Regulile pentru înscrierea firmelor în programul guvernamental supranumit „Rabla” sunt incluse în Ordinul MM nr. 661/2017 privind aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019. Documentul a apărut marți în Monitorul Oficial și se aplică deja de la momentul publicării, însă începerea înscrierilor, ce este estimată pentru mai 2017, va fi posibilă doar după ce Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) va decide data de start.
Firmele ce vor să se înscrie în programul „Rabla”, pentru înlocuirea mașinilor vechi cu unele noi, vor avea de urmat câțiva pași mari pentru obținerea finanțării nerambursabile.
Astfel, înainte de orice, va trebui depus un dosar de înscriere la registratura AFM. Transmiterea acestuia se va putea face prin orice mijloc ce asigură confirmarea primirii de către AFM în interiorul sesiunii de înscriere. Dacă totul va fi în regulă, dosarul va fi acceptat. După obținerea acordului autorităților, societatea se va putea înregistra la unul dintre producătorii de mașini validați în programul guvernamental, obținând o notă de înscriere. Achiziționarea autoturismelor noi se va putea face doar de la producătorul la care se va face înscrierea.
În urma înscrierii va urma predarea mașinilor uzate, către un colector autorizat, pentru distrugerea acestora. După acest pas, firmele vor trebui să radieze vehiculele din circulație. În urma acestor două operațiuni se vor obține certificatul de distrugere și certificatul de radiere. Apoi, documentele prin care se face dovada distrugerii și radierii vor trebui prezentate producătorului la care s-a făcut înregistrarea.
În fine, ultimul pas va fi cumpărarea mașinilor noi de la producătorul validat. Bine de știut este că nota de înscriere va avea o valabilitate de maximum 120 de zile (însă nu mai târziu de data de 31 decembrie 2017), astfel că depășirea termenului nu va mai permite firmei să beneficieze de banii ceruți statului.
Societățile se vor putea înscrie în programul „Rabla” numai dacă și-au achitat toate obligațiile de plată către autoritățile centrale și locale (taxe, impozite, contribuții, amenzi). În plus, acestea nu vor trebui să se afle, de exemplu, în insolvență, faliment, reorganizare judiciară sau dizolvare.
Atenție! În altă ordine de idei, de astăzi și până pe 8 mai 2017, producătorii de mașini își pot depune dosarele de înscriere în „Rabla” la registratura AFM, conform unei decizii recente a Administrației.
Finanțarea trece de 9.000 de lei pentru fiecare mașină
Practic, societățile pot cere bani pentru schimbarea mașinilor vechi cu unele noi în cadrul unei scheme de minimis. Astfel, prin cererea de finanțare se pot cere cel mult 200.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 900.000 de lei). Totuși, dacă firma activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, suma solicitată nu poate fi mai mare de 100.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 450.000 de lei).
Prima de casare rămâne la nivelul de anul trecut -- 6.500 de lei pentru o mașină --, iar față de 2016 aceasta este condiționată de „cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou, în regim de funcționare mixt”, așa cum scrie în ordinul ministerului. În 2017, banii se dau pentru mașinile noi al căror sistem de propulsie generează maximum 130g CO2/km.
Prima de casare poate fi cumulată, totuși, cu un ecobonus de 1.000 de lei, tot în funcție de emisii: pentru 2017, ecobonusul se acordă pentru automobilele noi al căror sistem de propulsie generează o cantitate de emisii de maximum 98g CO2/km în regim de funcționare mixt. Totodată, se poate face cumularea și cu un ecobonus de 1.700 de lei pentru vehiculele cu sistem de propulsie hibrid. Asta înseamnă că firmele pot cere, pentru fiecare mașină, cel mult 9.200 de lei.
Referitor la vechimea mașinilor, prima de casare se va acorda numai pentru cele înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2010, potrivit Ordinului MM nr. 661/2017. Aici trebuie precizat că suma de maximum 9.200 de lei poate fi acordată pentru mai multe mașini noi, în schimbul casării unui număr echivalent de automobile vechi, cu încadrarea în limita de 200.000, respectiv 100.000 de euro. Cu alte cuvinte, o societate poate să ceară prima pentru zece mașini noi, de exemplu, însă trebuie să caseze zece mașini vechi de cel puțin opt ani.
Important! Prima de casare reprezintă doar o parte a prețului unei mașini noi, diferența urmând să fie suportată de firmă. Sesiunea pentru depunerea cererilor de finanțare va fi stabilită și anunțată de AFM în perioada următoare.
Notă: Informații pe larg despre criteriile de eligibilitate și actele necesare sunt aici.