1. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 2/2017
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din 6 ianuarie 2017 a fost publicată Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 2/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative.
Mai jos găsiţi principalele modificări introduse de acest act normativ:
- cuantumul brut al salariilor de bază/indemnizaţiile de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice din instituţiile şi autorităţile publice ale administraţiei publice locale se majorează cu 20% faţă de nivelul acordat pentru luna ianuarie 2017 - începând cu 1 februarie 2017;
- valoarea punctului de pensie se majorează cu 9% şi este de 1.000 lei - începând cu 1 iulie 2017;
- nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari este de 520 lei - începând cu 1 martie 2017.
2. Protocolul de colaborare pentru schimbul de informații între Fisc şi IFN-uri
În Monitorul Oficial, Partea, nr. 17 din 9 ianuarie 2017 a fost publicat Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 3.731/2016 privind aprobarea modelului-cadru al protocolului de colaborare în vederea schimbului de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi instituţiile financiare nebancare (IFN).
Acest ordin conţine modul în care se va realiza schimbul de informaţii între ANAF şi IFN-urile înscrise în Registrul General şi Registrul Special al Băncii Naţionale a României, respectiv printr-o cerere-tip depusă de către fiecare IFN în parte în vederea acceptării încheierii protocolului de colaborare.
Sunt detaliate şi categoriile de informaţii transmise de către instituțiile financiare nebancare către ANAF, precum şi categoriile de informaţii transmise de către ANAF către instituțiile financiare nebancare.
Anexa 1 a ordinului conţine modelul acordului de consultare, transmitere şi prelucrare a informaţiilor din bazele de date ale Ministerului Finanţelor Publice, ANAF, precum şi a datelor cu caracter personal, aparţinând clientului, precum şi perioadele de timp pentru care se efectuează schimbul de informaţii.
Menţionăm că schimbul de informaţii se va realiza periodic, în conformitate cu procedura de lucru comună, stabilită între IFN şi ANAF.
3. Scutirea de impozit pentru programatori
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 22 din 9 ianuarie 2017 a fost publicat Ordinul comun nr. 872/5.932/2.284/2.903/2016 privind încadrarea în activitatea de creaţie de programe pentru calculator.
Conform prevederilor acestui ordin, sunt scutite persoanele fizice care realizează venituri din salarii și venituri asimilate salariilor din activități de creare de programe pentru calculator, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
- posturile pe care sunt angajaţi corespund listei cuprinzând ocupaţiile menţionate în anexă;
- postul face parte dintr-un compartiment specializat de informatică, evidenţiat în organigramă angajatorului, cum ar fi: direcţie, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment sau altele similare;
- deţin o diplomă acordată după finalizarea unei forme de învăţământ superior de lungă durată sau deţin o diplomă acordată după finalizarea ciclului I de studii universitare de licenţă, eliberată de o instituţie de învăţământ superior acreditată, şi prestează efectiv una dintre activităţile prevăzute în anexă;
- angajatorul a realizat în anul fiscal precedent şi a înregistrat distinct în balanţele analitice venituri din activitatea de creaţie de programe pentru calculator, fiind eliminat astfel plafonul de 10.000 de dolari pe fiecare angajat scutit.
Pentru a putea beneficia de această facilitate fiscală, societăţile care se înfiinţează în cursul anului fiscal sunt exceptate de la îndeplinirea ultimei condiţii pentru anul înfiinţării şi pentru anul fiscal următor.
De asemenea, a fost actualizată definiţia activităţii de creaţie programe pe calculator, care, conform ordinului, reprezintă prestarea efectivă a uneia dintre activităţile de creare de programe pe calculator corespunzătoare anumitor ocupaţii specifice în scopul realizării unui produs final sau a unei componente a unui produs final, destinat comercializării.
Prevederile ordinului au intrat în vigoare la data de 1 februarie 2017.
4. Înregistrarea pentru utilizarea unuia dintre regimurile speciale de TVA
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 25 din 10 ianuarie 2017 a fost publicat Ordinul ANAF 3.737/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a persoanelor impozabile, în vederea utilizării unuia dintre regimurile speciale pentru servicii de electronică, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune, precum şi pentru declararea taxei pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 314 şi art. 315 din Codul Fiscal, în situaţia în care România este stat membru de înregistrare.
Potrivit acestui ordin, persoanele impozabile care furnizează servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune către persoane neimpozabile situate în alte state membre ale Uniunii Europene pot aplica unul dintre regimurile speciale, regimuri care îi vor permite să se înregistreze numai într-un singur stat membru (statul de înregistrare).
Astfel, după înregistrare, persoana impozabilă este obligată să depună electronic la administraţia fiscală o declaraţie specială de TVA în care se va declara TVA-ul datorat către fiecare stat membru în care sunt domiciliaţi utilizatorii finali ai serviciilor, ANAF va redirecţiona sumele plătite către statele beneficiare după reţinerea unui procent de 15% din acestea.
5. Scutirea de impozit a pensiilor
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 36 din 12 ianuarie 2017 a fost publicată Legea nr. 2/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.
Începând cu veniturile aferente lunii februarie 2017, venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 de lei.
6. Eliminarea formularului 088
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 40 din 13 ianuarie 2017 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 210/2017 prin care se abrogă Ordinul ANAF nr. 3.841/2015, care reglementa obligația depunerii formularului 088.
Conform acestui ordin, formularul 088 - „Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei și a capacităţii de a desfășura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA” a fost eliminat începând cu 1 februarie 2017.
7. Procedura de exceptare de la plata CASS
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 65 din 26 ianuarie 2017 a fost publicat Ordinul comun nr. 3.697/727/2016 pentru aprobarea procedurii de exceptare de la plata contirbutiei de asigurări sociale de sănătate a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi a modelului şi conţinutului formularului 603 „Declaraţie pe propria răspundere pentru exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate”.
Potrivit acestui ordin, persoanele fizice care deţin o asigurare pentru boală şi maternitate în sistemul de securitate socială din alt stat membru UE sau în statele cu care România are încheiate acorduri bilaterale de securitate socială cu prevederi pentru asigurarea de boală-maternitate, în temeiul legislaţiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul României şi fac dovada valabilităţii asigurării, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate.
Ordinul aprobă procedura de exceptare de la plata CASS a persoanelor care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi formularul 603 „Declaraţie pe propria răspundere pentru exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.”
Pentru exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, persoana fizică care se încadrează în una dintre situaţiile exceptate trebuie să depună la organul fiscal competent, pe lângă formularul 603, următoarele documente justificative:
- document portabil A1;
- TR/R1 – formular privind legislaţia aplicabilă;
- PM/RO101 – certificat privind legislaţia aplicabilă;
- MD/RO101 – certificat privind legislaţia aplicabilă.
În situaţia în care din documentele justificative prezentate compartimentul de specialitate constată că respectiva persoană fizică nu îndeplineşte condiţiile legale pentru a fi exceptat de la plata CASS, i se va acorda persoanei fizice dreptul de a fi ascultat, în caz.
Comentarii articol (0)