__________
ACTUALIZARE (23.09.2020): Proiectul de lege a devenit ulterior Legea 162/2020. Informații mai multe sunt aici.
__________
Introducerea unor noi documente de identitate este o problemă discutată de ceva ani de către autorități. Concret, cărțile electronice de identitate ar fi trebuit eliberate începând cu 2014, doar că acest lucru nu s-a putut face, deoarece Guvernul nu a stabilit cum vor arăta noile buletine și ce date vor cuprinde. Primii pași în realizarea acestui plan s-au făcut anul acesta, când un proiect legislativ a trecut de Guvern și a intrat în dezbaterea Parlamentului.
De curând, Senatul a aprobat Proiectul de lege pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români. Acum e rândul deputaților să se pronunțe cu privire la proiect. Din raportul depus recent de comisia de specialitate nu rezultă alte amendamente la forma votată de Senat, așa că ne putem aștepta ca acesta să fie votat curând. Intrarea sa în vigoare mai depinde și de aprobarea prin decret de către șeful statului și de publicarea în Monitorul Oficial.
Iată ce știm, la acest moment, despre modificările ce vor fi supuse curând votului decizional la Camera Deputaților:
1. Românii vor avea un buletin electronic, pe care-l vor putea folosi și online
Cartea electronică de identitate va putea fi folosită de titularul său și online, pentru a beneficia de serviciile electronice bancare, fiscale, sociale, de educație ș.a.m.d. Noul tip de buletin ar aduce garanții suplimentare de securitate, micșorând tot mai mult posibilitatea folosirii unor documente false de identitate. Documentul de identitate va cuprinde și o imagine facială a titularului, dar și amprentele a două degete (opțional).
2. Buletinul va putea fi folosit drept card de sănătate
Odată ce noul buletin (cartea de identitate electronică) va fi emis titularului, acesta nu va mai avea nevoie și de cardul de sănătate pentru a proba calitatea sa de asigurat în sistem, pentru că buletinul va înlocui cardul de sănătate.
"Noul document de identitate nu va conține date medicale, ci doar datele de identificare ale titularului. Cardul de sănătate își încetează valabilitatea în momentul emiterii către titular a unei cărți electronice de identitate. Pentru persoanele care nu vor solicita eliberarea unei cărți electronice de identitate, se vor emite în continuare carduri de sănătate, în aceleași condiții din prezent", scrie în comunicatul Guvernului.
3. Și copiii sub 14 ani vor putea avea buletin electronic sau simplu
Acum, regula este că actul de identitate se eliberează abia de la vârsta de 14 ani. Proiectul de lege ar putea schimba acest lucru, pentru că le-ar da părinților posibilitatea să ceară o carte electronică de identitate și pentru copiii lor mai mici de 14 ani. "În cazul minorilor, la solicitarea părinților sau a reprezentaților legali, se introduce posibilitatea eliberării unei cărți de identitate simplă sau electronică, indiferent de vârsta copilului", se specifică în comunicat.
4. Nu toți românii vor fi obligați să aibă cărți electronice de identitate
Actul în dezbatere propune ca, pentru românii care nu sunt de acord cu ideea de carte electronică de identitate, din motive religioase sau de conștiință, aceștia să poată avea un tip de carte de identitate simplă. Asta înseamnă că buletinul lor nu va conține datele lor biometrice, adică imagina feței și, după caz, amprentele a două degete și că nu-l vor putea folosi pentru serviciile on-line de care vorbeam mai sus. Practic, acest tip de buletin simplu nu ar fi foarte diferit de ceea ce avem în prezent.
5. Alte perioade de valabilitate pentru cărțile de identitate
Totodată, actul va stabili termene diferențiate de valabilitate a actelor de identitate, în funcție de vârsta titularului, astfel încât să fie surprinse mai bine schimbările aspectului nostru fizic: valabilitate de doi ani, pentru cei de până la 14 ani; patru ani, pentru cei între 14 și 18 ani; zece ani, pentru cei care împlinesc 18 ani și valabilitate nelimitată pentru cei care împlinesc 60 de ani, însă numai pentru buletinele simple, nu și cele electronice.
Atenție! Proiectul de lege privind cartea electronică de identitate NU se aplică la acest moment. Pentru a intra în vigoare, el trebuie să treacă de votul Camerei Deputaților, să fie promulgat de șeful statului și publicat apoi în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (9)