Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a actualizat recent, în urma consultărilor cu mediul de afaceri, proiectul de act normativ care prevede introducerea unui nou sistem privind plata defalcată a TVA, numit split payment.
În primul rând, aplicarea noului mecanism va fi obligatorie pentru firmele înregistrate în scopuri de TVA începând cu 1 ianuarie 2018, în loc 1 octombrie 2017, așa cum se propusese inițial. O măsură pe care specialiștii de la Deloitte o văd de "bun augur", în condițiile în aceștia au atras recent atenția că firmele vor întâmpina dificultăți operaționale la implementarea sistemului într-un termen scurt.
Totuși, chiar dacă a fost prelungit, termenul pentru implementare, care este acum de patru luni (septembrie-decembrie 2017) s-ar putea dovedi insuficient, motiv pentru care cei de la Deloitte nu exclud noi amănâri ale termenului de aplicare.
Tot la capitolul plusuri, aceștia au identificat facilitățile fiscale pe care proiectul de act normativ, în forma sa actualizată, le prevede pentru contribuabilii care vor opta pentru aplicarea plății defalcate a TVA între 1 octombrie și 31 decembrie 2017. Mai precis, acestea vor primi o reducere de 5% din impozitul pe profit sau, după caz, din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, urmând a le fi anulate, totodată, și penalităţile de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la finalul lunii septembrie - mai multe detalii, aici.
O altă măsură bună, în opinia consultanților, este stabilirea unui termen (de trei zile lucrătoare) pentru aprobarea transferurilor din contul de TVA în contul curent de către ANAF.
Ajungând la minusurile proiectului de ordonanță, cei de la Deloitte se întreabă, în primul rând, care este scopul instituirii obligativității plății TVA facturate din contul TVA al clientului, având în vedere că suma plătită dintr-un alt cont ar fi ajuns oricum în contul de TVA al furnizorului.
“Practic, în cazul în care nu au disponibil suficient în contul de TVA, firmele vor trebui să efectueze o operațiune bancară suplimentară, de exemplu transferul sumei reprezentând TVA din contul curent în contul de TVA”, scrie într-un material de analiză publicat pe site-ul companiei citate.
Potrivit consultanților, sistemul de facilități trebuia să acopere și perioada după intrarea în sistem, de exemplu reducerea termenului de rambursare a TVA (de la 45 zile, chiar 90 de zile în acest moment) sau reduceri ale obligațiilor accesorii având în vedere că TVA va circula într-un mediu controlat. Prin comparație, Polonia a propus un termen de 25 de zile pentru rambursarea TVA și reduceri semnificative ale penalităților aferente TVA.
Totodată, se pune întrebarea dacă raportul dintre contribuabili și autorități este unul echitabil, în contextul în care proiectul de act normativ al MFP propune, pentru contribuabili (nu însă și pentru Fisc), o penalitate de 0,06% pe zi de întârziere din valoarea TVA, care, după expirarea unui termen de 30 de zile, poate ajunge la 50% din suma de TVA.
"Mai mult, proiectul de ordonanță nu răspunde multora dintre întrebările mediului de afaceri, de exemplu celor privind compensările, modul efectiv de decontare în cazul plăților în numele și în contul unui terț sau prin cecuri/bilete la ordin. Ne așteptăm ca normele de aplicare a ordonanței să clarifice aceste puncte", se mai precizează în documentul celor de la Deloitte.
În fine, MFP va trebui să lămurească dacă mecanismul de TVA propus încalcă sau nu legislația comunitară în materie de TVA. Căci, chiar dacă autoritățile susțin altceva, mai mulți specialiști au atras atenția că, pentru aplicarea sistemului, este necesară obținerea unei derogări din partea Comisiei Europene.