Firme cu datorii la stat de peste 2,2 miliarde de euro fac afaceri cu concerne externe, specializate pe piata româneasca: ABB, Siemens, General Electric, Alstom sau Itochu. Piata este banoasa, deoarece din sistem fac parte si Hidroelectrica, Transelectrica sau Conpet, care nu au datorii la stat. Caietele de sarcini sunt astfel ticluite încât firmele românesti, cu datorii la stat, nici macar nu au voie sa participe la licitatii. Interdictia le-a venit în 2002 prin HG 461.
Firmele românesti, scoase din piata prin HG-uri
Companii precum Huila Petrosani, CFR, Metrorex, Electroputere Craiova, Termoelectrica sau Electrica Transilvania Nord si Sud cumulau datorii la stat de peste 2,2 miliarde de euro la 31 decembrie 2005. Aceste companii au contracte de sute de milioane de euro pentru modernizare, aproape exclusiv cu firme externe. Caietele de sarcini sunt astfel concepute încât firmele românesti pierd din start licitatiile, desi au produse similare cu cele ale firmelor câstigatoare. "Lovitura ne-a fost data în 2002, când a fost emisa HG 461, conform careia firmele românesti cu datorii nu au voie sa participe la licitatii. Neparticipând, pierdeau contracte, dar si piata, prin intermediul HG-urilor. Electroputere Craiova are exact aceasta experienta, desi este constructorul a 70-80 la suta al întregul sistem energetic românesc. Licitatiile pentru livrarea unor produse precum: transformatoare de mare putere - pret peste un milion euro/motor, transformatoare de curent sau separatoare electrice sunt aduse din afara desi le produce si Electroputere", declara Aurel Bojenoiu, liderul sindicatelor Electroputere. Razvan Purdila, director în Transelectrica, sustine ca uzina din Craiova a câstigat o licitatie pentru statia Fântânele: "Alte licitatii însa au fost câstigate de Siemens prin reprezetanta ei, Rade Koncar, din Croatia. Oferta nemtilor a fost mai buna", sustine oficialul Transelectrica. Uzina Unio Satu Mare a avut si ea o experienta urâta cu Itochu Japonia pentru modernizarea complexului Paroseni. "A venit cu finantarea proiectului si a câstigat. Dar la subcontractari a folosit o firma din Polonia, nicidecum Unio Satu Mare, desi producem exact la acelasi nivel de calitate", ne-a declarat unul dintre directorii Unio Satu Mare.
Metrorex - miloaga la stat, generoasa cu Alstom
O afacere "made in România" exista si la Metrorex, unde societatea primeste anual subventii din partea statului pentru supravietuire. Acestea au fost de 29 milioane de euro în 2005 si vor fi de cel putin 32 milioane de euro în 2006. Una din pietrele de moara de gâtul Metrorex o reprezinta contractul cu firma Alstom Franta, încheiat pe 15 ani. Acesta are o valoare de 240 milioane de euro si a fost încheiat în 2003, în timpul unei întâlniri la Paris dintre Ion Iliescu si premierul Jean Pierre Raffarin. Exact în aceeasi perioada exista un acord de principiu între UE si Franta pentru salvarea de la faliment a concernului Alstom. Acest contract este folosit ca moneda de schimb de sindicatele de la Metrorex ori de câte ori vor sa faca presiuni asupra autoritatilor pentru majorari salariale. Prin reprezentanta din România, Alstom asigura mentenanta vagoanelor Metrorex, dar cu aceiasi muncitori si tehnicieni din vechiul departament de întretinere.
Comentarii articol (0)