Recent, CCR a dat o decizie de neconstituționalitate cu privire la textul de lege al unei infracțiuni din Codul penal: concret, este vorba de infracțiunea de conducere fără permis pe drumurile publice, reglementată în primul alineat al articolului 335 din Cod. Concret, Curtea a subliniat faptul că textul de lege "uită" de o categorie de vehicule foarte importantă, respectiv de tractoare, așa că din forma actuală a textului de lege nu reiese cum că ar fi pedepsiți cei care conduc un tractor (agricol/ forestier) pe drumurile publice și nu au permis de conducere de niciun fel.
Ca să ne lămurim, textul de lege criticat este următorul: "Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de către o persoană care nu posedă permis de conducere se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani". Textul se referă doar la autovehicule sau tramvaie și, cum Codul penal nu oferă definiții pentru aceste noțiuni, trebuie să căutăm în Codul rutier, acolo unde aflăm că tractoarele nu sunt autovehicule.
"În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că soluția legislativă cuprinsă în art. 335 alin. (1) din Codul penal, care nu incriminează fapta de conducere pe drumurile publice a unui tractor agricol sau forestier, fără permis de conducere, este neconstituțională (...) În argumentarea acestei soluții, Curtea a reținut că necorelarea dintre art. 335 alin. (1) din Codul penal şi art. 6 pct. 6 teza a doua din O.U.G. nr. 195/2002 (Codul rutier - n.red.) determină un veritabil viciu de neconstituţionalitate, care rezultă din omisiunea reglementării, în cuprinsul art. 335 alin. (1) din Codul penal, a tractoarelor agricole sau forestiere ca obiect material al infracțiunii de conducere a unui vehicul pe drumurile publice fără permis de conducere", a stabilit Curtea.
Pe lângă faptul că, la acest moment, decizia CCR nu este obligatorie, dat fiind că nici măcar nu a fost publicată în Monitorul Oficial, nu putem să afirmăm că nu mai există infracțiunea de conducere fără permis și că cei care fac astfel de fapte pot scăpa nepedepsiți.
Odată publicată în Monitorul Oficial, o decizie a Curții Constituționale devine generală și obligatorie, nu doar pentru părțile și instanța din procesul unde s-a formulat critica de neconstituționalitate, ci și pentru celelalte instanțe de judecată, care sunt ținute să aplice decizia Curții. De asemenea, aceste decizii nu au putere decât pentru viitor, iar nu și pentru trecut.
"Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept", scrie în Constituția României.
Așadar, Parlamentul sau Guvernul au o datorie de a răspunde prompt în urma deciziei Curții, tocmai pentru a nu se ajunge la situații în care anumite prevederi legale (deosebit de importante uneori) să nu-și mai poată produce efectele juridice peste termenul acela de 45 de zile, mai ales dacă e vorba de prevederi întregi. Pierderea efectului juridic este de fapt o sancțiune la adresa autorităților care nu au luat măsuri într-un timp rezonabil, impus de legea fundamentală. Cu privire la infracțiunea de conducere fără permis, admițând prin absurd că legiuitorul nu va interveni în niciun fel, atunci pedeapsa pentru această faptă nu va mai putea fi aplicată, fiind lipsită de efecte juridice, așa cum sugerează Constituția.
Uneori însă, prevederea legală este doar parțial "amputată" de o decizie a CCR, atunci când se constată neconstituționalitatea unei bucăți din fraza respectivă, iar prevederea poate funcționa mai departe, producând efecte juridice, chiar și după cele 45 de zile, întrucât doar o porțiune din aceasta nu-și mai poate produce efectele.
Chiar și pe perioada suspendării prevederilor declarate neconstituționale, ele continuă să fie în vigoare, numai Parlamentul sau Guvernul putând să intervină și să abroge sau să le modifice în acest timp. De fapt, trebuie să ne imaginăm că primul beneficiar al deciziei de neconstituționalitate este tocmai cel care a ridicat-o în procesul respectiv. Așadar, nu se poate spune că infracțiunea de conducere fără permis a ieșit sau va ieși din vigoare ca urmare a publicării deciziei CCR în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (2)