Norma metodologica din 24/01/2006 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 83 din 30/01/2006 privind închiderea conturilor contabile, întocmirea ºi depunerea situaþiilor financiare la 31 decembrie 2005
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale ºi locale, alte autoritãþi publice, instituþiile publice autonome ºi instituþiile publice subordonate au obligaþia, potrivit Legii contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã, sã întocmeascã situaþii financiare trimestriale ºi anuale care se compun din bilanþ, cont de execuþie bugetarã ºi anexe.
Situaþiile financiare ale anului 2005 reprezintã documente oficiale de prezentare a situaþiei patrimoniului aflat în administrarea statului ºi a unitãþilor administrativ-teritoriale, precum ºi a execuþiei bugetului de venituri ºi cheltuieli la data de 31 decembrie 2005.
Potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) din Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei naþionale, modificatã prin Ordonanþa Guvernului nr. 5/2005, din data de 1 iulie 2005 instituþiile publice întocmesc situaþii financiare (bilanþ, cont de execuþie bugetarã ºi anexe) în moneda nouã, la nivel de leu, fãrã subdiviziuni.
În baza art. 56 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanþele publice, pe baza situaþiilor financiare anuale prezentate de ordonatorii principali de credite, a conturilor privind execuþia de casã a bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat ºi a bugetelor fondurilor speciale, prezentate de organele care, potrivit legii, au aceastã sarcinã, ºi în urma verificãrii ºi analizãrii acestora, Ministerul Finanþelor Publice elaboreazã contul general anual de execuþie a bugetului de stat ºi, respectiv, contul de execuþie a bugetului asigurãrilor sociale de stat, pe care le prezintã Guvernului ºi care, dupã verificare de cãtre Curtea de Conturi, se aprobã de Parlament.
Potrivit prevederilor art. 39 alin. (1) din Legea contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã, Ministerul Finanþelor Publice întocmeºte anual bilanþul instituþiilor publice.
Bilanþul anual al instituþiilor publice, în structura stabilitã de Ministerul Finanþelor Publice, se prezintã Guvernului o datã cu contul general anual de execuþie a bugetului de stat.
Având în vedere importanþa lucrãrilor ce se elaboreazã de cãtre Ministerul Finanþelor Publice în baza situaþiilor financiare anuale întocmite de ministere, celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale ºi locale, alte autoritãþi publice ºi instituþii publice autonome, ordonatorii de credite ºi conducãtorii compartimentelor financiar-contabile au obligaþia încheierii execuþiei bugetare în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind încheierea execuþiei bugetare a anului 2005, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.952/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 1164 din 22 decembrie 2005, precum ºi cu prevederile prezentelor norme metodologice.
Situaþiile financiare anuale aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanþelor, nr. 1.801/1995, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 20 noiembrie 1995, cu modificãrile ulterioare, precum ºi anexele la acestea aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.745/2002, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 16 ianuarie 2003 ºi Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 117/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 27 ianuarie 2004, se întocmesc pe formularele elaborate de Ministerul Finanþelor Publice în anul 2005, adaptate structurii indicatorilor aprobaþi în Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, ºi ale ordonanþelor de rectificare, precum ºi altor reglementãri în vigoare, formulare afiºate pe site-ul Ministerului Finanþelor Publice: www.mfinante.ro.
Situaþiile financiare anuale ale instituþiilor publice finanþate din bugetul asigurãrilor sociale de stat ºi bugetul asigurãrilor pentru ºomaj se întocmesc pe formularele elaborate de Ministerul Finanþelor Publice, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei, în condiþiile Legii bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2005 nr. 512/2004 ºi ale ordonanþelor de rectificare.
1. Întocmirea bilanþului contabil
La întocmirea bilanþului contabil se vor avea în vedere urmãtoarele:
1.1. Bilanþul contabil se întocmeºte pe baza ultimei balanþe de verificare a conturilor sintetice la 31 decembrie 2005, pusã de acord cu balanþele de verificare ale conturilor analitice, dupã înregistrarea cronologicã ºi sistematicã a operaþiunilor consemnate în documente justificative, întocmite potrivit legii.
Se vor efectua, în prealabil:
- analiza soldurilor conturilor contabile astfel încât acestea sã reflecte operaþiuni patrimoniale ale instituþiei publice ºi sã corespundã funcþiunii stabilite în planurile de conturi în vigoare;
- clarificarea sumelor ce se menþin nejustificat în conturile 220 "Debitori", 225 "Clienþi", 231 "Creditori", 234 "Furnizori" etc., urmãrindu-se achitarea obligaþiilor ºi încasarea creanþelor în lei ºi în valutã, dupã caz;
- analiza sumelor încasate de la debitori sau clienþi din anii precedenþi, care, potrivit legii, se vireazã la bugetul de stat sau bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul asigurãrilor pentru ºomaj, bugetul Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, dupã caz, subcapitolul 30.01.03, respectiv 30.02.03, 30.03.03, 30.04.03, 30.05.03 "Restituiri de fonduri din finanþarea bugetarã a anilor precedenþi".
1.2. În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Legea contabilitãþii nr. 82/1991 republicatã, instituþiile publice au obligaþia sã efectueze inventarierea generalã a elementelor de activ ºi de pasiv deþinute la începutul activitãþii, cel puþin odatã pe an pe parcursul funcþionarii lor, în cazul fuziunii sau încetãrii activitãþii, precum ºi în alte situaþii prevãzute de lege.
Potrivit pct. 5 din Normele privind organizarea ºi efectuarea inventarierii elementelor de activ ºi de pasiv, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.753/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 1174 din 13 decembrie 2004, "Inventarierea anualã a elementelor de activ ºi de pasiv se face, de regulã, cu ocazia încheierii exerciþiului financiar, avându-se în vedere ºi specificul activitãþii fiecãrei unitãþi".
În conformitate cu prevederile art. 20 din Legea contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã, ºi ale pct. 10 lit. B Anexa 1 din Normele metodologice de întocmire ºi utilizare a registrelor ºi formularelor comune pe economie, privind activitatea financiarã ºi contabilã, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1850/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 bis din 7 ianuarie 2005, instituþiile publice au obligaþia sã completeze Registrul-inventar, pe baza inventarierii faptice a fiecãrui cont de activ ºi de pasiv.
Elementele de activ ºi de pasiv înscrise în Registrul-inventar au la bazã listele de inventariere sau alte documente care justificã conþinutul acestora.
Potrivit prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 1.031/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcãtuiesc domeniul public al statului ºi al unitãþilor administrativ-teritoriale, bunurile proprietate publicã aflate în administrarea ministerelor ºi celorlalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale ºi locale ºi instituþiilor publice subordonate acestora se inventariazã anual pe liste de inventariere distincte.
Persoanele juridice care, potrivit legii, au în concesiune, închiriere sau în folosinþã gratuitã bunuri din domeniul public sau privat al statului ori al unitãþilor administrativ-teritoriale au obligaþia inventarierii anuale a bunurilor respective pe liste de inventariere distincte, care se transmit ºi titularului dreptului de administrare.
1.3. În contabilitatea Administraþiei Naþionale a Rezervelor de Stat, Ministerului Administraþiei ºi Internelor, Serviciului Român de Informaþii, Serviciului de Protecþie ºi Pazã ºi/sau unitãþilor din subordinea acestora, operaþiunile de compensare a obligaþiilor datorate agenþilor economici distribuitori de benzinã ºi motorinã, prin compensare cu sumele datorate de aceºtia la bugetul de stat, potrivit prevederilor art. 43 din Legea bugetului de stat pe anul 2005, nr. 511/2004, se reflectã în creditul contului 701 "Finanþarea în baza unor acte normative speciale" analitic 701.11 "Finanþarea în baza prevederilor art. 43 din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004".
