, pentru promovarea în străinătate a IMM-urilor. De asemenea, s-a stabilit că sunt cel mult 500 de beneficiari anual. Fiecare dintre aceștia poate primi o alocație de cel mult 50.000 de lei, reprezentând maximum 90% din valoarea cheltuielilor.
OUG nr 8/2017 prevede și ce fel de activități sunt finanțate prin program:
- participări individuale la târguri şi expoziţii internaţionale, organizate în străinătate, cu stand propriu;
- participări individuale la misiuni economice organizate în străinătate;
- crearea identității vizuale a unei firme (marcă, siglă, slogan);
- realizarea unui/unei site/aplicații pentru telefoane mobile, pentru prezentarea activităţii solicitantului şi a produselor promovate, în limba română şi cel puţin într-o limbă de circulaţie internaţională;
- participări la cursuri de pregătire, în ţară şi/sau în străinătate, în domeniul tehnicilor de promovare a produselor/serviciilor pe noi pieţe;
- documentare de piață și alte tipuri de activități de promovare și susținere a internaționalizării.
Condițiile pe care beneficiarul trebuie să le îndeplinească, în mod cumulativ, pentru a putea primi alocația, sunt următoarele:
- să fie înregistrat conform Legii societăților nr. 31/1990 sau Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației;
- să își desfășoare activitatea, inclusiv fabricarea produselor, în România;
- să se încadreze în categoria IMM-urilor în condiţiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii;
- să nu aibă datorii (și nici datorii eșalonate) la bugetul de stat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru;
- să nu se afle în procedura de executare silită, închidere operațională, dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, insolvență colectivă, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activităţii;
- să nu fi fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, rămasă neexecutată și creanța nerecuperată;
- să nu fie considerat în dificultate în sensul liniilor directoare ale Comisiei Europene;
- să nu beneficieze de finanțare de la alți furnizori de minimis pentru acoperirea acelorași cheltuieli;
- produsele/serviciile să corespundă cu profilul acțiunii la care se solicită participarea;
- să nu folosească ajutorul pentru achiziționarea de vehicule de transport rutier de mărfuri.
Actul normativ prevede că sumele respective se vor acorda celor care îndeplinesc condițiile de eligibilitate menționate anterior și care respectă prevederile normelor de implementare. Totuși, normele metodologice de aplicare vor fi elaborate de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat până pe 27 februarie 2017. Acestea vor cuprinde „modalitatea de accesare, sumele alocate fiecărei activități, modalitatea de acordare și decontare a alocației financiare nerambursabile, normele de implementare a schemei de ajutor de minimis.”
Notă: Deși actul normativ a intrat în vigoare ieri, nu se poate aplica efectiv până nu apar și normele metodologice, care vor reglementa procedura completă de obținere a banilor.