Modificări la Codul fiscal
Numeroase schimbări importante în mai multe zone cheie ale fiscalității sunt incluse în trei proiecte de acte normative aprobate miercuri de Guvern, în cadrul ședinței săptămânale.
Astfel, prima modificare pregătită de Executiv și inclusă într-un proiect de modificare a Codului fiscal constă în creșterea accizei la carburanți. Mai precis, acciza la benzină va crește de la 1.656,36 lei la 2.035,40 lei/mia de litri, iar cea la motorină de la 1.518,04 la 1.897,08 lei/mia de litri, majorarea urmând să se facă în două etape, 15 septembrie și 1 octombrie 2017, potrivit unui comunicat de presă remis redacției noastre.
” (...) accizele pentru benzine și motorină se majorează gradual, în două etapte, cu 0,16 lei/litru, începând cu 15 septembrie 2017, și cu încă 0,16 lei/litru, începând cu 1 octombrie 2017. Aceste niveluri ale accizelor pentru carburanți sunt valabile până în anul 2022, inclusiv", scrie în informarea venită de la Guvern.
Totodată, în proiectul de act normativ votat de Guvern există o serie de prevederi aplicabile din prima zi a anului viitor. Astfel, în ceea ce privește impozitul pe venit, Guvernul vrea să stabilească reguli clare pentru încadrarea veniturilor din activități independente ca fiind obținute din România sau din străinătate, după cum urmează:
- veniturile din activități independente sunt considerate ca fiind obținute din România, în funcție de locul desfășurării activității, indiferent dacă sunt primite din România sau din străinătate;
- veniturile din drepturi de proprietate intelectuală sunt considerate ca fiind obținute din România, numai dacă sunt primite de la un plătitor de venit din România sau de la un nerezident prin intermediul unui sediu permanent al acestuia stabilit în România.
Potrivit Codului fiscal, veniturile din activități independente cuprind veniturile din activități de producție, comerț, prestări de servicii, veniturile din profesii liberale și veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, realizate în mod individual și/sau într-o formă de asociere, inclusiv din activități adiacente.
Notă: În forma sa inițială, publicată de Ministerul de Finanțe, documentul stabilea și eliminarea impozitului pe dividende, scutirea medicilor de la plata impozitului pe venit sau facilități fiscale pentru persoanele care își cultivă terenurile agricole. Toate aceste măsuri nu se mai regăsesc însă în forma adoptată de Guvern și care va apărea în Monitor. Detalii suplimentare, aici.
Impozitarea reprezentanțelor firmelor străine
În prezent, o companie străină care are o reprezentanţă autorizată să funcţioneze în România are obligaţia de a plăti un impozit egal cu echivalentul în lei al sumei de 4.000 euro, stabilită pentru un an fiscal.
Totuși, acest impozit ar urma să fie stabilit la 18.000 de lei pentru un an fiscal și va trebui plătit până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului de impunere. Acum, impozitul pe reprezentanță se poate achita în două tranșe egale, până la termenele de 25 iunie și 25 decembrie a anului de impunere.
"Organele fiscale teritoriale au sesizat dificultăți în declararea, plata și stabilirea obligațiilor accesorii, când acestea se impun, pentru impozitul pe reprezentanță stabilit în valută. Astfel, în vederea administrării unitare a impozitului pe reprezentanțe și prelucrării automate a declarației privind acest impozit se impune stabilirea unui impozit pe reprezentanță în lei", este explicat în nota de fundamentare anexată proiectului.
Nu în ultimul rând, modificările ar urma să vizeze și impozitul pe profit, acolo unde se propune deducerea cheltuielilor reprezentând valoarea creanțelor înstrăinate, potrivit legii, în limita unui plafon de 30% din valoarea creanțelor înstrăinate.
În prezent, cheltuielile reprezentând valoarea creanţelor înstrăinate sunt integral deductibile la calculul rezultatului fiscal, indiferent de nivelul veniturilor înregistrate din înstrăinarea creanțelor respective. Prin urmare, băncile, spre exemplu, își pot deduce integral aceste cheltuieli la calculul rezultatului fiscal, însă noile prevederi vizează și firmele, așa cum am explicat aici.
Implementarea sistemului split TVA, aprobată de Guvern
Un sistem de plată defalcată a TVA, cunoscută sub numele de split payment, va fi introdus în mod opțional de la 1 octombrie 2017 și obligatoriu de la 1 ianuarie 2018, pentru toate firmele înregistrate în scopuri de TVA, care vor fi nevoite practic să își deschidă cont separat de TVA, la Trezorerie sau la bănci, din care să nu poată retrage bani, ci doar să primească de la clienții pe care îi au.
Măsura este inclusă într-un proiect de ordonanță publicat de Ministerul Finanțelor și aprobat ieri de Guvern, ceea ce înseamnă că documentul mai are nevoie doar de publicarea în Monitorul Oficial pentru a se aplica.
Totodată, pentru firmele care vor aplica noul mecanism între 1 octombrie și 31 decembrie 2017 sunt prevăzute diverse facilități, respectiv o reducere de 5% din impozitul pe profit sau, după caz, din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, dar și anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la finalul lunii septembrie - detalii, aici.
Potrivit informațiilor furnizate de Executiv în programul de guvernare, sistemul split payment, adică o divizare a plății, va fi implementat pe modelul folosit și în alte state europene, însă specialiștii în fiscalitate au atras atenția că apariția unui circuit financiar suplimentar, separat de cele deja existente în sistemul actual, ar produce mai multe dezavantaje decât beneficii.
Tocmai de aceea, în urma consultărilor cu mediul de afaceri, autoritățile au actualizat documentul supus inițial dezbaterii publice.
Noi termene pentru utilizarea caselor de marcat cu jurnal electronic
Nu în ultimul rând, Executivul a aprobat miercuri un proiect de ordonanță prin care propune o nouă amânare a termenului de la care firmele vor fi obligate să utilizeze doar case de marcat cu jurnal electronic, în locul celor actuale cu role jurnal pe suport hârtie.
Concret, casele de marcat cu jurnal electronic vor deveni obligatorii de la 1 iunie 2018 pentru firmele mijlocii și mari, în timp ce companiile mici vor trebui să se conformeze începând cu 1 august 2018.
În ceea ce priveşte interdicția de a mai comercializa aparate de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal, aceasta ar urma să intre în vigoare la 1 august 2018, cu zece luni târziu decât termenul stabilit în prezent (1 octombrie 2017). În plus, autorităţile vor autoriza, începând cu 1 aprilie 2018 (în loc de 1 iulie 2017), numai distribuitori pentru aparatele de marcat electronice fiscale, tocmai pentru a se evita comercializarea caselor pe suport hârtie până în ultimul moment.
La finalul lunii iulie, Ministerul de Finanțe lansase, în dezbatere publică, un proiect de act normativ prin care avansa un termen unic, 1 mai 2018, pentru utilizarea exclusivă a caselor de marcat cu jurnal electronic. Totuși, în forma în care a ajuns pe masa Executivului, documentul nu mai include acest termen comun, așa cum am arătat mai sus.
Notă: Informații suplimentare despre introducerea noilor aparate de marcat și sancțiunile pentru firmele care nu se vor conforma sunt aici.