În creditul acestui cont Administraþia Naþionalã a Rezervelor de Stat, Ministerul Administraþiei ºi Internelor, Serviciul Român de Informaþii, Serviciul de Protecþie ºi Pazã ºi/sau unitãþile din subordinea acestora înregistreazã sumele datorate ºi neachitate agenþilor economici distribuitori de carburanþi ºi lubrifianþi, care au intrat în acþiunea de compensare a unor obligaþii bugetare, potrivit prevederilor art. 43 din Legea bugetului de stat pe anul 2005, nr. 511/2004:
234 "Furnizori"/analitic = 701 "Finanþarea în baza unor acte normative distinct speciale" analitic 701.11 "Finanþarea în baza prevederilor art. 43 din Legea bugetului de stat pe anul 2005, nr. 511/2004"
Contul 701 "Finanþarea în baza unor acte normative speciale" se debiteazã la finele anului prin creditul contului 410 "Cheltuielile instituþiei publice finanþate de la buget" sau 702 "Finanþarea de la buget privind anii precedenþi ºi alte surse", dupã caz:
701 "Finanþarea în baza unor acte = % normative speciale" - analitic: 410 "Cheltuielile instituþiei701.11 "Finanþarea în baza prevederilor publice finanþate de la buget" art. 43 din Legea bugetului de stat 702 "Finanþarea de la buget privind pe anul 2005, nr. 511/2004." anii precedenþi ºi alte surse"
Soldul contului reprezintã contravaloarea materialelor neconsumate din finanþarea în baza prevederilor art. 43 din Legea bugetului de stat pe anul 2005, nr. 511/2004.
1.4. Potrivit prevederilor art. 19 alin. (5) din Legea contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã, la instituþiile publice, rezultatul execuþiei bugetare se stabileºte anual prin închiderea conturilor de cheltuieli efective ºi a conturilor de surse din care au fost efectuate.
În aplicarea prevederilor de mai sus, precum ºi a unor prevederi ale Normelor metodologice privind încheierea exerciþiului bugetar al anului 2005, în bilanþul contabil încheiat la 31 decembrie 2005, urmãtoarele conturi nu pot prezenta sold:
- La instituþiile publice finanþate de la buget:
- contul 101 "Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului";
- contul 105 "Disponibil al instituþiei publice" (cu excepþia disponibilitãþilor din finanþarea externã nerambursabilã ºi creditelor externe);
- contul 105.01 "Disponibil din procurarea valutei la instituþiile publice";
- contul 118 "Disponibil din contravaloarea în lei a sumelor încasate în valutã";
- contul 13 "Casa";
- contul 410 "Cheltuielile instituþiei publice finanþate de la buget" (se închide prin debitul contului 700 "Finanþare de la buget privind anul curent");
- contul 412 "Diferenþe de curs valutar" se închide astfel: soldul creditor al contului 412 se închide prin creditul contului 702 "Finanþarea de la buget privind anii precedenþi ºi alte surse"; soldul debitor al contului 412 se închide prin debitul contului 702 "Finanþarea de la buget privind anii precedenþi ºi alte surse";
- contul 421 "Cheltuieli din fonduri cu destinaþie specialã" (se închide prin debitul contului 337 "Fonduri cu destinaþie specialã", distinct pentru fiecare fond constituit potrivit reglementãrilor legale în vigoare);
- contul 423 "Cheltuieli cu comisioane ºi speze bancare" (se închide prin debitul contului 522 "Venituri din dobânzi bancare");
- contul 443 "Cheltuieli din fondul extrabugetar conform Legii nr. 112/1995" (se închide prin debitul contului 343 "Fondul extrabugetar conform Legii nr. 112/1995");
- contul 501 "Veniturile bugetului de stat" (se închide prin creditul contului 101 "Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului");
- contul 700 "Finanþarea de la buget privind anul curent" (se închide prin creditul conturilor 410 "Cheltuielile instituþiei publice finanþate de la buget", respectiv 702 "Finanþarea de la buget privind anii precedenþi ºi alte surse").
La instituþiile publice finanþate din venituri proprii, venituri proprii ºi subvenþii de la bugetul de stat:
- contul 13 "Casa";
- contul 412 "Diferenþe de curs valutar" se închide în funcþie de natura diferenþelor de curs valutar favorabile sau nefavorabile, astfel: soldul creditor al contului 412 se închide prin creditul contului 528 "Venituri din anii precedenþi ºi alte surse"; soldul debitor al contului 412 se închide prin debitul contului 528 "Venituri din anii precedenþi ºi alte surse";
- contul 420 "Cheltuielile instituþiei publice finanþate din venituri proprii" (se închide prin debitul contului 520 "Veniturile proprii ale instituþiei publice"). Fac excepþie cheltuielile aferente producþiei neterminate aflate în stoc la 31 decembrie 2005;
- contul 425 "Cheltuielile instituþiilor de învãþãmânt conform Legii nr. 84/1995" (se închide prin debitul contului 525 "Veniturile instituþiilor de învãþãmânt conform Legii nr. 84/1995");
- contul 427 "Cheltuielile activitãþilor sanitare conform Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 150/2002" (se închide prin debitul contului 527 "Venituri din activitatea sanitarã");
- contul 491 "Cheltuieli din venituri pentru finanþarea de bazã a instituþiilor de învãþãmânt superior" (se închide prin debitul contului 591 "Venituri pentru finanþarea de bazã a instituþiilor de învãþãmânt superior");
- contul 492 "Cheltuieli din alocaþii bugetare cu destinaþie specialã" (se închide prin debitul contului 592 "Venituri din alocaþii bugetare cu destinaþie specialã").
Soldurile debitoare ale conturilor 420, 425, 427, 491 ºi 492, rãmase neînchise, în cazul în care veniturile încasate au fost mai mici decât cheltuielile efectuate în limita bugetului aprobat, se închid la finele anului 2005 prin debitul contului 528 "Venituri din anii precedenþi ºi alte surse".
La unitãþile administrativ-teritoriale:
- contul 102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului";
- contul 13 "Casa";
- contul 202 "Sume acordate din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor temporare de casã";
- contul 209 "Sume primite din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor temporare de casã";
- contul 401 "Cheltuieli din fondul de rulment" (se închide prin debitul contului 339 "Fondul de rulment");
- contul 472 "Cheltuieli din fondul pentru construcþii de locuinþe" (se închide prin debitul contului 372 "Fondul pentru construcþii de locuinþe");
- contul 476 "Cheltuieli din taxe speciale" (se închide prin debitul contului 376 "Taxe speciale")
- contul 481 "Cheltuieli din sume reprezentând amortizarea activelor fixe deþinute de serviciile publice de interes local" (se închide prin debitul contului 381 "Sume reprezentând amortizarea activelor fixe deþinute de serviciile publice de interes local");
- contul 482 "Cheltuieli din fonduri externe nerambursabile" (se închide prin debitul contului 382 "Fonduri externe nerambursabile");
- contul 400*) "Cheltuielile bugetului local";
- contul 500**) "Veniturile bugetului local";
- contul 57 "Rezultatul execuþiei bugetare".
___________
*) Se închide prin debitul contului 57 "Rezultatul execuþiei bugetare".
**) Se închide prin creditul contului 57 "Rezultatul execuþiei bugetare".
NOTÃ:
În situaþia în care bugetul local nu poate rambursa eventualele împrumuturi restante, dobânzile ºi comisioanele aferente, contul 102.01 "Disponibil din fondul de rulment al bugetului local" nu prezintã sold.
