Cei care locuiesc clădirile încadrate în clasa I de risc seismic vor putea fi evacuați de către primării pentru a permite autorităților să facă lucrările necesare consolidării acestora, conform Proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994.
Proiectul este pus în dezbatere publică de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE) până pe 16 martie, urmând să fie aprobat de Guvern și trimis apoi la Parlament. Asta înseamnă că actul normativ poate ajunge să intre în vigoare dacă va fi adoptat de aleșii poporului și promulgat de președintele țării.
Principala modificare propusă la prevederile din ordonanță este legată de cine va putea să dispună evacuarea temporară din locuință. Potrivit proiectului, acest lucru va putea fi făcut direct de către primar, nu de către instanță, așa cum se întâmplă acum.
"În caz de refuz, intrarea în orice încăpere a construcţiilor supuse lucrărilor necesare de expertizare, de efectuare a măsurătorilor pentru întocmirea documentaţiei cadastrale necesare înregistrării imobilului în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, proiectare, execuţie sau altor asemenea lucrări se va face prin dispoziţie de primar. Potrivit aceloraşi dispoziţii, dacă este necesar, primarul va putea dispune restrângerea folosinţei încăperilor din construcţiile supuse lucrărilor respective sau evacuarea temporară, pe timpul desfăşurării lucrărilor de intervenţie a construcţiilor în cauză, a persoanelor care nu au eliberat în termen spaţiul deţinut în construcţiile supuse consolidării. Decizia de evacuare temporară are caracter executoriu de la data ofertei unei locuinţe de necesitate pentru cazare pe perioada execuţiei lucrărilor de intervenţie și va putea fi adusă la îndeplinire pe calea executării silite", stabilește proiectul de lege.
Actualmente, ordonanța prevede că intrarea în locuințele respective, împiedicarea folosinței depline sau evacuarea temporară se pot dispune doar pe calea unei ordonanțe președințiale, de către instanța de judecată.
După cum se observă, decizia de evacuarea a primarului va putea fi pusă în executare foarte ușor, fiind considerată titlu executoriu. Practic, asta ar însemna că singura cale pentru proprietarul sau cel care folosește locuința cu alt titlu de a se opune măsurii evacuării ar fi contestația la executare.
500 |
---|
În prezent, în toată țara sunt peste 500 de clădiri încadrate în clasa I de risc seismic, peste 300 dintre ele fiind numai în București, conform evidențelor MDRAPFE. |
Proprietarii și deținătorii cu orice titlu ai locuințelor din construcțiile cu risc seismic I sunt obligați să le dea voie autorităților să intre în locuințele lor și să facă activitățile de expertizare, de proiectare și să execute lucrările de intervenție necesare. Însă, dacă legea va intra în vigoare, ei vor fi obligați să permită intrarea în locuințe și a celor care vor face măsurătorile de cadastru.
Cei care nu și-au făcut până la acest moment documentații cadastrale vor beneficia practic de întocmirea acestora în urma dispozițiilor primarului, însă vor fi obligați să permită experților să intre în locuințe și să facă măsurătorile respective. Pentru aceasta, proiectul prevede că autoritățile administrației publice locale vor putea hotărî finanțarea de la bugetele locale, în limita fondurilor dedicate anual, a măsurătorilor cadastrale.
Unde vor locui cei evacuați și ce se va întâmpla cu bunurile lor
Proiectul de lege nu lasă nerezolvată această problemă. Dat fiind că evacuarea aceasta temporară (pe durata efectuării lucrărilor respective) înseamnă restrângerea dreptului de proprietate, este absolut necesar să existe un remediu just pentru aceasta: cei evacuați vor locui temporar în locuințe de necesitate, cu chirii plătite de autoritățile locale.
"Locuinţele de necesitate care satisfac exigențele minimale prevăzute de Legea locuinței nr. 114/1996, precum şi utilităţile pentru aceste locuinţe vor fi asigurate prin grija autorităţilor administraţiei publice locale. Fondurile necesare pentru finanţarea cheltuielilor privind mutarea persoanelor evacuate în şi din locuinţele de necesitate şi, după caz, plata chiriei pe perioada execuţiei lucrărilor de intervenţie se vor asigura din bugetele locale. De asemenea, autorităţile administraţiei publice locale vor asigura spaţiile necesare depozitării, în condiţii de siguranţă şi cu asigurarea accesului proprietarilor, a bunurilor materiale care nu pot fi mutate în locuinţele de necesitate", scrie în proiectul de modificare a OG nr. 20/1994.
Potrivit Legii locuinței, un spațiu convenabil pentru locuit trebuie să îndeplinească următoarele cerințe minime:
- acces liber individual la spaţiul de locuit, fără a-i deranja pe alții;
- spaţiu pentru odihnă;
- spaţiu pentru prepararea hranei;
- o toaletă;
- acces la energia electrică şi apa potabilă.
Practic, evacuarea se va putea cere în mod legal de la momentul în care proprietarului i s-a oferit o astfel de locuință, potrivit proiectului. Dacă aceștia au în locuințele din care sunt evacuați bunuri care nu pot fi mutate în locuința de necesitate, atunci bunurile vor fi mutate de autorități în spații speciale la care proprietarii să poată avea acces cu ușurință.
