Aplicarea sistemului de plată defalcată a TVA, sau split TVA, a devenit obligatorie de la 1 ianuarie 2018, așa cum s-a stabilit prin Ordonanța Guvernului nr. 23/2017. Totuși, sistemul este aplicat exclusiv de firmele cu datorii la plata TVA sau care se află în insolvență.
În aceste condiții, fiecare firmă plătitoare de TVA are un cont special de TVA, diferit de contul curent, deschis la Trezoreria statului și/sau la bănci. În ceea ce le privește pe acestea din urmă, ele pot deschide din oficiu conturi de TVA pentru toți clienții lor înregistrați în scopuri de TVA, fără a fi necesară o cerere din partea acestora din urmă.
Totuși, băncile sunt obligate să informeze clienții în legătură cu deschiderea contului, IBAN-ul aferent, costul de administrare și comisioanele percepute pentru conturile de TVA deschise. Odată primită comunicarea în acest sens de la unitățile de credit, contribuabilii au 90 de zile lucrătoare în care să aleagă dacă păstrează contul de TVA sau renunță la el.
Astfel, orice operațiune bancară în contul de TVA deschis de bancă înseamnă validarea acestuia. Dacă însă clienții nu își exprimă vreo opțiune în termenul de 90 de zile, băncile închid automat conturile de TVA deschise, fără a le percepe contribuabililor vreun comision.
O firmă poate avea un număr nelimitat de conturi de TVA, iar pentru plățile în valută sau operațiuni cu alte firme private este necesar un cont de TVA deschis la bancă. Asta în condițiile în care într-un cont de TVA deschis la Trezorerie nu se pot face decât plăți în lei și pentru tranzacții cu statul.
De asemenea, este important să amintim că toate conturile de TVA trebuie comunicate furnizorilor/clienților.