Programul pentru Microindustrializare va fi disponibil în perioada 21 August – 1 Septembrie 2017, iar procedura de implementare, precum și restul documentelor necesare sunt disponibile pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor destinate Întreprinderilor Mici și Mijlocii (AIPPIMM).
Celor interesați de accesarea acestor fonduri nerambursabile le-am pregătit o sinteză a tuturor articolelor publicate în ultimele săptămâni privind programul de Microindustrializare.
1. Doar firmele cu un istoric de cel puțin un an pot solicita fondurile nerambusabile
În cadrul acestui program de finanțare, beneficiari eligibili sunt microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii care respectă următoarele criterii la data depunerii cererii de finanțare:
- sunt societăți comerciale sau cooperative, cele mai frecvente forme juridice fiind cele de societate cu răspundere limitată (SRL) și societate debutantă (SRL-D);
- sunt persoane juridice care au ca obiect de activitate producția de bunuri;
- au cel puţin un an calendaristic de la înfiinţare la data deschiderii sesiunii de depunere a proiectelor;
- nu au beneficiat de alocaţie financiară nerambursabilă în cadrul programului în ultimii trei ani;
- nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale.
Prin intermediul acestui program, beneficiarii eligibili vor putea primi o valoare a ajutorului financiar nerambursabil de maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate, dar nu mai mult de 450.000 de lei pentru fiecare beneficiar.
Totuși, în anumite condiții detaliate mai jos, antreprenorii pot opta pentru un ajutor financiar de doar 75% din valoarea eligibilă, în schimbul unui punctaj mai mare, care le-ar spori șansele de a fi selectați în vederea semnării contractului de finanțare.
În cadrul acestui program de finanțare, TVA-ul este neeligibil, astfel că firmele beneficiare vor fi nevoite să asigure surse financiare proprii pentru acoperirea acestei cheltuieli.
Principalele cheltuieli pe care beneficiarii le pot deconta sunt următoarele:
- achiziția unor spații de lucru pentru desfășurarea activităților de producție;
- echipamente IT tehnică de calcul;
- echipamente tehnologice, maşini, utilaje şi instalaţii de lucru;
- mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale;
- autoutilitare, cu excepția vehiculelor de teren;
- realizarea unei pagini web pentru prezentarea activităţii solicitantului, dacă nu există o pagină web la depunerea proiectului;
- participarea administratorului sau a asociaților la cursuri de cultură antreprenorială.
Restul cheltuielilor eligibile sunt detaliate în cadrul articolului de aici.
2. Doar activitățile de producție sunt eligibile în cadrul acestui program
În cadrul acestui program de finanțare sunt eligibile doar activitățile de producție. În schimb, activitățile din sfera comercializării bunurilor și serviciilor nu sunt eligibile în cadrul acestui program de finanțare, ci în cadrul programului pentru Comerț și Servicii 2017, ce este activ în acest moment.
Iată câteva domenii eligibile în cadrul acestui program de finanțare:
- industria alimentară;
- producția de mobilier;
- obținerea de sucuri și apă îmbuteliată;
- industria textilă;
- confecții metalice;
- producția de mase plastice;
- tipărirea ziarelor și a altor publicații sau materiale.
Lista completă a activităților eligibile, conform codurilor CAEN, poate fi descărcată din articolul de aici.
3. Completarea planului de afaceri
Principalul document solicitat pentru depunerea proiectului este planul de afaceri, un formular structurat în șapte capitole:
- date generale – cerere de finanțare;
- viziune, strategie;
- resurse umane și activitatea curentă;
- prezentarea proiectului;
- analiza pieţei;
- proiecții financiare;
- justificarea necesității finanțării.
Structura planului de afaceri este similară celui solicitat pentru accesarea programului de Comerț și Servicii, iar modalitatea corectă de completare a acestui document este detaliată în cadrul acestui articol.
4. Cum completezi bugetul proiectului în cazul în care soliciți finanțare
Prin intermediul programului pentru Microindustrializare 2017, antreprenorii cu cel puțin un an de la înființarea firmelor pot solicita un sprijin financiar nerambursabil de până la 450.000 de lei pentru achiziția de echipamente și utilaje, instalații, mobilier, echipamente IT și soluții software.
Sprijinul este cuprins între 75% și 90% și acoperă doar valoarea fără TVA a investiției.
Ajutorul financiar acoperă doar valoarea de achiziție a bunurilor și serviciilor fără TVA, astfel că aportul propriu necesar implementării proiectului este consistent, chiar dacă această taxă va fi ulterior recuperată treptat de la stat prin mecanismul decontului de TVA.
Bugetul proiectului cuprinde toate cheltuielile necesare investiției, pe care beneficiarul trebuie să le realizeze pentru a dezvolta activitatea propusă prin proiect. În cadrul programului pentru Comerț și Servicii, sunt suportate integral cheltuielile eligibile amintite mai sus, cu excepția TVA, însă întreprinderea solicitantă va suporta integral orice altă cheltuială necesară realizării proiectului.
Pașii necesari întocmirii bugetului pot fi urmăriți în acest articol.
5. Depunerea cererii de finanțare se face doar on-line
În cazul în care dorești să soliciți finanțare prin intermediul acestui program, trebuie să știi că cererile însoțite de restul documentelor necesare se pot depune doar în format electronic, pe site-ul AIPPIMM.
Conform procedurii de implementare a acestui program de finanțare, sesiunea va fi deschisă pentru zece zile lucrătoare, existând posibilitatea prelungirii acesteia, în cazul în care vor rămâne fonduri nealocate.
Principalele documente necesare pentru depunerea proiectului sunt următoarele:
- cererea de finanțare;
- planul de afaceri;
- certificat constatator emis în original sau în variantă online de Oficiul Registrului Comerțului;
- declarații pe proprie răspundere că societatea nu are datorii la stat sau la bugetele locale;
- declarații pe proprie răspundere că societatea respectă condițiile de eligibilitate menționate în procedura de implementare a programului.
Pentru transmiterea cererii de finanțare este necesară deschiderea unui cont de utilizator în cadrul aplicației disponibile pe site-ul AIPPIMM.
6. Finanțarea se acordă în ordinea inversă a punctajelor obținute
Conform criteriilor de selecție a proiectelor, punctajul minim necesar pentru ca proiectul să fie aprobat este de doar 50 de puncte, însă acesta nu va garanta în niciun fel obținerea finanțării nerambursabile.
În plus, în cazul foarte probabil în care va exista concurență ridicată, proiectele vor fi selectate în ordinea inversă a punctajelor obținute, iar dacă mai multe proiecte se vor afla la egalitate de punctaj, vor fi aplicate criterii suplimentare, iar primele trei sunt detaliate mai jos:
- numărul de locuri de muncă nou create;
- numărul de locuri de muncă ce vor fi create din rândul unor categorii sociale speciale (absolvenți, șomeri, persoane defavorizate);
- valoarea procentului aferent aportului propriu.
În cazul în care se va păstra egalitatea de punctaj după aplicarea acestor criterii suplimentare, se va ține cont de ordinea înregistrării cererilor de finanțare în cadrul aplicației.
Criteriile de selecție sunt explicate în cadrul acestui articol.