Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a anunțat recent începerea înscrierilor, în data de 3 mai 2017, în PNDR 6.1, prin care tinerii fermieri pot primi un sprijin de 40.000 de euro sau 50.000 de euro pentru prima instalare la conducerea unei exploatații agricole. Apelul de proiecte ce va fi lansat în curând beneficiază de un buget total de 170 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că cel puțin 3.400 de tineri fermieri vor primi finanțare în acest an.
Conform ghidului solicitantului, publicat în variantă finală, tânărul fermier este o persoană cu vârsta de până la 40 de ani (inclusiv cu o zi înainte de a împlini 41 de ani) la momentul depunerii cererii, care deține competențele și calificările profesionale adecvate și care se stabilește pentru prima dată într-o exploatație agricolă ca șef al respectivei exploatații.
Pentru a primi sprijin financiar în cadrul PNDR 6.1, tinerii fermieri trebuie să dețină exploatații agricole cu o dimensiune economică cuprinsă între 12.000 și 50.000 de SO (unități ale potențialului economic). Dimensiunea economică (SO) se determină pe baza producției standard totale a exploatației agricole și este exprimată ca un raport între numărul de hectare exploatate și valoarea unitară SO/hectar. Dacă vrei să verifici dimensiunea propriei tale exploatații agricole, citește acest articol și descarcă aplicația noastră.
Pașii necesari pe care un tânăr fermier trebuie să îi facă pentru a se instala la conducerea unei explotații agricole și pentru a solicita ajutorul nerambusabil de 50.000 de euro sunt detaliați în acest articol. După deschiderea apelului de proiecte, tinerii fermieri vor pregăti următoarea documentație:
- cererea de finanțare;
- planul de afaceri;
- documentele suport solicitate pentru dovedirea eligibilității proiectului și a solicitantului.
Cum arată și cum se completează planul de afaceri
Planul de afaceri solicitat pentru accesarea submăsurii 6.1 din cadrul PNDR are următoarea structură:
- date generale privitoare la solicitant;
- descrierea situaţiei curente;
- obiectivele proiectului;
- clienții și furnizorii solicitantului;
- produsele obţinute în timpul implementării;
- dimensiunea exploatației agricole la finalizarea planului de afaceri;
- graficul de timp pentru realizarea obiectivelor şi etapelor;
- principalele riscuri;
- analiza financiară și prognoza economică.
Datele generale cu privire la solicitant
În această secțiune se vor completa informațiile privind solicitant și elaboratorul documentației. Cei mai mulți solicitanți ai acestei finanțări nerambursabile aleg să se înregistreze la Oficiul Registrului Comerțului (ORC) ca persoane fizice autorizate, întreprindere individuală sau societate cu răspundere limitată . Aceștia vor completa această secțiune cu următoarele informații cu privire la întreprinderea solicitantă:
- denumirea întreprinderii și forma juridică;
- datele de identificare, precum sediul social, codul unic de înmatriculare, numărul de înregistrare la ORC, număr de telefon și adresă de e-mail;
- obiectul de activitate, conform clasificării codurilor CAEN, în funcție de activitatea pentru care solicitantul dorește să solicite finanțare nerambursabilă.
Responsabilul legal al proiectului (tânărul fermier care s-a instalat la conducerea unei exploatații agricole) va trebui să ofere în această secțiune următoarele informații:
- procentul deținut din capitalul social al întreprinderii (cel puțin 50% +1 din acțiuni sau părțile sociale);
- pregătirea profesională, respectiv studiile și competențele în domeniul agricol.
Dacă planul de afaceri este elaborat de către o firmă de consultanță, se vor oferi informații privind indentificarea acesteia, menționând totodată și codul CAEN în baza căreia aceasta a întocmit documentația, respectiv codul CAEN 7022 – Activități de consultanță pentru afaceri și management.
