Introducerea unui nou mecanism pentru colectarea TVA, cunoscut sub numele de split payment, este una dintre măsurile regăsite în programul de guvernare și inclusă în Ordonanța Guvernului nr. 23/2017, aprobată miercuri de Executiv și publicată joi în Monitorul Oficial.
Astfel, opțional din octombrie 2017, dar obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2018, firmele înregistrate în scopuri de TVA își vor mai deschide un cont bancar, dedicat TVA. Practic, din acest cont special, deschis la Trezorerie sau la bănci, așa cum vom arăta mai jos, societățile nu vor putea retrage bani, aceștia urmând a fi blocați pentru transferul taxei către stat sau furnizori.
"Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, de la 1 ianuarie 2018, de a deține și gestiona un cont de TVA pentru încasarea și plata TVA aferente operațiunilor taxabile (achiziții de bunuri/servicii, livrări de bunuri/prestări servicii). De asemenea, instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația, începând cu aceeași dată, de a deține un cont de TVA pentru încasarea taxei pe valoarea adăugată aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile realizate", scrie într-un comunicat al Guvernului remis redacției noastre.
Potrivit prevederilor din actul normativ citat, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația să deschidă conturi distincte pentru încasarea TVA, aceste conturi urmând să fie deschise în lei sau valută, după caz.
Plata defalcată a TVA se va aplica pentru toate livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile din punct de vedere al taxei, astfel că firmele și instituțiile publice, indiferent că sunt sau nu plătitoare de TVA, vor avea obligația de a achita contravalorea TVA în aferente achizițiilor de bunuri și servicii efectuate în contul distinct deschis de furnizor/prestator.
Concret, noul mecanism de split TVA presupune, în principal, următoarele:
- deschiderea unui cont de TVA de către persoanele impozabile, inclusiv instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA;
- plata de către beneficiari - instituții publice, persoane impozabile, cu excepția persoanelor fizice neînregistrate și care nu au obligația de a se înregistra în scopuri de TVA, a TVA aferente operațiunilor taxabile în contul distinct de TVA al furnizorului/prestatorului;
- virarea/depunerea TVA aferente încasărilor în numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar de către furnizor/prestator în contul său de TVA în termen de șapte zile de la încasare;
- utilizarea sumelor din acest cont distinct de TVA pentru achitarea de către furnizor/prestator a taxei aferente achizițiilor sale furnizorilor/prestatorilor săi, precum și a taxei datorate bugetului de stat;
- posibilitatea transferului de sume din conturile de TVA în alt cont de către titular doar cu aprobarea ANAF;
- interzicerea retragerii în numerar a unor sume din contul de TVA.
Firmele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor trebui să deschidă conturile pentru încasarea și plata taxei la unități ale trezoreriei statului sau la instituții de credit (bănci) care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
- structura codului IBAN aferent conturilor să conțină în mod unic șirul de caractere TVA;
- nu permit eliberarea de numerar din acest cont.
În plus, de la 1 ianuarie 2018, băncile vor fi obligate să mai asigure, pentru debitarea și creditarea contului de TVA, un mecanism automat/manual care să verifice că tranzacțiile cu instrumente bancare se realizează doar între aceste conturi, după cum urmează:
- la debitarea contului de TVA, existența unui IBAN beneficiar care să conțină în structura sa șirul de caractere TVA;
-
permiterea debitării contului în următoarele situații:
- sume achitateîntr-un alt cont decât un cont de TVA, ca urmare a virării eronate ca urmare a unor corecții în urma unor erori materiale în procesul de plată;
- sume transferateîn contul curent al titularului deschis la aceeași instituție de credit;
- sume transferateîn conturile de venituri bugetare/disponibilități, în cazul instituțiilor publiceînregistrate în scopuri de TVA;
- alte sume rezultate din operațiuni stabilite prin ordin al președintelui ANAF.
De altfel, în cazul în care condițiile de mai sus nu vor fi respectate, instituțiile de credit nu vor procesa tranzacțiile respective.
Plata greșită a TVA va putea fi sancționată chiar și cu jumătate din sumă
Referitor la contravenții și sancțiuni, OG nr. 23/2017 prevede:
- stabilirea unei perioade de grație de șapte zile lucrătoare în cadrul căreia să se corecteze erorile;
- în cazul în care erorile nu vor fi corectate în termenul de șapte zile lucrătoare, se va aplica o penalitate de 0,06% pe zi din valoarea TVA, dar nu mai mult de 30 de zile;
- după termenul de 30 de zile, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se va aplica o amendă de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA se va aplica o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.
Nu în ultimul rând, în perioada premergătoare aplicării obligatorii a măsurii, respectiv 1 octombrie - 31 decembrie 2017, agenții economici vor putea opta pentru aplicarea opțională a plății defalcate a TVA, caz în care vor beneficia de anumite facilități, așa cum am explicat aici.
Vă reamintim că, în forma sa inițială de proiect, documentul stabilea introducerea noului mecanism de TVA opțional de 1 septembrie și obligatoriu de la 1 octombrie 2017. Totuși, implementarea noilor măsuri într-un timp atât de scurt a iscat numeroase critici din partea specialiștilor, astfel că autoritățile au actualizat prevederile inițiale și au amânat, cu trei luni, termenul de la care firmele cu cod de TVA vor fi obligate să aibă un cont dedicat acestei taxe.