La instituþiile publice finanþate din bugetul asigurãrilor sociale de stat:
- contul 13 "Casa";
- contul 408 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor sociale de stat" (se închide prin debitul contului 57 "Rezultatul execuþiei bugetare");
- contul 504 "Veniturile bugetului asigurãrilor sociale de stat" (se închide prin creditul contului 57 "Rezultatul execuþiei bugetare");
- contul 506 "Subvenþii primite de bugetul asigurãrilor sociale de stat" (se închide prin creditul contului 57 "Rezultatul execuþiei bugetare");
La instituþiile publice finanþate din bugetul asigurãrilor sociale pentru ºomaj:
- contul 13 "Casa";
- contul 436 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor pentru ºomaj" (se închide prin debitul contului 57 "Rezultatul execuþiei bugetare");
- contul 536 "Veniturile bugetului asigurãrilor pentru ºomaj" (se închide prin creditul contului 57 "Rezultatul execuþiei bugetare").
La instituþiile publice finanþate din bugetul Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate:
- contul 13 "Casa";
- contul 479 "Cheltuielile bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate" (se închide prin debitul contului 57 "Rezultatul execuþiei bugetare");
- contul 579 "Veniturile bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate" (se închide prin creditul contului 57 "Rezultatul execuþiei bugetare").
1.5. Dupã întocmirea bilanþului contabil la 31 decembrie 2005 potrivit prezentelor norme, se vor efectua urmãtoarele operaþiuni:
a) închiderea conturilor existente la 31 decembrie 2005 conform Ordinului ministrului finanþelor nr. 324/1984, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare:
- pentru conturile de activ:
978 "Bilanþ de închidere" = % Conturi de activ
- pentru conturile de pasiv:
% = 978 "Bilanþ de închidere"Conturi de pasiv
b) Deschiderea conturilor la 1 ianuarie 2006 potrivit anexei "Transpunerea soldurilor din balanþa de verificare de la 31 decembrie 2005 în noul plan de conturi general" aprobat prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.917/2005 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 1.186 bis din 29 decembrie 2005:
- pentru conturile de activ:
% = 891 "Bilanþ de deschidere"Conturi de activ
- pentru conturile de pasiv:
891 "Bilanþ de deschidere" = % Conturi de pasiv
1.6. Prevederile din Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.577/2003 pentru modificarea ºi completarea Ordinului ministrului finanþelor publice nr. 520/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea ºi conducerea contabilitãþii veniturilor bugetare referitoare la înregistrarea în contabilitatea Direcþiei generale a contabilitãþii publice a acþiunilor rezultate din conversia în acþiuni a creanþelor fondului de risc pentru garanþii de stat ºi fondul de dezvoltare aflat la dispoziþia Guvernului, precum ºi prevederile referitoare la derularea operaþiunilor de încasare ºi virare la buget a dividendelor aferente acþiunilor dobândite rãmân valabile ºi dupã data de 1 ianuarie 2006.
Prevederile Cap. I "Reflectarea în contabilitate a operaþiunilor privind declararea ºi colectarea creanþelor bugetare reprezentând contribuþii sociale" din Normele metodologice privind modul de reflectare în contabilitatea instituþiilor publice a unor operaþiuni ce decurg din aplicarea Ordonanþei Guvernului nr. 86/2003 privind unele reglementãri în domeniul financiar, aprobatã ºi modificatã prin Legea nr. 609/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 650/2004, cu excepþia celor referitoare la înregistrarea în contabilitate a principalelor operaþiuni, rãmân valabile ºi dupã data de 1 ianuarie 2006.
1.7. Instituþiile publice care la finele anului 2005 au dispus plãþi aferente unor cheltuieli angajate, lichidate, ordonanþate ºi plãtite în limita creditelor bugetare aprobate în bugetul anului 2005, returnate în anul 2006 ca urmare a unor erori de completare a ordinelor de platã, pot reiniþia plãþile respective din conturile în care sumele restituite au fost încasate, fãrã afectarea bugetului anului 2006.
1.8. În vederea prezentãrii unei imagini fidele asupra patrimoniului aflat în administrarea ordonatorului principal de credite, se pot efectua unele operaþiuni de consolidare (eliminarea contului 213 "Alte decontãri" din activul ºi pasivul bilanþului centralizat, precum ºi consolidarea conturilor privind taxa pe valoarea adãugatã de platã, respectiv de recuperat).
2. Reflectarea în contabilitatea instituþiilor publice a operaþiunilor privind încheierea exerciþiului bugetar al anului 2005, cuprinse în Normele aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.952/2005.
2.1. La unitãþile administrativ-teritoriale, reflectarea în contabilitate a operaþiunilor cuprinse în cap. IV "Încheierea execuþiei bugetelor locale":
Punctul 4.8(1)
- Constituirea disponibilului cu destinaþie specialã din cote defalcate din impozitul pe venit, care urmeazã a fi alocate bugetelor locale, rezervat de cãtre unitãþile trezoreriei statului în contul 50.02.07 "Disponibil cu destinaþie specialã din cote defalcate din impozitul pe venit care urmeazã a fi alocate bugetelor locale":
119.01 "Disponibil din fonduri = 337 "Fonduri cu destinaþie specialã" cu destinaþie specialã analitic 337.40 "Cote defalcate din ºi de redistribuire" impozitul pe venit care urmeazã a fi alocate bugetelor locale"
Disponibilul cu destinaþie specialã din cote defalcate din impozitul pe venit, care urmeazã a fi alocate bugetelor locale, se raporteazã în anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu destinaþie specialã" pe rândul 16 "Alte fonduri speciale".
- Virarea în contul bugetelor locale a cotelor defalcate din impozitul pe venit rezervate în contul 50.02.07, dupã prezentarea ordinelor de platã pentru achitarea obligaþiilor de platã cãtre furnizorii de energie termicã:
337 "Fonduri cu destinaþie specialã" = 119.01 "Disponibil din fonduri cu analitic 337.40 "Cote defalcate din destinaþie specialã ºi de impozitul pe venit care urmeazã a fi redistribuire" alocate bugetelor locale"
Punctul 4.9
- La finele anului 2005, în soldul contului 106 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", respectiv 335 "Cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" pot rãmâne eventuale cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale nealocate bugetelor locale, ca urmare a neachitãrii de cãtre unitãþile administrativ-teritoriale a obligaþiilor cãtre furnizorii de energie livratã populaþiei, în condiþiile legii.
