Sistemul bonus-malus a fost modificat din nou, din moment ce cadrul legal al asigurărilor RCA a fost, de asemenea, schimbat încă o dată în luna iulie 2017. Practic, în baza sistemului bonus-malus, la înnoirea contractului RCA, șoferii se pot bucura de reducerea prețului asigurării (dacă n-au avut evenimente nefericite în trafic) sau pot suporta o majorare a acestuia (dacă au fost implicați în accidente).
Noutățile sunt incluse în Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 20/2017 privind asigurările auto din România și acestea au intrat în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 624 din 1 august 2017.
De principiu, regulile stabilite la finele anului 2016 se păstrează, însă sunt reintroduse (aproximativ) vechile bonusuri și penalizări. Mai exact, bonusul maxim constă într-o reducere cu 50% a prețului asigurării RCA, în timp de penalizarea maximă înseamnă majorarea prețului cu 80% (față de 100%, cât era înainte), însă acum nu mai există mai multe clase de bonus decât cele de malus.
Coeficienții aferenți claselor de bonus-malus aplicabile de acum înainte sunt detaliate în tabelul următor, așa cum se regăsesc în anexa normei ASF:
Clasa bonus-malus | Coeficient aplicat prețului asigurării |
B8 | 50% |
B7 | 60% |
B6 | 70% |
B5 | 75% |
B4 | 80% |
B3 | 85% |
B2 | 90% |
B1 | 95% |
B0 | 100% |
M1 | 110% |
M2 | 120% |
M3 | 130% |
M4 | 140% |
M5 | 150% |
M6 | 165% |
M7 | 170% |
M8 | 180% |
Până acum, așa cum am prezentat în acest articol, coeficientul de majorare sau cel de reducere putea ajunge la cel mult 32%. Asta înseamnă că acum șoferii pot beneficia de o reducere mai mare a prețului asigurării, dar, în același timp, pot fi penalizați mult mai drastic.
Sistemul bonus-malus e format, la fel cum se întâmpla și până acum, din categoria de bază B0 (atribuită unui asigurat nou, fără istoric în asigurare), opt clase de bonus și opt clase de malus. La stabilirea reducerilor sau a penalizărilor, asigurătorii RCA vor lua în calcul accidentele pentru care se plătesc daune (conducătorul fiind responsabil parțial sau total) în ultimul an de dinaintea intrării în vigoare a contractului RCA.
„Reducerea sau majorarea stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor practicate de către asigurătorul RCA la care potențialul asigurat urmează să încheie contractul RCA, în vigoare la data la care se încheie contractul RCA. Perioada de referință este anul calendaristic anterior datei de intrare în vigoare a contractului RCA. Pentru aplicarea unui malus sunt luate în calcul evenimentele pentru care este plătită o daună în perioada de referință, în care se reține responsabilitatea totală sau parțială a conducătorului auto”, scrie în norma ASF.
Pe de o parte, dacă în perioada de referință șoferii nu sunt implicați în niciun accident ce necesită plata unor daune, aceștia se pot bucura de o reducere a prețului asigurării auto. Pe de altă parte, dacă în perioada de referință sunt înregistrate daune plătite, conducătorii trebuie să plătească un preț majorat. Concret, vorbim de o penalizare efectivă cu două clase pentru fiecare daună plătită, potrivit normei ASF, ceea ce reprezintă o altă schimbare față de vechiul cadru legal. Înainte, reducerea clasei de bonus sau aplicarea clasei de malus se făcea astfel:
- două clase pentru fiecare daună materială;
- patru clase pentru două sau mai multe daune materiale;
- șase clase pentru daunele care conțin și despăgubiri pentru vătămarea sănătății și a integrității corporale ori pentru deces.
O altă deosebire față de vechile reguli este aplicarea clasei de bonus-malus, în cazul deținerii mai multor mașini, în funcție de proprietar. Mai precis, pentru asigurații persoane fizice cu mai multe automobile, aceeași clasă de bonus-malus e aplicată tuturor acestora, în timp ce în cazul persoanelor juridice sistemul bonus-malus e aplicat separat pentru fiecare vehicul. Înainte, nu se făcea diferență între proprietari, iar clasa se aplica distinct pentru fiecare automobil deținut.
Comentarii articol (1)