Obligațiile pe care le vor avea angajatorii vizavi de folosirea telesalariaților sunt incluse în Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă. Documentul a apărut luni în Monitorul Oficial și se va aplica începând de joi.
Potrivit prevederilor din noul act normativ al Parlamentului, telemunca va reprezenta „forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor”.
Concret, este vorba de persoanele care pot lucra de acasă sau din oricare alt loc, folosind un desktop/laptop conectat la internet sau un telefon inteligent ori o tabletă. La fel ca orice altă activitate salarială, telemunca va putea fi desfășurată numai în baza unui contract individual de muncă.
Pentru a explica angajatorilor ce va însemna folosirea telesalariaților, am selectat câteva obligații relevante pe care le vor avea firmele începând de joi.
În continuare poți citi despre:
- obligația de a încheia contracte individuale de muncă și cu telesalariații;
- diferențele esențiale dintre un contract de muncă obișnuit și un contract de telemuncă;
- programul de lucru al telesalariaților;
- asigurarea echipamentelor de care au nevoie telesalariații.
1. Vor trebui încheiate contracte de muncă și cu telesalariații
Salariații nu vor putea fi obligați de angajator să desfășoare telemuncă, ci aceștia vor trebui să-și dea acordul în prealabil. Acordul se va da fie prin semnarea contractului individual de muncă, la momentul angajării, fie prin semnarea unui act adițional la un contract de muncă deja existent. „Activitatea de telemuncă se bazează pe acordul de voință a părților și se prevede în mod expres în contractul individual de muncă odată cu încheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act adițional la contractul individual de muncă existent”, scrie în Legea nr. 81/2018, încălcarea prevederii urmând să poată fi sancționată cu amendă de 5.000 de lei.
2. Contractul individual de muncă va conține informații specifice
În cazul telesalariaților, contractul individual de muncă va trebui să conțină anumite informații specifice activității de telemuncă. Concret, în afară de elementele obligatorii oricărui contract individual, va trebui să existe, printre altele, o precizare că salariatul lucrează în regim de telemuncă, perioada/zilele în care se desfășoară munca la birou (dacă este cazul), locul/locurile de desfășurare a telemuncii (convenite de părți), modul de evidențiere a orelor de muncă prestate sau obligația angajatorului de a asigura transportul materialelor folosite de telesalariați în munca lor. Lipsa din contract a informațiilor specifice telemuncii va echivala, în cazul angajatorilor, cu amendarea cu o sumă de 5.000 de lei. Punctual, lipsa doar a precizării că salariatul desfășoară telemuncă va putea aduce o amendă de 10.000 de lei pentru fiecare contract din care lipsește informația.
3. Programul de lucru se va stabili împreună cu telesalariații
Programul de lucru al telesalariaților va fi stabilit de comun acord cu angajatorul, prevede noua lege. Acest lucru se va face „în conformitate cu prevederile contractului individual de muncă, regulamentului intern și/sau contractului colectiv de muncă aplicabil, în condițiile legii”, fiind subliniat în document că orele suplimentare vor fi interzise în cazul telesalariaților cu normă parțială.
4. Vor trebui asigurate echipamentele necesare telesalariaților
Firmele vor fi obligate să asigure mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii (de exemplu, să asigure conexiunea la internet, desktopuri/laptopuri, telefoane inteligente etc.), să instaleze, să verifice și să întrețină echipamentul de muncă necesar, precum și să asigure condiții pentru ca telesalariații să primească o instruire suficientă și adecvată în domeniul securității și sănătății în muncă. Încălcarea acestor obligații va putea aduce angajatorilor o amendă de 2.000 de lei pentru fiecare dintre ele.