Implementarea sistemului split TVA implică existența cel puțin a unui cont special de TVA, deschis la Trezoreria statului. Practic, acesta este deschis automat de către instituție pentru toate companiile cu datorii la plata TVA și cele aflate în insolvență, acestea din urmă neavând posibilitatea de a refuza deschiderea contului, așa cum am arătat aici.
Deschiderea și folosirea contului de TVA la Trezorerie se fac gratuit, fără costuri și fără comisioane, contribuabilii având acces, tot fără costuri, la extrase de cont în format electronic.
Totuși, contul de TVA de la Trezorerie poate fi folosit exclusiv pentru operațiuni ce implică lei. Asta înseamnă că, dacă o societate are și operațiuni în valută, este necesar cel puțin încă un cont de TVA, dar care se poate deschide numai la o bancă.
Iar pentru conturile de TVA validate la bancă, adică acceptate de contribuabil, pot fi percepute comisioane, conform regulilor instituțiilor de credit. Cu alte cuvinte, firmele care folosesc multiple conturi de TVA se pot găsi în situația de a cheltui bani în plus pe comisioane bancare.
Banca are obligația de a informa contribuabilul cu privire la costul de administrare și comisioanele practicate pentru conturile de TVA, iar taxele sunt percepute doar pentru conturile validate de client. Asta în contextul în care conturile de TVA deschise din oficiu de bancă pentru clienții înregistrați în scopuri de TVA pot fi păstrate sau nu de aceștia, prin exprimarea opțiunii în acest sens în 90 de zile lucrătoare de la comunicare.
Split TVA este obligatoriu, de la 1 ianuarie 2018, doar pentru companiile cu datorii la plata TVA și cele aflate în insolvență.