Noi reguli pentru accesarea unei plăți eșalonate a obligațiilor fiscale restante sunt incluse în Ordonanța Guvernului nr. 30/2017, în vigoare de duminică și care aduce mai multe modificări Codului de procedură fiscală.
În ceea ce privește eșalonarea la plată, actul citat aduce, în primul rând, precizarea expresă a faptului că eșalonarea la plată se acordă de către organul fiscal central pe o perioadă de cel mult cinci ani dacă sunt îndeplinite condițiile de acordarea a acesteia. Potrivit Codului de procedură fiscală, un debitor trebuie să îndeplinească cumulativ șase condiții pentru a i se acorda eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale. Concret, e necesar ca acesta:
- să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal;
- să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi să aibă capacitate financiară de plată pe perioada de eşalonare la plată;
- să aibă constituită o garanție;
- să nu se afle în insolvență;
- să nu se afle în dizolvare;
- să nu se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară.
Printre principalele avantaje de care beneficiază firmele care aleg plata în rate a datoriilor se numără și amânarea la plată a penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale eșalonate la plată în vederea anulării. OG nr. 30/2017 propune însă ca toate penalitățile de întârziere cuprinse în certificatul de atestare fiscală să fie amânate la plată și anulate la finalizarea cu succes a eșalonării.
Potrivit procedurii în vigoare la acest moment, există mai mulți pași pe care contribuabilii aflați în dificultate financiară trebuie să îi urmeze pentru a accesa plata treptată a datoriilor de tipul taxelor, impozitelor ori amenzilor.
Astfel, în primul rând, trebuie depusă o cerere la registratura organului fiscal competent, pe care acesta din urma o va soluționa. Tot în acest moment, Fiscul eliberează, din oficiu, certificatul de atestare fiscală, care cuprinde obligațiile fiscale restante existente în sold la data eliberării acestuia, precum și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii.
Dacă toate condițiile de acordare a eșalonării la plată sunt îndeplinite, se trece la pasul următor, acolo unde organul fiscal întocmește, în maximum 15 zile de la eliberarea certificatului de atestare fiscală, un acord de principiu.
Practic, prin acest acord de principiu, organul fiscal stabilește perioada de eșalonare, data până la care este valabilă garanția, precum și cuantumul acesteia, printre altele.
În final, se ajunge la ultimul pas, acolo unde organul fiscal întocmește decizia de eșalonare la plată, la care se anexează un grafic.
Totuși, de-acum înainte, Fiscul poate stabili rate variabile pentru contribuabili, în funcție de posibilitățile reale de achitare ale acestora. Potrivit notei de fundamentare care a însoțit OG nr. 30/2017 în forma sa de proiect, de o asemenea măsură vor putea beneficia persoanele care au activități agricole sau în domeniul construcțiilor, cele care au producție sezonieră sau în anumite perioade din an au activitatea productivă întreruptă.
Totodată, a fost dublat, de la 90 la 180 de zile, termenul pentru achitarea obligațiilor fiscale care nu sunt incluse în eșalonare, având în vedere faptul că obligațiile fiscale născute în perioada dintre data eliberării certificatului de atestare fiscală și data comunicării deciziei de eșalonare la plată pot fi în cuantum semnificativ, ceea ce conduce la nerespectarea condiției în termenul de 90 de zile.
Mai mult, a fost introdus un termen în vederea reîntregirii garanției în cazul în care în procedura de eșalonare la plată debitorul solicită modificarea deciziei de eșalonare la plată prin includerea în eșalonare a unor obligații fiscale.
Nu în ultimul rând, în cazul debitorului care a pierdut o eșalonare la plată, a apărut posibilitatea de a solicita menținerea acesteia nu o singură dată pe perioada eșalonării, ci o dată într-un an de eșalonare, pentru a veni în sprijinul contribuabililor care, din diferite motive, nu îndeplinesc condițiile de menținere a valabilității eșalonării la plată cu consecința pierderii înlesnirilor la plată acordate.
De altfel, la acest moment, în Codul de procedură fiscală sunt prevăzute două tipuri de înlesniri la plată pe care Fiscul le poate acorda, la cererea „temeinic justificată” a contribuabilului, pentru obligațiile fiscale restante. Mai precis, este vorba despre:
- Eșalonări și/sau amânări la plata obligațiilor fiscale, precum și a obligațiilor bugetare;
- Scutiri sau reduceri de majorări de întârziere.
Ce regulă, eșalonarea la plată poate fi acordată pentru o perioadă de cel mult cinci ani, iar din acest articol aflați care sunt toți pașii de urmat pentru a putea plăti în mai multe tranșe obligațiile fiscale restante. În același timp însă, contribuabilii încadrați în categoria celor cu risc fiscal mic pot beneficia de o astfel de facilitate pentru maximum 12 luni - detalii sunt aici.
Și în ceea ce îi privește pe aceștia din urmă, OG nr. 30/2017 propune ca ei să beneficieze și de amânarea la plată în vederea anulării a unui procent de 50% din dobânzile cuprinse în certificatul de atestare fiscală eliberat în vederea acordării eșalonării la plată, cu scopul creșterii gradului de colectare și de conformare voluntară la plată.