Personalul ISCTR se ocupă de inspecții și de verificarea respectării legislației privind transporturile rutiere, se arată în Ordonanța Guvernului nr. 26/2011. Mai exact, inspectorii au în vedere „condițiile de efectuare a activităților de transport rutier, a activităților conexe transportului rutier și a activității de pregătire a persoanelor în vederea obținerii permisului de conducere”.
Totodată, această entitate de stat mai verifică, printre altele, siguranța transporturilor rutiere, starea tehnică a vehiculelor sau masele și/sau dimensiunile maxime admise pe drumurile publice și masele totale maxime autorizate. Suplimentar, într-un răspuns la o solicitare a redacției noastre, Costel Dorin Ștefan, inspectorul-șef de stat al ISCTR, ne-a precizat că principalele aspecte urmărite de inspectori în verificările efectuate în perioada 2014-2016 au fost:
- respectarea regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora;
- fraudarea tahografelor;
- respectarea prevederilor privind transportul rutier de persoane;
- verificarea stării tehnice a vehiculelor rutiere;
- respectarea maselor autorizate/admise ale vehiculelor;
- verificarea asigurării/fixării mărfurilor;
- respectarea prevederilor privind transportul mărfurilor periculoase.
În perioada 2014-2016, numărul de vehicule (sau ansambluri de vehicule) controlate în trafic de inspectorii ISCTR a trecut anual cu ușurință de 100.000, deși se observă o descreștere. Astfel, din informațiile furnizate de Inspectorat reiese că în 2014 au fost verificate în trafic peste 190.000 de vehicule (sau ansambluri de vehicule), în 2015 - peste 170.000, iar în 2016 - în jur de 150.000.
Ținta principală a controalelor în trafic din ultimii trei ani (și destul de probabil și în 2017) a fost reprezentată de firmele românești de transport de mărfuri sau persoane, cu toate că au fost vizate -- ce-i drept, într-o măsură mult mai mică -- și cele străine. Cu toate acestea, reprezentanții ISCTR sunt îndreptățiți să facă verificări și la sediile firmelor.
În continuare poți citi despre:
- categoriile de firme ce ar putea fi vizate de controalele inspectorilor ISCTR în 2017, în afară de transportatorii rutieri;
- când și în ce condiții pot fi verificate, atât în trafic, cât și la sedii, firmele ce se ocupă cu transporturi rutiere sau activități relaționate.
Autogările și școlile de șoferi, printre firmele controlate la sediu
Referitor la controalele desfășurate de inspectorii ISCTR la sediile firmelor, informațiile acestei entități din perioada 2014-2016 indică faptul că sunt vizate, în principal, companiile de transport, autogările și școlile de șoferi.
Mai precis, în intervalul de timp indicat, cele mai multe verificări au avut loc la sediile firmelor de transport rutier - anual, peste 7.000. În autogări, inspectorii s-au prezentat în fiecare an de peste 1.800 de ori, în timp ce la școlile de șoferi verificările au fost anual în jur de 1.000.
Însă n-au fost neglijați nici cei ce se ocupă de intermedieri în transporturile rutiere, furnizorii de bunuri divizibile (adică materiale vrac transportate fără ambalaj sau materiale fluide/semifluide) și centrele de pregătire și perfecționare a personalului din domeniul transportului rutier.
Având în vedere activitatea inspectorilor ISCTR din ultimii trei ani, redacția noastră este în măsură să estimeze că, în principiu, cam aceleași categorii de firme vor fi vizate în 2017 de controale, fie ele în trafic, fie ele la sedii. Mai exact, principalele verificări din acest an se vor concentra în trafic pe firmele de transport rutier, iar controalele la sedii se vor axa atât pe transportatorii rutieri, cât și pe autogări și școlile de șoferi.
De reținut este că aceste estimări nu sunt nicidecum bătute în cuie, ci strict orientative. De asemenea, nu este obligatoriu ca absolut toate firmele indicate să fie verificate în anul 2017.
Ce trebuie să știi dacă ești verificat de inspectori
Firmele ce ar putea fi controlate de inspectorii ISCTR în 2017 ar trebui să aibă în vedere câteva reguli stabilite prin intermediul Ordonanței Guvernului nr. 26/2011. Înainte de orice, inspectorii trebuie să fie imparțiali, iar atitudinea lor nu trebuie să fie influențată de vreun interes politic, economic sau de altă natură.
Apoi, inspectorii sunt obligați să poate uniforma de serviciu și să aibă asupra lor legitimația de control. În cazul verificărilor în trafic, ei sunt îndreptățiți să oprească orice vehicul de transport rutier sau care este folosit pentru pregătirea viitorilor șoferi.
„În exercitarea atribuțiilor de serviciu, inspectorii au dreptul să oprească orice autovehicul, altele decât cele exceptate de lege, care circulă pe drumul public și este utilizat la efectuarea transporturilor rutiere, precum și la activitatea de pregătire practică a persoanelor în vederea obținerii permisului de conducere. Inspectorii pot opri vehiculele semnalizând regulamentar din poziția statică în același mod ca și polițiștii rutieri sau din autovehiculul din dotare aflat în mers”, este explicat în actul normativ.
Conform prevederilor legale, personalul ISCTR poate controla atât spațiul destinat șoferului, cât și spațiul destinat transportului, fie că e vorba de transportul de mărfuri, fie că e vorba de transportul de persoane.
„În cazul transporturilor rutiere de mărfuri inspectorii au dreptul să verifice concordanța dintre înscrisurile din documentele de transport și mărfurile transportate. (...) În cazul transporturilor rutiere de persoane, inspectorii au dreptul să verifice concordanța dintre înscrisurile din documentul de transport și identitatea persoanelor transportate, precum și legitimațiile de călătorie ale acestora, după caz”, este subliniat în ordonanță.
În fine, în cazul oricărui control în trafic, este bine de știut că inspectorii au dreptul:
- să imobilizeze vehiculele și, dacă este cazul, să ridice plăcuțele de înmatriculare;
- să suspende dreptul de utilizare a vehiculului prin reținerea plăcuțelor de înmatriculare și a certificatului de înmatriculare;
- să rețină licența de transport/licența comunitară, copia conformă a acesteia, certificatul de transport în cont propriu, copia conformă a acestuia, licența de traseu, autorizația specială de transport, autorizația de transport internațional sau documentul de transport de persoane prin servicii ocazionale și orice alte documente în legătură cu desfășurarea activității de transport rutier ori a activității de pregătire a persoanelor în vederea obținerii permisului auto.
Atunci când este vorba de controale la sediile firmelor, acestea pot fi desfășurate doar în timpul programului de lucru, iar inspectorii pot verifica spațiile de lucru și vehiculele companiilor. În asemenea cazuri, reprezentanții firmelor trebuie să prezinte toate documentele pe care le-ar putea cere personalul Inspectoratului.
Notă: Acest articol face parte dintr-o serie dedicată controalelor pe care autoritățile le vor desfășura la firme în cursul anului 2017. Toate articolele legate de acest subiect sunt disponibile aici.