Dotarea minimă necesară funcționării unui cabinet de gimnastică medicală (kinetoterapie) este detaliată în cadrul Ordinului Ministerului Sănătății și Familiei nr. 153/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale. Astfel, un cabinet de kinetoterapie poate fi înființat având următoarele dotări minime:
- un spalier;
- două saltele;
- o oglindă de perete;
- o masă kineto simplă;
- o bancă;
- două instalaţii-montaje scripete cu contragreutăţi;
- greutăţi de diverse mărimi, arcuri, cordoane elastice;
- minimum trei dispozitive pentru recuperare funcţională din grupa "dispozitive ajutătoare" (de exemplu: pedalier, planşetă basculantă, giroplan, levier pentru cvadriceps, roată şi scăriţă pentru umăr, placă canadiană, placă pentru abilităţile mâinii etc.);
- un cântar pentru persoane.
Pentru deschiderea unui cabinet de recuperare medicală se solicită ca centrul să îndeplinească și să respecte normele de igienă, iar personalul care va desfășura activitățile de recuperare să fie calificat.
Avizele necesare vor fi emise de către Direcția de sănătate publică, iar pe site-ul său se pot găsi informațiile necesare pentru eliberarea atât a autorizației de liberă practică medicală, cât și pentru autorizația de liberă practică fiziokinetoterapeut. Informațiile necesare se vor regăsi pe acest site.
Identificarea spațiului adecvat desfășurării activității
Prima etapă necesară pentru demararea acestei afaceri este găsirea spațiului propice desfășurării activității de recuperare medicală. Același Ordin nr. 153/2003 stabilește câteva condiții de spațiu de care un kinetoterapeut va trebui să țină cont:
- suprafaţa utilă a sălii va asigura cel puţin 4,5 - 5 mp pentru fiecare pacient;
- sala va avea aerisire naturală directă cât mai eficientă;
- pardoseală caldă (parchet sau scândură) sau mochetă pe beton;
- cabină de duş (cu apă caldă permanentă) şi grup sanitar;
- vestiare separate.
Forma juridică aleasă pentru desfășurarea activității
Cabinetele de recuperare medicală pot funcționa sub o multitudine de forme juridice, însă accesarea unei linii de finanțare pentru dezvoltarea sau demararea unei activități este condiționată de desfășurarea activității sub forma:
- unei societăți comerciale (cea mai frecventă formă fiind aceea a societății cu răspundere limitată – SRL);
- unei societăți comerciale debutante (SRL-D), atunci când antreprenorul se află la prima afacere și nu a mai avut calitatea de asociat sau administrator al altor societăți comerciale.
Indiferent de forma juridică aleasă, întreprinderea va trebui să își înregistreze la Oficiul Registrului Comerțului (ORC) codul CAEN 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană, iar înscrierea sa va fi condiționată de studiile în domeniu certificate prin diplome sau certificate de absolvire.
Ce fonduri nerambusabile pot fi obținute
În spațiul rural este posibilă obținerea unei finanțări europene și în cazul în care activitatea este înregistrată la ORC sub forma unei persoane fizice autorizate (PFA) sau întreprinderi individuale (ÎI).
Banii nerambursabili sunt acordați în funcție de vechimea întreprinderii. Astfel, înființarea unui cabinet de recuperare medicală poate fi făcută prin intermediul a două măsuri de finanțare:
- Programul Național de Dezvoltare Rurală – submăsura 6.2 (PNDR 6.2). Această linie de finanțare încurajează înființarea unor activități non-agricole în spațiul rural, iar activitățile medicale vor primi 70.000 de euro, complet nerambusabili;
- Programul România Start-Up Nation sprijină doar societățile comerciale și debutante înființate după data de 30 ianuarie 2017, acordând un ajutor nerambursabil de cel mult 44.000 de euro pentru dotarea cabinetului.
Înființarea unui cabinet de kinetoterapie la țară
Înființarea unui cabinet de kinetoterapie în spațiul rural este o activitate eligibilă în cadrul PNDR 6.2, iar fondurile ce pot fi obținute sunt de 70.000 de euro. În cadrul acestei măsuri de finanțare nu se va acorda finanțare nerambursabilă pentru dezvoltarea unor activități deja existente, ci doar pentru demararea unora noi. Pentru a solicita o finanțare nerambursabilă, antreprenorul trebuie să îndeplinească următoarele condiții la momentul depunerii cererii de finanțare:
- întreprinderea să fie înregistrată la ORC ca SRL, SRL-D, PFA sau ÎI;
- activitatea de kinetoterapie (codul CAEN amintit mai sus) să fie înregistrat la momentul depunerii cererii de finanțare, iar activitatea să nu fie deja demarată;
- sediul social și eventualele puncte de lucru ale afacerii să fie localizate la țară.
După aprobarea proiectului, finanțarea va fi acordată astfel:
- după semnarea deciziei de finanțare, beneficiarul va încasa o primă tranșă din valoarea proiectului sub formă de avans în valoare de 49.000 de euro, respectiv 70% din valoarea totală a proiectului;
- beneficiarul fondurilor are la dispoziție, din acest moment, nouă luni pentru a demara proiectul și cel mult cinci ani pentru a-l finaliza;
- diferența de 30% din ajutorul nerambursabil poate fi solicitată oricând în intervalul celor cinci ani oferiți de către finanțator, însă doar după ce cabinetul de kinetoterapie a generat venituri de cel puțin 30% din valoarea avansului încasat, respectiv 14.700 de euro.
Avansul acordat poate fi utilizat pentru acoperirea cheltuielilor necesare demarării activității de kinetoterapie:
- achiziția mobilierului, echipamentelor și dotărilor necesare;
- plata chiriei;
Restul banilor pot fi folosiți pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare ce vor interveni după demararea afacerii:
- salarii și contribuții sociale;
- plata utilităților și a materialelor folosite în procesul de recuperare medicală;
- realizarea unui site de prezentare;
- alte cheltuieli necesare susținerii și dezvoltării afacerii.
În cazul în care cabinetul nu va avea veniturile estimate în intervalul celor cinci ani, tranșa a doua nu va fi plătită, iar finanțatorul va recupera și avansul plătit.
Înființarea unui cabinet de kinetoterapie prin Start-Up Nation
Acest program de finanțare a fost publicat în monitorul oficial în data de 30 ianuarie 2017 și va deveni funcțional după publicarea normelor metodologice finale, etapa de consultare publică fiind deja încheiată. Termenul estimat pentru primirea proiectelor este 2 mai 2017.
În cadrul acestui program de finanțare, ajutorul maxim ce poate fi solicitat este de 44.000 de euro, reprezentând 100% din valoarea eligibilă a proiectului. Se pot solicita fonduri nerambursabile pentru acoperirea următoarelor cheltuieli:
- chiria pentru spațiul în care va funcționa cabinetul de kinetoterapie;
- achiziția mobilierului, echipamentelor și dotărilor necesare;
- achiziția de echipamente IT și soluțiile software necesare;
- realizarea unui site de prezentare a activității, în limita a 10.000 de lei fără TVA;
- participarea administratorului afacerii la cursuri de formare profesională.
Un proiect finanțat prin intermediul acestui program nu poate utiliza banii pentru plata cheltuielilor de exploatare (materiale, utilități etc.).
Publicarea ghidului final poate aduce modificări în structura cheltuielilor eligibile, astfel că persoanele interesate de accesarea acestui program vor trebui să verifice site-ul Agenției pentru implementarea programelor și proiectelor derulate de IMM-uri.