Ordinul MM nr. 660/2017 pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019 a apărut marți în Monitorul Oficial și se aplică deja de la data publicării. Data de începere a înscrierilor în „Rabla Plus” este estimată momentan pentru mijlocul lunii mai 2017, aceasta urmând să fie stabilită în curând de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).
Referitor la condițiile pe care societățile vor trebui să le îndeplinească în cadrul programului „Rabla Plus”, regulile publicate de minister fac referire la desfășurarea activităților economice pe teritoriul României. Totodată, firmele vor trebui să aibă îndeplinite toate obligațiile de plată către bugetele statului, adică taxele, impozitele, contribuțiile și amenzile. Altă condiție va fi ca acestea să nu se afle, de exemplu, în insolvență sau în reorganizare judiciară, plus că nu va fi permisă înscrierea entităților care au fost sancționate pentru fapte ce țin de legislația financiară.
În ceea ce privește procedura efectivă de înscriere în „Rabla Plus”, aceasta va fi mai simplă decât cea aferentă programului „Rabla”. Astfel, mai întâi va trebui depus un dosar de participare la AFM, iar abia după aprobarea acestuia va fi posibilă înregistrarea la un producător de mașini autorizat în „Rabla Plus”, pentru obținerea notei de înscriere. Odată ce se va obține nota de înscriere, firmele vor putea să cumpere mașinile electrice noi doar de la producătorul care a emis-o. Formalitățile de vânzare-cumpărare și predare-primire a autovehiculelor noi vor putea fi făcute cel târziu până în ultima zi a anului 2017.
„Ecotichetul se scade din prețul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou pur electric sau autovehiculului nou electric hibrid (...), diferența fiind asigurată de către solicitant din surse financiare proprii și/sau surse financiare complementare: credite bancare ori finanțare în baza unui contract de leasing financiar”, este subliniat în Ordinul MM nr. 660/2017.
În altă ordine de idei, de astăzi și până pe 8 mai 2017, producătorii de mașini își pot depune dosarele de înscriere în „Rabla Plus” la registratura AFM, conform unei decizii recente a Administrației.
Notă: Locurile din România în care se găsesc prize pentru mașini electrice pot fi identificate cu ajutorul hărții de mai jos. Harta se centrează automat pe București, însă, dacă explorați, veți descoperi și stațiile de încărcare din celelalte zone ale țării.
Banii se cer printr-o schemă de minimis
Societățile pot cere bani pentru achiziționarea de mașini electrice noi în cadrul unei scheme de minimis, după cum se arată în documentul ministerului. Concret, prin cererea de finanțare se poate solicita o sumă de cel mult 200.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 900.000 de lei). Iar dacă firma este din domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, suma solicitată poate fi de maximum 100.000 de euro, echivalent în lei (adică în jur de 450.000 de lei).
Practic, respectând limitele totale amintite, firmele pot cere, pentru fiecare mașină electrică nouă, o finanțare de până la 45.000 de lei (spre 10.000 de euro), în condițiile în care în 2016 suma maximă a fost de doar 20.000 de lei (spre 4.500 de euro). Mai exact, ecotichetul are două valori fixe, în funcție de tipul automobilului:
- 45.000 de lei (în creștere de la 20.000 de lei în 2016) pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric (o mașină cu motor electric, ce-și ia energia din baterii reîncărcabile și nu emite deloc emisii poluante);
- 20.000 de lei (în creștere de la 5.000 de lei în 2016) pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, ce generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km (o mașină care-și preia energia din două surse de energie - un combustibil consumabil și un dispozitiv de stocare a energiei electrice).
În plus, societățile au și posibilitatea să caseze mașini vechi de cel puțin opt ani prin programul „Rabla”, iar apoi să achiziționeze automobile electrice noi prin programul „Rabla Plus”. Într-o asemenea situație, pentru fiecare mașină electrică nouă cumpărată se poate cere până la 51.500 de lei (ecotichetul de 45.000 de lei + prima de casare de 6.500 de lei), adică peste 11.000 de euro.
Notă: Informații despre pașii ce vor trebui urmați de firme la obținerea primei de casare în programul „Rabla” pot fi găsite aici. Informații pe larg despre criteriile de eligibilitate și actele necesare sunt aici.