Punctul 4.10
- Stabilirea rezultatului execuþiei bugetului local (punctul 4.10.1):
1. În situaþia în care veniturile sunt mai mari decât cheltuielile bugetului local (punctul 4.10.1.1):
a) reîntregirea fondului de rulment al unitãþii administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acesta în cursul anului 2005:
209 "Sume primite din fondul de = 102 "Disponibil al bugetului rulment pentru acoperirea local la trezoreria statului" golurilor temporare de casã" ºi,102.1 "Disponibil din fondul de = 202 "Sume acordate din fondul de rulment al bugetului local" rulment pentru acoperirea golurilor temporare de casã"
b) închiderea conturilor de venituri ºi cheltuieli ºi stabilirea rezultatului execuþiei bugetelor locale:
500 "Veniturile bugetului local" = 57.01 "Rezultatul execuþiei bugetelor locale"57.01 "Rezultatul execuþiei = 400 "Cheltuielile bugetului local" bugetelor locale"
c) utilizarea cu prioritate a excedentului din exerciþiul curent al bugetului local pentru rambursarea eventualelor împrumuturi restante, plata dobânzilor, comisioanelor, spezelor ºi a altor costuri aferente acestora:
57.01 "Rezultatul execuþiei = 102 "Disponibil al bugetului local bugetelor locale" la trezoreria statului"
d) constituirea fondului de rulment propriu:
57.01 "Rezultatul execuþiei = 339 "Fondul de rulment" bugetelor locale" ºi,102.01 "Disponibil din fondul de = 102 "Disponibil al bugetului local rulment al bugetului local" la trezoreria statului"
2. În situaþia în care veniturile sunt mai mici decât cheltuielile bugetului local (punctul 4.10.1.2):
a) închiderea conturilor de venituri ºi de cheltuieli pentru stabilirea rezultatului execuþiei bugetelor locale:
500 "Veniturile bugetului local" = 57.01 "Rezultatul execuþiei bugetelor locale"57.01 "Rezultatul execuþiei = 400 "Cheltuielile bugetului local" bugetelor locale"
b) Pe baza hotãrârii consiliilor locale, judeþene ºi Consiliului General al municipiului Bucureºti acoperirea definitivã a deficitului rezultat din execuþia bugetului local, din fondul de rulment propriu al unitãþii administrativ-teritoriale:
401 "Cheltuieli din fondul = 102.01 "Disponibil din fondul de rulment al de rulment" bugetului local" ºi,102 "Disponibil al bugetului local = 57.01 "Rezultatul execuþiei la trezoreria statului" bugetelor locale"
NOTÃ:
Dupã efectuarea înregistrãrilor contabile de mai sus, contul 57.01 nu prezintã sold, iar soldul contului 102.01, trebuie sã fie identic cu soldul contului 82.98.02.01 "Excedent" deschis la unitãþile trezoreriei statului.
2.2. La Casa Naþionalã de Pensii ºi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale ºi instituþiile subordonate, reflectarea în contabilitate a operaþiunilor cuprinse în cap. V "Încheierea execuþiei bugetului asigurãrilor sociale de stat":
Punctul V.1
- Închiderea conturilor de venituri ºi cheltuieli ale sistemului de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale - punctul 5.1.1
- Închiderea conturilor de venituri ale sistemului de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale (subcapitolele 11.04.01, 11.04.02, 11.04.03 ºi 22.04.10):
504 "Veniturile bugetului = 57.03 "Rezultatul execuþiei bugetare" asigurãrilor sociale de stat" - analitic 57.03.01 "Rezultatul execuþiei sistemului de asigurãri pentru accidente de muncã ºi boli profesionale"
- Închiderea conturilor de cheltuieli ale sistemului de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale (subcapitolele 61.04 ºi 74.04):
57.03 "Rezultatul execuþiei bugetare" = 408 "Cheltuielile bugetului analitic 57.03.01 "Rezultatul asigurãrilor sociale de stat" execuþiei sistemului de asigurãri pentru accidente de muncã ºi boli profesionale"
- Virarea disponibilitãþilor din anii precedenþi existente în soldul contului 30.01 "Disponibil al Fondului iniþial pentru funcþionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale" în contul 81.01.98.04.04 "Excedent al sistemului de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale" - punctul 5.3.2.3.
103 "Disponibil al bugetului = 141 "Disponibil din fondul iniþial pentru asigurãrilor sociale de stat" funcþionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale"341 "Fondul iniþial pentru = 57.03 "Rezultatul execuþiei bugetare" funcþionarea sistemului de - analitic 57.03.01 "Rezultatul asigurare pentru accidente de execuþiei sistemului de asigurãri muncã ºi boli profesionale" pentru accidente de muncã ºi boli profesionale"
Punctul V.2
- Închiderea conturilor de venituri ºi cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat - punctul 5.2.2
- Închiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurãrilor sociale de stat (cu excepþia celor menþionate la punctul 5.1.1):
% = 57.03 "Rezultatul execuþiei bugetare"504 "Veniturile bugetului asigurãrilor analitic 57.03.02 "Rezultatul sociale de stat" execuþiei bugetului asigurãrilor506 "Subvenþii primite de bugetul sociale de stat" asigurãrilor sociale de stat"
- Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurãrilor sociale de stat (cu excepþia celor menþionate la punctul 5.1.1.):
57.03 "Rezultatul execuþiei bugetare" = 408 "Cheltuielile bugetului - analitic 57.03.02 "Rezultatul asigurãrilor sociale de stat" execuþiei bugetului asigurãrilor sociale de stat"
- Finanþarea cheltuielilor bugetului asigurãrilor sociale de stat din disponibilitãþile contului curent general al trezoreriei statului:
103 "Disponibil al bugetului = 710 "Finanþarea bugetului asigurãrilor asigurãrilor sociale de stat" sociale de stat de la trezoreria statului"
2.3. La Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã ºi unitãþile subordonate, reflectarea în contabilitate a operaþiunilor cuprinse la cap. VI "Încheierea execuþiei fondurilor speciale":
Punctul 6.1.1
- Închiderea conturilor de venituri ºi cheltuieli ale bugetului asigurãrilor pentru ºomaj:
▪ Închiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurãrilor pentru ºomaj punctul 6.1.4:
536 "Veniturile bugetului asigurãrilor = 57.04 "Rezultatul execuþiei bugetare" pentru ºomaj"
▪ Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurãrilor pentru ºomaj - punctul 6.1.5:
57.04 "Rezultatul execuþiei bugetare" = 436 "Cheltuielile bugetului asigurãrilor pentru ºomaj"
Transferarea de cãtre agenþiile teritoriale pentru ocuparea forþei de muncã a rezultatului execuþiei bugetului asigurãrilor pentru ºomaj înregistrat la finele anului 2005, în contul 86.00.00 "Excedent/Deficit curent al bugetului asigurãrilor pentru ºomaj pe anul 2005" deschis pe seama Agenþiei Naþionale pentru Ocuparea Forþei de Muncã la Activitatea de trezorerie ºi contabilitate publicã a Municipiului Bucureºti:
- transferul excedentului bugetar:
57.04 "Rezultatul execuþiei bugetare" = 116 "Disponibil al bugetului asigurãrilor pentru ºomaj"
- preluarea deficitului bugetar:
116 "Disponibil al bugetului = 57.04 "Rezultatul execuþiei bugetare" asigurãrilor pentru ºomaj"
2.4. La Casa Naþionalã de Asigurãri de Sãnãtate ºi unitãþile subordonate, reflectarea în contabilitate a operaþiunilor cuprinse în cap. VI "Încheierea execuþiei fondurilor speciale":
Punctul 6.2
- Operaþiunile de încheiere a execuþiei bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate:
Restituirea subvenþiilor primite de Fondul naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate de la bugetul de stat, rãmase neutilizate la finele anului 2005 (punctul 6.2.1)
579 "Veniturile bugetului Fondului = 179 "Disponibil din Fondul naþional unic naþional unic de asigurãri de asigurãri sociale de sãnãtate" sociale de sãnãtate"
- Constituirea fondului de rezervã în cota de 1% aplicatã asupra veniturilor colectate în anul curent - punctul 6.2.1(1) la 6.2.1(6):
579 "Veniturile bugetului Fondului naþional = 179 "Disponibil din Fondul unic de asigurãri sociale de sãnãtate" naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate" ºi,129 "Disponibil din fondul de rezervã = 350 "Fondul de rezervã constituit constituit potrivit O.U.G. 150/2002" potrivit O.U.G. 150/2002"
- Închiderea conturilor de venituri ºi cheltuieli ale bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate (punctul 6.2.2)
▪ Închiderea conturilor de venituri ale bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate:
579 "Veniturile bugetului Fondului naþional = 57.05 "Rezultatul execuþiei unic de asigurãri sociale de sãnãtate" bugetare"
▪ Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate:
57.05 "Rezultatul execuþiei = 479 "Cheltuielile bugetului Fondului naþional bugetare" unic de asigurãri sociale de sãnãtate"
▪ Acoperirea deficitului curent al bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate din fondul de rezervã (punctul 6.2.3.2)
350 "Fondul de rezervã constituit = 57.05 "Rezultatul execuþiei bugetare" conform Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 150/2002" ºi,179 "Disponibil din fondul = 129 "Disponibil din fondul de rezervã naþional unic de asigurãri constituit conform Ordonanþei de sociale de sãnãtate" urgenþã a Guvernului nr. 150/2002"
Transferarea de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate judeþene, Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Municipiului Bucureºti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului ºi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranþei Naþionale ºi Autoritãþii Judecãtoreºti, a rezultatului execuþiei bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate în contul 87.00.00 "Excedent/Deficit curent al bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate pe anul 2005" deschis pe seama Casei Naþionale de Asigurãri de Sãnãtate.
