ANAF a organizat miercuri, pe pagina de Facebook a instituției, o sesiune online de întrebări și răspunsuri în cadrul căreia contribuabilii au putut primi anumite clarificări pe seama sistemului split TVA.
Așa cum era de așteptat, interesul a fost major, astfel că reprezentanții ANAF au oferit răspunsuri anumitor întrebări, în timp ce anumite spețe au rămas, cel puțin pentru moment, nesoluționate.
Cele mai interesante întrebări și răspunsurile ANAF
1. Întrebare contribuabil: Când trebuie să deschid contul pentru TVA defalcat, dacă nu optez opțional de la 1 octombrie?
Răspuns ANAF: De la data aplicării sistemului privind plata defalcată a TVA, opţional sau obligatoriu, trebuie să deţineţi un cont de TVA care trebuie să fie comunicat contribuabililor.
2. Întrebare contribuabil: În cazul în care un furnizor decide să aplice sistemul în perioada opțională, iar beneficiarul nu face plata corect în două conturi separate, beneficiarul va fi susceptibil de amenzi chiar dacă el nu aplică opțional sistemul? Sau amenzile sunt aplicabile după 1 ianuarie 2018?
Răspuns ANAF: Prin excepţie, în perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017, contul de TVA se poate debita cu TVA achitată în alt cont decât contul de TVA al furnizorului/prestatorului, dacă acesta nu a optat pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcată a TVA.
Persoanele care au optat pentru aplicarea sistemului au obligaţia să vireze în contul de TVA propriu, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la încasarea contravalorii livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii TVA care nu a fost plătită în contul de TVA de către beneficiarii care nu au optat pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcată a TVA.
Sancţiunile se aplică doar persoanelor care au optat pentru aplicarea mecanismului începând cu 1 octombrie 2017.
3. Întrebare contribuabil: Cum se aplică split TVA în cazul încasării facturilor prin factoring și compensare? Și dacă Trezoreria Statului va avea internet banking pentru plăți începand din 1 octombrie 2017? Sau care ar fi soluțiile pentru evitarea rândurilor la Trezorerie pentru depunerea ordinelor de plată aferente contului TVA?
Răspuns ANAF: Plata defalcată a TVA nu se aplică în cazul compensărilor. În ceea ce privește celelalte aspecte, le vom prezenta Ministerului Finanțelor Publice.
4. Întrebare contribuabil: Un contribuabil care nu aplică în 2017 split TVA trebuie să facă plăți defalcate furnizorilor care optează pentru acest sistem înainte de 1 ianuarie 2018? Plata cu numerar la robotul băncii, în contul furnizorului care optează pentru acest sistem, se consideră plată cu numerar direct către furnizor? Dar plata/încasarea prin intermediul firmelor de curierat?
Răspuns ANAF: În situaţia în care clientul nu optează pentru aplicarea mecanismului de TVA defacată în perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017, nu are obligația efectuării plății defalcate a TVA către furnizor.
5. Întrebare contribuabil: Vă rugăm să ne precizați dacă din contul de TVA de la bancă/trezorerie se pot face plăți de TVA și taxe vamale către vamă pentru importuri de bunuri.
Răspuns ANAF: Având în vedere art. 9, potrivit căruia conturile de TVA se debitează cu TVA achitată la bugetul de stat, se poate plăti și TVA aferentă importurilor.
6. Întrebare contribuabil: Dacă plătesc o factură (cu TVA) în data de 10 ianuarie 2018, iar factura este emisă în anul 2017, aplic plata defalcată a TVA?
Răspuns ANAF: Nu este obligatorie plata defalcată a TVA pentru facturi emise înainte de data de 1 ianuarie 2018 și achitate dupa această dată.
7. Întrebare contribuabil: Ce se întâmplă cu TVA-ul de recuperat al firmelor aflat la 31 decembrie 2017?
Răspuns ANAF: Rambursarea sumelor negative de TVA cuprinse în deconturi cu opţiune de rambursare se efectuează în alt cont decât contul de TVA, cu excepţia situaţiei în care titularul solicită rambursarea în contul de TVA.
8. Întrebare contribuabil: În situația în care un contribuabil care nu dorește să aplice split TVA din 1 octombrie 2017, ci din 1 ianuarie 2018, acesta în momentul în care va dori să beneficieze de sumele din contul de TVA (presupunem că a efectuat achiziții mai mari față de vânzările făcute), va beneficia de soluționarea cererii în cele trei zile sau mai mult și de ce?
Răspuns ANAF: Dacă vă referiţi la transferul sumelor din contul de TVA în condiţiile prevăzute la art. 9 , termenul de 3 zile lucrătoare de aprobare a cererii este aplicabil pentru toţi contribuabilii care aplică plata defalcată a TVA, nu doar pentru cei ce aplică opţional acest sistem.