Descrierea situaţiei curente
În această secțiune a planului de afaceri se vor oferi informații privind istoricul activității și principalele elemente din activitatea solicitantului, de la momentul înregistrării la ORC a întreprinderii și până la momentul depunerii cererii de finanțare. Se va pune accent pe activitatea agricolă desfășurată de către întreprindere. Indiferent de vechimea întreprinderii, activitatea agricolă nu poate avea o vechime în cadrul societății mai mare de 24 de luni, iar în această secțiune se vor menționa reperele importante:
- momentul preluării sau înființării activității agricole;
- specificul culturilor vegetale sau a raselor de animale din fermă;
- numărul de angajați din cadrul fermei exploatației agricole.
Solicitantul va detalia structura exploatației agricole, menționând următoarele informații:
- în cazul exploatațiilor vegetale: suprafața, culturile agricole înființate, categoria de folosință a acestora (proprietate sau arendă, concesiune etc);
- în cazul exploatațiilor zootehnice: numărul de animale, păsări sau familii de albine deținute în proprietate.
În cazul în care în cadrul fermei sunt crescute animale, solicitantul va detalia modalitatea de gestionare a gunoiului de grajd, indiferent că deține sau va construi infrastructura necesară. De asemenea, în cazul exploataţiilor care vizează creşterea animalelor, solicitantul are obligația de a respecta condițiile minime privind bunăstarea animalelor / păsărilor prevăzute de legislația națională în vigoare, referitoare la adăposturi, hrană și apă. Se vor menționa dotările fermei deținute de către societate la momentul depunerii cererii de finanțare. Se vor aminti clădirile, mașinile și utilajele agricole, instalațiile de irigat, platformele de gestionare a gunoiului de grajd etc.
Obiectivele proiectului
În cadrul acestui capitol, solicitantul va prezenta obiectivele care se intenţionează să le atingă prin implementarea planului de afaceri. Aceste obiective pot fi:
- creșterea competitivității fermei agricole;
- diversificarea producției, introducând noi culturi sau noi rase de animale în cadrul exploatației agricole;
- creșterea productivității muncii, prin achiziția de echipamente și utilaje noi și performante;
- informatizarea activităților desfășurate, prin implementarea unor sisteme software de management al fermei agricole.
Se vor preciza, de asemenea, activitățile întreprinse în scopul atingerii obiectivelor propuse, faţă de situaţia prezentată la momentul depunerii cererii de finanţare în anul zero. Tot în cadrul acestei secțiuni se vor preciza informații privind fluxul tehnologic, activităţile şi tehnologia aplicată în cadrul proiectului.
Clienții și furnizorii beneficiarului
Se vor prezenta informații detaliate cu privire la principalii clienți și furnizori pe care beneficiarul investiției îi anticipează după ce investiția va fi realizată integral. Astfel, se vor preciza următoarele informații necesare:
- denumirea furnizorilor și clienților întreprinderii;
- produsele sau serviciile aprovizionate sau vândute;
- cantitatea estimată a materiilor prime achiziționate sau a cantităților livrate de către ferma agricolă;
- valoarea estimativă a achizițiilor sau livrărilor de produse;
- procentul estimat din totalul achizițiilor și livrărilor efectuate.
Pentru a asigura evaluatorilor proiectului o înțelegere rapidă a informațiilor prezentate, se vor detalia elementele care au stat la baza realizării previziunilor efectuate:
- gradul de utilizare a capacităților de producție deținute;
- producția fizică existentă la momentul depunerii cererii de finanțare, dar și cea estimată la momentul în care implementarea proeictului va fi realizată.
Dimensiunea exploatației agricole la finalizarea planului de afaceri
Pentru a putea întocmi acest capitol, îți recomand să citești și acest articol în care este detaliată modalitatea de calcul a dimensiunii economice a unei ferme agricole. La finalul articolului poți descărca o aplicație electronică ce îți permite să estimezi deosebit de rapid informațiile necesare în cadrul acestei secțiuni a planului de afaceri. Aceste date vor fi, în mod obligatoriu, corelate cu cele obținute în cadrul ultimului capitol al planului de afaceri, respectiv prognoza veniturilor și cheltuielilor.