- transferul excedentului bugetar:
57.05 "Rezultatul execuþiei = 179 "Disponibil al bugetului Fondului naþional bugetare" unic de asigurãri sociale de sãnãtate"
- preluarea deficitului bugetar:
179 "Disponibil al bugetului Fondului naþional = 57.05 "Rezultatul execuþiei unic de asigurãri sociale de sãnãtate" bugetare"
2.5. În conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind organizarea ºi conducerea contabilitãþii veniturilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 520/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 25 aprilie 2003, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, compartimentele de contabilitate din cadrul direcþiilor generale ale finanþelor publice judeþene ºi a Municipiului Bucureºti, precum ºi Direcþia generalã de administrare a marilor contribuabili care þin evidenþa sumelor încasate din impozite, taxe, contribuþii ºi alte venituri ale bugetului de stat vor avea în vedere închiderea contului 501 "Veniturile bugetului de stat" la 31 decembrie 2005, astfel:
501 "Veniturile bugetului de stat" = 101 "Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului"
Înaintea întocmirii situaþiilor financiare anuale compartimentele mai sus menþionate au obligaþia sã efectueze punctajul de conformitate între datele înscrise în evidenþa contului 220.31 "Debitori ai bugetului de stat" ºi cele din evidenþa analiticã pe plãtitori organizatã la nivelul unitãþilor fiscale teritoriale.
La întocmirea situaþiilor financiare la 31 decembrie 2005, creditorii bugetari care administreazã venituri bugetare, în condiþiile legii, vor asigura concordanþa datelor înscrise în bilanþul contabil, cont 220 "Debitori" desfãºurat în conturi sintetice de gradul II respectiv 220.31 "Debitori ai bugetului de stat", 220.32 "Debitori ai bugetului local", 220.33 "Debitori ai bugetului asigurãrilor sociale de stat", 220.34 "Debitori ai bugetului asigurãrilor pentru ºomaj", 220.35 "Debitori ai bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate", cu cele raportate în Anexa 22 "Situaþia creanþelor bugetare neîncasate la data de 31 decembrie 2005".
3. Întocmirea conturilor de execuþie bugetarã ºi a anexelor
3.1. Potrivit prevederilor art. 56, alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanþele publice, Ordonanþei Guvernului nr. 45/2003 privind finanþele publice locale, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 108/2004, întocmirea ºi raportarea conturilor anuale de execuþie a bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale ºi bugetelor fondurilor speciale se fac pe structura bugetelor aprobate în baza prevederilor Legii bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, ºi ale ordonanþelor de rectificare, ale Legii bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2005 nr. 512/2004 ºi ale ordonanþelor de rectificare, ºi ale hotãrârilor consiliilor locale, judeþene ºi Consiliului General al Municipiului Bucureºti din anul 2005, cu respectarea precizãrilor din subsolul formularelor privind "raportarea anualã".
3.2. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, precum ºi alte autoritãþi publice care au aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 "bugete pe programe" vor avea în vedere prevederile Circularei Ministerului Finanþelor Publice nr. 21.051/2002 ºi ale pct. 8 din Circulara Ministerului Finanþelor Publice nr. 18.125/2003.
Potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanþele publice, ordonatorii principali de credite au obligaþia sã întocmeascã ºi sã anexeze la situaþiile financiare anuale rapoarte de performanþã în care se prezintã, pe fiecare program, obiectivele, rezultatele preconizate ºi cele obþinute, indicatorii ºi costurile asociate. Raportarea execuþiei bugetului pe programe se face în structura prevãzutã în Legea bugetului de stat pe anul 2005, nr. 511/2004, cu ajutorul Anexei nr. 27 "Sinteza programelor" ºi Anexei nr. 28 "Fiºa programelor" (formulare din situaþiile financiare).
3.3. În Anexa 10 "Contul de execuþie a bugetului instituþiei publice" (formular din situaþiile financiare) se înscriu denumirea ºi simbolul capitolelor ºi subcapitolelor din bugetul aprobat al instituþiilor publice finanþate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, intrãrile de credite externe, fonduri externe nerambursabile.
În Anexa 10 "Contul de execuþie a bugetului instituþiei publice" se raporteazã ºi veniturile ºi cheltuielile instituþiilor publice (serviciilor publice) finanþate integral din venituri proprii, respectiv din venituri proprii ºi subvenþii acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele locale, dupã caz, precum ºi veniturile ºi cheltuielile activitãþilor finanþate integral din venituri proprii de pe lângã unele instituþii publice.
3.4. Ministerele ºi celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, alte autoritãþi publice, precum ºi instituþiile publice din subordinea acestora, care administreazã venituri proprii, potrivit legii, vor raporta execuþia bugetului astfel:
- execuþia bugetului activitãþilor finanþate integral din venituri proprii cuprinse în anexa nr. 3 la Legea bugetului de stat nr. 511/2004, potrivit structurii prevãzute în bugetul aprobat (Anexa nr. 2a cu codul 03);
- execuþia bugetului instituþiilor publice ºi activitãþilor finanþate integral sau parþial din venituri proprii, cuprinse în anexa nr. 3 la Legea bugetului de stat nr. 511/2004, potrivit structurii bugetului aprobat (Anexa nr. 2b cu codul 03);
- execuþia bugetului instituþiilor publice ºi activitãþilor finanþate integral sau parþial din venituri proprii, care va include atât execuþia bugetelor aprobate prin Legea bugetului de stat nr. 511/2004, cât ºi a celorlalte bugete aprobate potrivit legii (Anexa nr. 2 cu codul 20, formular din situaþiile financiare).
3.5. Anexa nr. 14 "Detalierea cheltuielilor" (formular din situaþiile financiare) se completeazã distinct pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, intrãrile de credite externe, fonduri externe nerambursabile, venituri proprii etc., la nivel de capitol, subcapitol, titlu, articol ºi alineat de cheltuieli.
În formularele de situaþii financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanþelor Publice, coloana "Cheltuieli efective" nu se completeazã.
Instituþiile publice care în anul 2005 au efectuat cheltuieli privind activitatea de învãþãmânt vor depune anexa nr. 14 "Detalierea cheltuielilor" ºi pe articole ºi alineate în cadrul subcapitolelor capitolului 57.00 "Învãþãmânt", indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, pânã la 31 martie 2006.
3.6. Anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu destinaþie specialã" (formular din situaþiile financiare) se completeazã de instituþiile publice care deþin disponibilitãþi din mijloace cu destinaþie specialã, potrivit legii, cu respectarea precizãrilor din subsolul formularului.
