Articol scris de Magda Popescu.
Copiii care primesc prea multe laude sunt prea dependenți de opinia celorlalți și tind să se comporte bine doar atunci când există perspectiva unei recompense. Sprijinirea celor mici în inițiativele lor este esențială pentru dezvoltarea armonioasă a acestora și pentru creșterea stimei de sine.
Acest sprijin este adesea confundat însă cu prea multă laudă pentru orice motiv. Această consolidare pozitivă este o sabie cu două tăișuri, deoarece poate „construi” adulți reticenți în a-și asuma riscuri, cu intoleranță la frustrare și dependenți de aprobarea celorlalți. Este de preferat, așadar, o atitudine ce încurajează eforturile și consecințele acțiunilor lor.
Copiii care primesc multe laude sunt mai reticenți la provocări și noutăți
Un studiu efectuat în Statele Unite în 2007 a arătat că elevii care au primit mai multe laude au devenit mai reticenți la noi provocări și au tolerat mai greu frustrările. Motivul? Teama de a deteriora imaginea pozitivă pe care alții au creat-o pentru ei.
Unul dintre principalii „susținători” ai teoriei conform căreia lauda este nocivă copilului este specialistul american Alfie Kohn, autor al mai multor cărți despre educație și parenting, pe care le găsiți traduse în limba română aici. Iată ce riscuri invocă acesta în cărțile sale:
1. Manipularea copiilor. Lauda sau recompensa verbală poate fi transformată într-un instrument pentru adulți de a obține de la copil ceea ce aceștia își doresc.
2. Crearea dependenței de laudă. În general, obiectivul urmărit atunci când lăudăm un copil este de a-i crește stima de sine. Cu toate acestea, efectul poate fi exact opusul, cel mic devenind din ce în ce mai dependent de laudele adulților.
3. Pierderea plăcerii. Lauda poate determina copilul să-și piardă plăcerea și mândria de a se bucura de propriile realizări. Mai mult decât atât, atunci când un adult spune „foarte bine”, el este cel care îi dictează copilului cum să se simtă, împiedicându-l astfel pe cel mic să se evalueze singur.
4. Scăderea interesului față de activitate. Lăudând copilul de fiecare dată când face ceva sau se comportă într-un anumit fel, în timp, că obiectivul nu mai este activitatea în sine, ci laudă. În cazul în care se întâmplă acest lucru, atunci când posibilitatea de a lăuda dispare (din diverse motive), cel mic își pierde interesul pentru activitatea respectivă.
5. Reducerea performanței. Studiile au arătat că lauda duce și la scădea performanței. De ce? Pentru că cei lăudați nu își mai asumă riscuri de teama de a „pierde” recompensele verbale pe care le-au primit.
Încurajați mai mult, lăudați mai puțin
Cea mai bună abordare, spun specialiștii, este aceea de a oferi încurajări, nu laude. Încurajarea prin stimulare permite copilului să evalueze propriile eforturi, lauda fiind concentrată pe aspectul și evaluarea făcute de adult. Rezultatele laudei sunt observate pe termen scurt, însă pe termen lung nu poate aduce decât efecte negative.
Articol preluat de pe www.totuldespremame.ro. Puteţi citi aici articolul original.
Comentarii articol (2)