Într-un final, proprietarii se vor putea întoarce în locuințele lor la momentul finalizării lucrărilor de consolidare, așa cum prevede ordonanța și în prezent.
Proprietarii vor restitui banii de cinci ori mai repede, cu dobândă
Nici în forma actuală a ordonanței nu se prevede că toate aceste lucrări se vor face exclusiv pe banii autorităților publice, întrucât doar anumite categorii de persoane sunt scutite de la restituirea banilor către bugetele de stat și locale. Dacă proiectul va intra în vigoare însă, proprietarii nu vor mai avea la dispoziție 25 de ani ca să înapoieze banii, ci doar cinci ani.
Înapoierea banilor se va face tot ca acum, în rate lunare, numai că proiectul de act mai prevede și dobândă fixă de 5% pe an, ceea ce la ora actuală nu există în ordonanță. De asemenea, orice întârziere la plata ratelor cu mai mult de 30 de zile va aduce după sine penalizări - majorări în cuantum de 1% pe lună/ fracțiune de lună, potrivit actului.
Așa cum a fost gândită reglementarea încă de la început, proprietarii acestor locuințe pot beneficia de finanțare din transferuri de la bugetul de stat şi bugetul local pentru tot ceea ce presupune consolidarea clădirilor în care locuiesc, însă ei trebuie să restituie banii ulterior, proporțional cu întinderea proprietății lor. Ca să beneficieze, în primă instanță, de finanțare, ordonanța stabilește următoarele condiții:
- să existe o hotărâre a asociației de proprietari privind aprobarea deciziei de intervenţie pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie, dar şi documentaţii cadastrale care să stabilească clar ce cotă-parte indiviză din proprietatea comună revine fiecărei proprietăţi individuale;
- notarea în Cartea funciară a dreptului de creanță al autorității locale cu menţionarea cuantumului sumelor ce urmează a fi restituite de către fiecare proprietar, pentru executarea lucrărilor de intervenţie;
- restituirea, la terminarea lucrărilor, a sumelor alocate ca finanțări.
Cei care nu pot restitui (sunt insolvabili) banii la finalizarea lucrărilor pot cere consiliului local să fie despăgubiți cu valoarea locuinței și să capete, în acest fel, calitatea de chiriași în locuințele respective. Singurii care sunt scutiți de la plata ratelor lunare sunt cei care au venituri foarte mici, după cum prevede ordonanța.
"Proprietarii locuinţelor, persoane fizice, care realizează venituri medii nete lunare pe membru de familie sub câştigul salarial mediu net lunar pe economie, pe perioadele în care realizează aceste venituri sunt scutiţi de la plata ratelor lunare [...] obligaţia de a restitui sumele alocate din transferuri de la bugetul de stat pentru execuţia lucrărilor de intervenţie se diminuează cu sumele aferente perioadelor de scutire la plată a ratelor lunare", stabilește acum ordonanța, aceste prevederi nefiind propuse spre modificare prin proiectul de act.
Locuințele consolidate nu vor putea fi vândute ușor
În fine, proiectul de lege pe care-l discutăm ar mai aduce o noutate în materie: cei care vor vrea să vândă sau să înstrăineze în orice alt mod locuințele consolidate în primii cinci ani de la finalizarea lucrărilor nu vor putea să facă asta decât dacă achită integral ratele care au mai rămas de plătit.
"Înstrăinarea, în decurs de 5 de ani de la recepţia la terminarea lucrărilor de intervenţie, a spaţiilor cu altă destinaţie proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice din construcţiile incluse în programele anuale şi la care s-au executat lucrări de intervenţie finanţate prin transferuri de la bugetul local este condiţionată de rambursarea integrală a ratelor neachitate, conform evidenţei consiliului local, actualizate la data înstrăinării", se prevede în proiect.
Pe scurt, inițiativa Executivului în privința modificării OG nr. 20/1994 vine să răspundă unei probleme care trebuie să cunoască o rezolvare cât mai rapidă și mai eficientă. Actuala reglementare din ordonanță nu s-a dovedit, în toți acești ani, suficientă pentru a permite actului să-și atingă scopul urmărit și anume reducerea riscului seismic al clădirilor multietajate construite mai ales înainte de anii 1940 și care, în eventualitatea unui cutremur devastator ar pune în pericol viețile a numeroase persoane.
La capitolul clădirilor încadrate la clasa I de risc seismic, Bucureștiul se situează fruntaș, potrivit notei de fundamentare, nu doar în țara noastră, dar și în rândul capitalelor europene. În tot acest timp, proprietarii s-au opus pătrunderii autorităților abilitate în casele acestora fie și numai pentru a face o expertiză tehnică a clădirii. Și cum procedura actuală prevede că evacuarea din locuință pentru a face aceste expertize și intervențiile necesare se poate face numai printr-o ordonanță președințială a instanței de judecată, se pare că procedurile s-au îngreunat foarte mult.
Atenție! Proiectul de lege nu se aplică momentan. Pentru a putea intra în vigoare, acesta trebuie să fie aprobat de Guvern, să obțină votul favorabil în Parlament, să fie promulgat de președintele țării și să fie publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (2)