Graficul de timp pentru realizarea obiectivelor şi etapelor
Graficul fizic și financiar solicitat în cadrul acestei secțiuni este, de fapt, o diagramă Gantt pe care elaboratorul documentației (solicitantul sau o firmă de consultanță) o vor corela cu celelalte secțiuni ale planului de afaceri. Informațiile necesare se vor prezenta sub formă tabelară, indicând obiectivele asumate de către beneficiar, dar și activitățile pe care acesta și-a propus să le desfășoare. Fiecare activitate va avea un termen precis de execuție și un buget în care trebuie să se încadreze.
Principalele riscuri ce pot influența activitatea întreprinderii și implementarea proiectului
Se va face o scurtă prezentare a principalelor riscuri care se pot ivi pe parcursul implementării proiectului, cauzele şi efectele acestora asupra producţiei totale obţinute şi după caz, modalităţi de combatere a acestora. Modelul de plan de afaceri disponibil pe site-ul AFIR amintește câteva riscuri pe care beneficiarii trebuie să le abordeze în mod obligatoriu:
- neînceperea proiectului în termen de nouă luni de la semnarea contractului de finanțare;
- riscul gestionării afacerii agricole dintr-o localitate aflată la distanţă faţă de exploataţie;
- riscul de a nu îndeplini obiectivele suplimentare propuse de solicitant.
De asemenea, tânărul fermier va trebui să identifice și să analizeze și alte riscuri în afara celor prezentate mai sus.
Analiza financiară și prognoza economică
În cadrul proiectului se vor prezenta ipotezele ce stau la baza întocmirii prognozei economice. Se vor completa informațiile solicitate cu vânzările cantitative și valorice previzionate trimestrial în primii doi ani de activitate. după care anual. În cadrul acestei secțiuni se detaliază prezumțiile (pentru o mai buna înțelegere de către persoanele care citesc studiul) care au stat la baza realizării previzionării:
- gradul de utilizare a capacității de producție și modul cum evolueaza acesta în timp;
- se va preciza producția fizică existentă și producția fizică estimată în urma realizării investiției
- corelarea dintre vânzările previzionate, gradul de utilizarea a capacității de producție și precontracte / contracte de vânzare încheiate / în curs de a fi încheiate;
- modul în care au fost previzionate celelalte venituri prognozate
Pentru a estima capacitatea de producţie efectivă se va ţine cont de existenţa şi capacitatea spaţiilor de depozitare a materiilor prime şi a produselor finite, de durata de încasare a creanţelor. Preţul de vânzare va fi estimat în funcţie de preţurile de vânzare ale unor produse sau servicii similare, de preţurile practicate de către societate în perioada anterioară, de analiza pieţei.
Prognoza cheltuielilor. În cadrul acestei secțiuni se detaliază prezumțiile (pentru o mai bună înțelegere de către persoanele care citesc studiul) care au stat la baza realizării previzionării:
- corelarea informațiilor furnizate aici cu cele menționate în celelalte secțiuni ale studiului;
- corelarea dintre cheltuielile previzionate, gradul de utilizarea a capacității de producție și precontracte / contracte de cumpărare încheiate / în curs de a fi încheiate;
- modul în care au fost previzionate fiecare categorie de cheltuială;
- orice alte informații care au stat la baza previzionării sau influențează previzionarea cheltuielilor și au influență relevantă.
Se vor vor detalia cheltuielile aferente altor tipuri de activități decât cea la care se referă proiectul (în cazul în care solicitantul obține venituri și suportă cheltuieli din alte activități decât cea descrisă prin proiect). În cadrul prognozei cheltuielilor, se vor estima următoarele tipuri de cheltuieli:
- cheltuieli materii prime şi materiale;
- cheltuieli cu utilităţi;
- cheltuieli cu lucrări şi servicii executate de terţi;
- impozite şi taxe;
- cheltuieli cu personalul;
- alte cheltuieli de exploatare;
- amortismente.