3.7. Anexa nr. 8 "Situaþia privind execuþia cheltuielilor angajate la finele trimestrului" se completeazã potrivit prevederilor pct. 10 din Circulara Ministerului Finanþelor Publice nr. 18.125/2003, pe structura aprobatã în anexa nr. 4 la Normele metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanþarea ºi plata cheltuielilor instituþiilor publice, precum ºi organizarea, evidenþa ºi raportarea angajamentelor bugetare ºi legale, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.792/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 23 ianuarie 2003.
Sumele reprezentând angajamente legale de plãtit ce se raporteazã în coloana 8 se preiau din soldul contului 960 "Angajamente legale".
Pentru realizarea cerinþei prevãzute în funcþiunea contului 960 "Angajamente legale", respectiv ca la finele anului soldul contului sã reprezinte totalul angajamentelor rãmase neachitate, angajamente efectuate în limita bugetului aprobat, se vor efectua urmãtoarele:
- Analiza ºi regularizarea sumelor reprezentând drepturi salariale ale personalului ºi obligaþiile aferente, pensii ºi ajutoare sociale stabilite conform legilor în vigoare, precum ºi cheltuieli cu dobânzile ºi alte cheltuieli aferente datoriei publice care au fost înregistrate în contul 960 "Angajamente legale" cu întreaga sumã din bugetul aprobat, astfel încât soldul contului sã reflecte obligaþii rãmase neachitate înscrise în documente de lichidare înregistrate în contul 230 "Decontãri cu salariaþii", 231 "Creditori", 232 "Decontãri cu bugetul", 233 "Decontãri privind asigurãrile sociale".
În aplicarea prevederilor art. 3, alin. (1) din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 174/2005 privind reglementarea unor probleme financiare în anul 2005, potrivit cãrora ordonatorii principali de credite ºi instituþiile publice din subordine, care înregistreazã economii la "Cheltuieli de personal" vor plãti în luna decembrie 2005, integral sau sub formã de avansuri, drepturile aferente acestei luni, în limita economiilor înregistrate, prin derogare de la prevederile art. 53 din Legea nr. 500/2002, cu modificãrile ulterioare ºi pot înregistra în luna decembrie cheltuielile cu salariile, cu condiþia încadrãrii în bugetul aprobat.
- Analiza ºi regularizarea sumelor reprezentând angajamente legale individuale, astfel încât soldul contului sã reflecte obligaþii rãmase neachitate ce decurg din:
- angajamente legale individuale neonorate de furnizori ºi alþi creditori pânã la finele anului;
- angajamente legale individuale onorate de furnizori ºi alþi creditori, materializate în bunuri livrate, lucrãri executate ºi servicii prestate care nu au fost achitate pânã la finele anului, evidenþiate în contabilitate în conturile 234 "Furnizori" ºi 231 "Creditori".
Facturile privind furnizarea de energie electricã, termicã, apã, canal, salubritate, telefon, etc., care reprezintã consumuri aferente lunii decembrie ºi care au fost primite în instituþii dupã data de 31 decembrie 2005 pot fi înregistrate în contabilitate în luna decembrie, cu condiþia încadrãrii în bugetul aprobat.
3.8. Instituþiile publice care au beneficiat de fonduri externe nerambursabile prevãzute în bugetul aprobat pe anul 2005 la capitolul 50.30 "Fonduri externe nerambursabile" derulate în mod direct de instituþie sau prin Oficiul de Plãþi ºi Contractare Phare, întocmesc Anexa nr. 11 "Execuþia fondurilor externe nerambursabile" (formular din situaþiile financiare) care se va completa cu: prevederi iniþiale, prevederi definitive, plãþi efectuate. Datele raportate vor fi puse de acord cu cele din evidenþa agenþiilor de implementare, respectiv cu cele înscrise în situaþiile operative transmise direcþiei de specialitate din Ministerul Finanþelor Publice.
Celelalte fonduri externe nerambursabile care nu sunt cuprinse în bugetul aprobat pe anul 2005 la capitolul 50.30 "Fonduri externe nerambursabile" se raporteazã în anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu destinaþie specialã".
3.9. Instituþiile publice care au în administrare bunuri din domeniul public sau privat al statului ºi al unitãþilor administrativ-teritoriale, dupã caz, precum ºi cele care au participaþii la capitalul social al unor societãþi comerciale, în condiþiile legii, întocmesc Anexa nr. 17 "Situaþia activelor fixe" (formular din situaþiile financiare).
3.10. Anexa nr. 18 "Situaþia creanþelor ºi datoriilor" (formular din situaþiile financiare) se întocmeºte de instituþiile publice pentru creanþele ºi datoriile existente în sold la finele anului 2005 distinct, pe surse de provenienþã a creanþelor, respectiv datoriilor (alocaþii bugetare, venituri proprii, fonduri speciale, intrãri de credite externe).
Instituþiile publice finanþate din venituri proprii ºi subvenþii de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupã caz, raporteazã situaþia creanþelor ºi datoriilor la codurile 21 (pentru creanþe) ºi 24 (pentru datorii).
3.11. Anexa nr. 20 "Plãþi restante" (formular din situaþiile financiare) se completeazã cu sumele reprezentând plãþi restante faþã de furnizori, bugetul de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale ºi alþi creditori.
3.12. Anexa nr. 12a "Venituri, cheltuieli ºi excedente ale bugetelor locale pe unitãþi administrativ-teritoriale pe anul 2005" (formular din situaþiile financiare) se întocmeºte anual de unitãþile administrativ-teritoriale cu indicatori de sintezã privind veniturile proprii ºi celelalte surse în completare, cheltuielile ºi excedentul bugetului local respectiv. Direcþiile generale ale finanþelor publice judeþene ºi a municipiului Bucureºti centralizeazã indicatorii respectivi pe ansamblul judeþului ºi municipiului Bucureºti ºi depun formularul centralizat o datã cu situaþiile financiare anuale.
3.13. Intrãrile de credite externe prevãzute în bugetul aprobat pentru anul 2005 se raporteazã în Anexele nr. 3 ºi 4 "Contul de execuþie privind intrãrile de credite externe" (formulare din situaþiile financiare) care se completeazã în conformitate cu instrucþiunile de la pct. 2.11 din Precizãrile metodologice ale Ministerului Finanþelor Publice nr. 15.370/2002 privind închiderea conturilor contabile, întocmirea ºi depunerea situaþiilor financiare privind execuþia bugetarã la 31 decembrie 2001.
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, alte autoritãþi publice care au prevãzute credite bugetare la capitolul 50.14 "Intrãri de credite externe" vor asigura concordanþa între datele înscrise în conturile de execuþie raportate prin sistemul situaþiilor financiare cu cele înscrise în situaþiile operative transmise direcþiei de specialitate din Ministerul Finanþelor Publice.
3.14. Ministerul Administraþiei ºi Internelor, Serviciul Român de Informaþii, Serviciul de Protecþie ºi Pazã, Administraþia Naþionalã a Rezervelor de Stat ºi unitãþile din subordinea acestora care în anul 2005 au intrat în acþiuni de compensare a obligaþiilor faþã de agenþii economici distribuitori de carburanþi ºi lubrifianþi potrivit legii, întocmesc Anexa nr. 21 "Contul de execuþie privind cheltuielile bugetare efectuate prin compensare" (formular din situaþiile financiare).
3.15. Instituþiile publice au obligaþia de a prezenta în anexa la contul de execuþie bugetarã de la 31 decembrie 2005 "Situaþia privind sumele primite ºi utilizate ca donaþii/sponsorizãri" pe structura modelului prevãzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice privind modul de încasare ºi utilizare a fondurilor bãneºti primite sub forma donaþiilor ºi sponsorizãrilor de cãtre instituþiile publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.661bis/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 881 din 11 decembrie 2003.