9. Întrebare contribuabil: Neplătitorii de TVA sunt obligați să achite facturile primite de la furnizorii plătitori de TVA separat - suma fără TVA într-un cont și TVA-ul aferent în alt cont comunicat de furnizor?
Răspuns ANAF: Da, în situaţia descrisă de dvs., există obligaţia efectuării plăţii defalcate a TVA în contul de TVA comunicat de furnizor sau publicat pe site-ul ANAF/MFP.
10. Întrebare contribuabil: Până la ce dată se depune notificarea la ANAF pentru opțiunea pentru înregistrare în sistemul de plată defalcată TVA la 1 octombrie 2017?
Răspuns ANAF: Opțiunea pentru înregistrare în sistemul de plată defalcată a TVA începând cu data de 1 octombrie 2017 se poate depune după publicarea în Monitorul Oficial a formularului 086 „Notificare privind opțiunea de aplicare a mecanismului de plată defalcată a TVA”.
11. Întrebare contribuabil: Ce se întâmplă în situația în care clientul plătește în mod eronat întreaga valoare în contul curent și nu se plătește taxa în contul de TVA și nu face corecția în cele șapte zile? Furnizorul are obligația să vireze din contul său curent în contul de TVA, suma virată eronat de client? Dacă da, în același termen de șapte zile?
Răspuns ANAF: În situația în care clientul nu efectuează corecția, respectiv nu efectuează plata TVA în contul de TVA al furnizorului/prestatorului, acesta va fi sancționat potrivit art. 19 din Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.
12. Întrebare contribuabil: Întreprinderile individuale plătitoare de TVA și care țin contabilitatea simplificat sunt asimilate societăților comerciale în ceea ce privește acest mecanism?
Răspuns ANAF: Toate persoanele impozabile, fizice sau juridice, au obligaţia să plătească contravaloarea TVA aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii într-un cont de TVA al furnizorului/prestatorului.
13. Întrebare contribuabil: Aș dori să știu de ce facilități beneficiază o asociație profesională de avocați, impozabilă din punct de vedere TVA, care optează pentru aplicarea sistemului de la 1 octombrie 2017?
Răspuns ANAF: Puteţi beneficia de anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA restante la 30 septembrie 2017 inclusiv, bineînţeles dacă vă aflaţi în această situaţie.
14. Întrebare contribuabil: Dacă optez în luna noiembrie pentru plata defalcată de TVA mai beneficiez de reducerea de 5% din impozitul pe profit aferent trimestrului IV?
Răspuns ANAF: Potrivit prevederilor în vigoare, dacă optați începând cu luna noiembrie 2017, beneficiați de facilitatea menționată.
15. Întrebare contribuabil: Se poate utiliza contul de TVA pentru plata TVA în vamă?
Răspuns ANAF: Şi plata TVA în vamă se poate face din contul de TVA având în vedere prevederile OG nr. 23/2017, art. 9, alin. (1), lit b) potrivit căruia conturile de TVA se debitează cu TVA achitată la bugetul de stat.
16. Întrebare contribuabil: Nerezidenții înregistrați în scopuri de TVA folosesc conturi din România pentru încasarea și plata TVA? Nu pot folosi conturi din afara României?
Răspuns ANAF: În situația în care persoana nerezidentă este înregistrată în scopuri de TVA în România aceasta are obligația încasării/plății TVA prin intermediul contului de TVA.
17. Întrebare contribuabil: În cazul în care am TVA de recuperat, pot folosi banii din contul deschis pentru TVA pentru alte plăți, și cum se va proceda?
Răspuns ANAF: Nu. Contul de TVA este un cont dedicat încasării şi plăţii TVA, sumele existente în cont pot fi utilizate doar pentru plata TVA sau se pot transfera în contul curent în urma verificării efectuate de organul fiscal ca urmare a cererii depuse de dvs.
18. Întrebare contribuabil: Ce se întâmplă cu TVA-ul cu drept de deducere, aferent achizițiilor pentru care plata s-a făcut cu cardul, online? Având în vedere că în prezent există reglementare doar pentru cei care încasează cu cardul, ce reglementări vor fi pentru plățile online, efectuate cu cardul?
Răspuns ANAF: Referitor la întrebarea dvs., mecanismul plăţii defalcate a TVA nu schimbă decât modalităţile de efectuare a plăţilor TVA între furnizori, clienţi şi bugetul de stat, celelalte reguli de stabilire a TVA colectat şi deductibil sunt cele prevăzute în Codul fiscal.
19. Întrebare contribuabil: Societățile cu cod de TVA anulat vor fi supuse sistemului split TVA? Dacă da, reglementările sunt identice cu cele ale societăților plătitoare de TVA?
Răspuns ANAF: Persoanele impozabile și instituțiile publice, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, au obligația să plătească contravaloarea TVA aferente achizițiilor de bunuri și servicii într-un cont de TVA al furnizorului/prestatorului.