Controlul inopinat este, potrivit Codului de procedură fiscală, controlul pe care organele Fiscului îl pot face fără să anunțe în avans firma vizată de verificări. În funcție de obiectivele urmărite în cadrul controlului inopinat, acesta poate avea o durată maximă de 30 de zile.
„Durata efectuării controlului inopinat este stabilită de conducătorul organului de control, în funcție de obiectivele controlului, și nu poate fi mai mare de 30 de zile. Pentru aceleași operațiuni și obligațiile fiscale aferente acestora nu se poate derula concomitent și un control inopinat cu o inspecție fiscală derulată la același contribuabil”, este precizat în actul normativ.
Concret, controlul inopinat constă, în esență, într-o verificare faptică și documentară a contribuabilului, atunci când autoritățile au informații despre existența unor încălcări ale legislației fiscale. Totodată, controlul constă în „verificarea documentelor și operațiunilor impozabile ale unui contribuabil/plătitor, în corelație cu cele deținute de persoana sau entitatea supusă unui control fiscal, denumită control încrucișat”, conform Codului de procedură fiscală.
De asemenea, controlul constă și în verificarea bazei de impozitare sau a situației fiscale faptice, dar și în constatarea, analizarea și evaluarea unui risc fiscal specific.
În continuare, în articol am scris despre:
- ce acte trebuie să-ți arate inspectorii;
- în ce perioade ale zilei se poate desfășura controlul inopinat;
- unde se poate desfășura controlul inopinat;
- ce pot verifica inspectorii și în ce situații;
- ce obligații au reprezentanții firmei în timpul controlului inopinat.
Ce se întâmplă în timpul controlului inopinat
Înainte de orice, cei supuși unui control inopinat ar trebui să știe că inspectorii Fiscului sunt obligați să-și prezinte legitimația de control și ordinul de serviciu. Verificările acestora se pot face în timpul programului de lucru al firmelor, dar există și posibilitatea desfășurării controlului în afara programului.
La fel ca în cazul unei inspecții fiscale, controlul inopinat are loc, de obicei, în spațiile de lucru ale firmei, astfel că aceasta trebuie să pună la dispoziție o încăpere adecvată. „Dacă nu există sau nu poate fi pus la dispoziție un spațiu de lucru adecvat (...), atunci activitatea (...) se poate desfășura la sediul organului fiscal sau în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/plătitorul”, este explicat în Codul de procedură fiscală. Aici este punctat că, indiferent de locul desfășurării, inspectorii pot verifica spațiile de activitate sau cele în care sunt bunurile impozabile, însă numai în prezența contribuabilului sau a plătitorului.
„La începerea inspecției fiscale (dar și a controlului inopinat - n. red.), contribuabilul/plătitorul trebuie informat că poate numi persoane care să dea informații. Dacă informațiile furnizate de contribuabil/plătitor sau de către persoana numită de acesta sunt insuficiente, atunci organul de inspecție fiscală se poate adresa și altor persoane pentru obținerea de informații necesare realizării inspecției fiscale”, dispune Codul.
În același timp, cei controlați trebuie să colaboreze cu inspectorii. Mai exact, aceștia au obligația de a da informații, de a prezenta, la locul de desfășurare a controlului inopinat, toate documentele și orice alte informații necesare la clarificarea situațiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal. Bine de știut este că, în timpul controlului inopinat, firmele sunt îndreptățite să primească asistență de specialitate sau asistență juridică.
Conform Codului de procedură fiscală, în timpul unui control inopinat, inspectorii pot:
- examina documentele din dosarul fiscal al firmei;
- controla concordanța dintre datele din declarațiile fiscale și cele din evidența contabilă și fiscală a firmei;
- solicita informații de la terți;
- verifica locurile în care sunt realizate activități generatoare de venituri impozabile ori unde se află bunurile impozabile;
- solicita explicații scrise de la reprezentantul legal al firmei sau de la împuternicitul acesteia ori de la alte persoane, dacă acestea sunt necesare în timpul controlului inopinat, pentru clarificarea și definitivarea constatărilor;
- sancționa încălcările legislației fiscale și contabile și dispune măsuri de prevenire și combatere a abaterilor de la prevederile legislației fiscale și contabile;
- dispune măsurile asigurătorii;
- aplica sigilii asupra bunurilor, întocmind în acest sens proces-verbal.
La terminarea controlului inopinat, documentul citat prevede încheierea unui proces-verbal, un exemplar al acestuia fiind transmis și firmei. Apoi, față de constatările din procesul-verbal, contribuabilul/plătitorul își poate exprima punctul de vedere în cel mult cinci zile lucrătoare de la comunicarea acestuia.
„Contribuabilul/Plătitorul are obligația să îndeplinească măsurile prevăzute în actul întocmit cu ocazia inspecției fiscale, în termenele și condițiile stabilite de organul de inspecție fiscală”, scrie în actul normativ, cu precizarea că regula este valabilă, în egală măsură, în cazul unui control inopinat.
Important! Controalele inopinate ale Fiscului trebuie menționate în registrul unic de control al firmei, despre care am scris mai multe aici. Registrul unic de control este un document ce trebuie prezentat de firme la toate verificările efectuate de organele autorităților, nu doar la cele ale inspectorilor Fiscului.
Notă: Informații pe larg despre inspecția fiscală la persoanele juridice pot fi găsite aici, iar despre inspecția fiscală la persoanele fizice - aici și aici.