3.16. Creditorii bugetari care, potrivit legii, gestioneazã veniturile bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetului asigurãrilor pentru ºomaj, bugetului Fondului naþional unic de asigurãri sociale de sãnãtate ºi bugetelor locale raporteazã veniturile neîncasate la 31 decembrie 2005 pe structura fiecãrui buget aprobat (partea de venituri), în Anexa nr. 22 "Situaþia veniturilor neîncasate la 31 decembrie 2005" (formular din situaþiile financiare).
În vederea raportãrii prin situaþiile financiare a bunurilor sechestrate ca mãsurã asiguratorie dispusã prin procedurã administrativã ºi ca modalitate de executare silitã, a garanþiilor depuse de contribuabili pentru înlesnirile acordate, etc., creditorii bugetari vor întocmi Anexa 22a "Situaþia sumelor evidenþiate în conturi în afara bilanþului rezultate din operaþiuni ce decurg din administrarea veniturilor bugetului general consolidat" (formular din situaþiile financiare), care se completeazã cu soldurile conturilor în afara bilanþului prevãzute în anexa la Normele metodologice privind organizarea ºi conducerea contabilitãþii veniturilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 520/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 25 aprilie 2003, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare ºi în Anexa 1 la Precizãrile metodologice ce trebuie avute în vedere la întocmirea ºi depunerea situaþiilor financiare ale instituþiilor publice la data de 30 septembrie 2005, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.494/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 17 octombrie 2005.
3.17. Pentru fondurile constituite în afara bugetului local potrivit prevederilor Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 45/2003 privind finanþele publice locale, aprobatã prin Legea nr. 108/2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se întocmesc conturi de execuþie pe structura aprobatã prin buget, respectiv:
- Contul de execuþie a bugetului împrumuturilor externe ºi interne (Anexa 30);
- Contul de execuþie a bugetului fondurilor externe nerambursabile (Anexa 31);
- Contul de execuþie a veniturilor ºi cheltuielilor evidenþiate în afara bugetului local (Anexa 32).
3.18. În conformitate cu prevederile Legii datoriei publice nr. 313/2004 ºi ale Normelor metodologice pentru înregistrarea ºi raportarea datoriei publice aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 619/2005, în vederea întocmirii de cãtre Ministerul Finanþelor Publice a Contului datoriei publice locale, unitãþile administrativ-teritoriale trebuie sã raporteze împrumuturile contractate direct sau garantate de cãtre acestea, în urmãtoarea structurã:
1. "Contul general al datoriei publice locale directe" (Anexa nr. 24, formular din situaþiile financiare) ºi anume:
a) "Contul datoriei publice locale interne directe" care cuprinde împrumuturile interne contractate direct de unitãþile administrativ-teritoriale prin autoritãþile administraþiei publice locale, de la persoane fizice sau juridice rezidente în România (Anexa nr. 24a, formular din situaþiile financiare).
b) "Contul datoriei publice locale externe directe" care cuprinde împrumuturile externe contractate direct de unitãþile administrativ-teritoriale, prin autoritãþile administraþiei publice locale, de la persoane fizice sau juridice nerezidente în România (Anexa nr. 24b, formular din situaþiile financiare).
Macheta "Contului general al datoriei publice locale" este prevãzut în anexa nr. 6 iar modul de completare la pct. 7 de la Cap. 3 "Structura Contului general al datoriei publice".
2. "Situaþia garanþiilor locale pentru împrumuturi interne ºi externe" (Anexa nr. 25, formular din situaþiile financiare) ºi anume:
a) "Situaþia garanþiilor locale pentru împrumuturi interne", care cuprinde valoarea garanþiilor emise de unitãþile administrativ-teritoriale pentru împrumuturile interne contractate de agenþii economici ºi serviciile publice din subordinea unitãþilor administrativ-teritoriale (Anexa nr. 25a, formular din situaþiile financiare);
b) "Situaþia garanþiilor locale pentru împrumuturi externe", care cuprinde valoarea garanþiilor emise de unitãþile administrativ-teritoriale pentru împrumuturile externe contractate de agenþii economici ºi serviciile publice din subordinea unitãþilor administrativ-teritoriale (Anexa nr. 25b, formular din situaþiile financiare).
Macheta "Situaþiilor garanþiilor locale pentru împrumuturi interne ºi externe" este prezentatã în anexa nr. 7 iar modul de completare la pct. 8 de la Cap. 3 "Structura Contului general al datoriei publice".
În conformitate cu prevederile pct. 9 din Cap. 3 "Structura Contului general al datoriei publice", Contul general al datoriei publice locale directe ºi Situaþia garanþiilor locale pentru împrumuturi interne ºi externe se întocmesc centralizat pe ansamblul judeþului (Municipiului Bucureºti) ºi vor fi însoþite de un raport în care se analizeazã principalele probleme legate de nivelul datoriei publice directe ºi al serviciului datoriei publice locale directe.
3.19. Instituþiile publice care deþin în numele statului acþiuni la societãþi comerciale, societãþi/companii naþionale precum ºi în capitalul unor organisme internaþionale, întocmesc Anexa nr. 26 "Situaþia acþiunilor deþinute de instituþiile publice în numele statului român, la societãþi comerciale, societãþi/companii naþionale precum ºi în capitalul unor organisme internaþionale, la data de 31 decembrie 2005", anexa la prezentele norme.
3.20. Unitãþile administrativ-teritoriale întocmesc Anexa nr. 29 "Contul de execuþie a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adãugatã pentru bugetele locale la 31 decembrie 2005", anexa la prezentele norme.
3.21. Situaþiile financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanþelor Publice mai cuprind:
- Situaþia soldurilor conturilor de disponibilitãþi aflate la trezoreriile statului ºi unitãþile bãncilor comerciale la data de 31 decembrie 2005 (anexa nr. 5);
- Situaþia privind creditele deschise ºi plãþile de casã efectuate prin trezoreriile statului la data de 31 decembrie 2005 (anexa nr. 6);
- Situaþia privind execuþia veniturilor ºi cheltuielilor bugetelor locale pe unitãþi administrativ-teritoriale la 31 decembrie 2005 (anexa nr. 7);
- Situaþia numãrului de instituþii de protecþie a copilului aflat în dificultate ºi a numãrului de copii asistaþi la 31 decembrie 2005 (anexa nr. 7a);
- Situaþia numãrului de instituþii de protecþie specialã a persoanelor cu handicap ºi a numãrului de asistaþi la 31 decembrie 2005 (anexa nr. 7b);
- Situaþia realizãrii investiþiilor finanþate parþial din împrumuturi externe la 31 decembrie 2005 (anexa nr. 12c) care se întocmeºte de unitãþile administrativ-teritoriale care realizeazã investiþii finanþate parþial din împrumuturi externe.
4. Semnarea ºi depunerea situaþiilor financiare
4.1. Situaþiile financiare anuale compuse din bilanþ, cont de execuþie bugetarã ºi anexe ce se întocmesc de instituþiile publice se semneazã de conducãtorul instituþiei ºi de conducãtorul compartimentului financiar-contabil sau de altã persoanã împuternicitã sã îndeplineascã aceastã funcþie.
4.2. Instituþiile publice au obligaþia sã prezinte la unitãþile teritoriale ale trezoreriei statului la care au deschise conturile de finanþare sau de disponibilitãþi, dupã caz, bilanþul contabil ºi contul de execuþie bugetarã pe anul 2005, pentru obþinerea vizei privind exactitatea plãþilor de casã ºi a soldurilor conturilor de disponibilitãþi, care trebuie sã coincidã cu cele din conturile corespunzãtoare deschise la unitãþile teritoriale ale trezoreriei statului.
Instituþiile publice au obligaþia sã prezinte situaþiile financiare ordonatorului de credite superior, la termenele stabilite de acesta, numai dupã obþinerea vizei de la unitatea de trezorerie a statului pentru confirmarea exactitãþii plãþilor de casã ºi a disponibilitãþilor din conturi.
Situaþiile financiare care nu corespund cu datele din evidenþa trezoreriilor statului se vor restitui instituþiilor publice respective pentru a introduce corecturile corespunzãtoare.
Este interzis instituþiilor publice sã centralizeze bilanþurile ºi conturile de execuþie ale instituþiilor din subordine fãrã viza unitãþilor de trezorerie a statului.
4.3. Situaþiile financiare anuale vor fi însoþite de raportul de analizã pe bazã de bilanþ în care se prezintã în mod deosebit situaþia creanþelor pe categorii ºi surse de finanþare ºi cauzele care le-au determinat, precum ºi mãsurile stabilite pentru lichidarea acestora.
Se vor menþiona ºi cauzele care au determinat efectuarea de plãþi în avans pentru realizarea unor acþiuni ºi categorii de cheltuieli finanþate din fonduri publice, potrivit legii, care nu s-au materializat în bunuri livrate, lucrãri executate ºi servicii prestate ºi care nu au fost restituite instituþiilor publice pânã la finele anului, pentru reconstituirea plãþilor de casã.
O atenþie deosebitã se va acorda ºi obligaþiilor rãmase neachitate la finele anului, în special a plãþilor restante cãtre agenþii economici sau instituþii de credit, cu efecte negative asupra blocajului economico-financiar, cu explicarea principalelor cauze care au dus la existenþa plãþilor restante la sfârºitul anului.
În cazul în care din centralizarea datelor se constatã existenþa unor obligaþii neachitate la scadenþã pentru bunuri achiziþionate, lucrãri executate ºi servicii prestate, ordonatorii principali de credite dispun, prin compartimentele de audit, controlul asupra modului de respectare a dispoziþiilor legale în vigoare la încheierea angajamentelor legale, având obligaþia de a prezenta în raportul de analizã pe bazã de bilanþ mãsurile luate.
Instituþiile publice care în anul 2005 au inclus pe cheltuieli, în condiþiile legii, contravaloarea unor pagube care nu se datoreazã culpei unei persoane menþioneazã natura ºi valoarea pagubelor respective.
În raportul de analizã pe bazã de bilanþ se menþioneazã ºi valoarea activelor fixe scoase din funcþiune înainte de expirarea duratei normale de utilizare, precum ºi a bunurilor materiale declasate sau clasate, dupã caz.
Ordonatorii de credite au obligaþia de a analiza structura stocurilor inventariate ºi de a determina materialele aflate în stoc fãrã miºcare, cu miºcare lentã sau de prisos, cauzele menþinerii acestora, precum ºi identificarea persoanelor vinovate de imobilizarea fondurilor în astfel de bunuri.
În situaþia în care la raportarea intrãrilor de credite externe existã diferenþe semnificative între datele operative ºi cele finale, în raport se vor explica motivele acestor diferenþe.
4.4. Potrivit prevederilor art. 13, alin. (2), lit. g) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002, "Compartimentul de audit public intern auditeazã, cel puþin o datã la 3 ani, fãrã a se limita la acestea [...], sistemul contabil ºi fiabilitatea acestuia", în consens cu buna practicã în domeniu, situaþiile financiare anuale proprii ale ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale ºi locale, ale altor autoritãþi publice, instituþiilor publice autonome ºi ale instituþiilor publice subordonate, la 31 decembrie 2005 sã fie însoþite de un raport care sã prezinte, în sintezã, nivelul de asigurare al managementului asupra fiabilitãþii sistemului contabil, recomandãrile formulate ºi stadiul implementãrii acestora.
4.5. În conformitate cu prevederile art. 3 din Hotãrârea Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificãrii activitãþilor din economia naþionalã CAEN, organele de specialitate ale administraþiei publice centrale ºi locale ºi instituþiile publice subordonate au obligaþia înscrierii în cartuºul de pe prima paginã a formularului "Situaþii financiare" a codului de activitate CAEN din Clasificarea activitãþilor din economia naþionalã - ediþie revizuitã, aprobatã prin Ordinul preºedintelui Institutului Naþional de Statisticã nr. 601/2002.
4.6. Ministerele ºi celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, alte autoritãþi publice ºi instituþiile publice autonome au obligaþia sã se prezinte la Direcþia generalã a tehnologiei informaþiei din cadrul Ministerului Finanþelor Publice pentru a primi gratuit discheta cu programul informatic de contabilitate publicã, respectiv de centralizare a situaþiilor financiare pentru instituþii publice, în vederea depunerii situaþiei financiare centralizate la Ministerul Finanþelor Publice ºi pe suport magnetic.
Nu se admite depunerea situaþiilor financiare la 31 decembrie 2005 fãrã prezentarea pe suport magnetic.
4.7. Prezentele precizãri se aplicã în mod corespunzãtor ºi de cãtre primãriile comunale.
4.8. Situaþiile financiare se depun la organul ierarhic superior la termenele stabilite de acesta în cadrul termenului stabilit prin prezentele norme metodologice.
Situaþiile financiare centralizate privind execuþia bugetului de stat pe anul 2005, execuþia bugetului asigurãrilor sociale de stat ºi fondurilor speciale întocmite de ministere, celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, alte autoritãþi publice ºi instituþiile publice autonome, precum ºi situaþiile financiare privind execuþia bugetului local pe anul 2005, întocmite de direcþiile generale ale finanþelor publice judeþene ºi a municipiului Bucureºti, se depun la Ministerul Finanþelor Publice - Direcþia generalã a contabilitãþii publice ºi a sistemului de decontãri în sectorul public - cel mai târziu pânã la data de 1 martie 2006.
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, alte autoritãþi publice ºi instituþiile publice autonome depun o copie de pe situaþiile financiare centralizate ºi la Direcþia generalã programare bugetarã ºi coordonarea politicilor publice sectoriale din cadrul Ministerului Finanþelor Publice.
Situaþiile financiare centralizate se depun la Ministerul Finanþelor Publice de conducãtorii compartimentelor financiar-contabile sau de persoane cu atribuþii în activitatea de analizã ºi centralizare a acestora care sã poatã oferi informaþiile necesare în legãturã cu structura ºi conþinutul informaþiilor din situaþiile financiare prezentate.
4.9. Prevederile precizãrilor emise de Ministerul Finanþelor Publice privind închiderea conturilor, întocmirea ºi centralizarea situaþiilor financiare anterioare exerciþiului curent rãmân valabile în mãsura în care nu au fost modificate prin prezentele norme metodologice.
4.10. Normele metodologice privind organizarea ºi conducerea contabilitãþii instituþiilor publice, Planul de conturi pentru instituþii publice ºi a instrucþiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanþelor publice nr. 1.917/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1186 bis din 29 decembrie 2005, vor fi aplicate de cãtre toate instituþiile publice indiferent de subordonare ºi de sursa de finanþare începând cu 1 ianuarie 2006.
Reglementãrile de mai sus pot fi gãsite ºi pe site-ul Ministerului Finanþelor Publice: www.mfinante.ro/Legislaþie/Reglementãri contabile.
Comentarii articol (1)